Ben jij klaar voor horeca­personeel?

Personeel checklist wat te doen

Test jezelf en je weet het binnen enkele minuten.

Horecabedrijf starten
Horecabedrijf starten

Checklist horecabedrijf starten met personeel

Wil je een eigen horecabedrijf starten en iemand in dienst nemen? Dan moet je het nodige regelen. Deze checklist bevat aandachtspunten voor startende horecaondernemers met personeel.

Ieder jaar gaan duizenden nieuwe horecabedrijven van start. Bij het starten van een eigen horecazaak komt veel kijken. Voordat je de eerste gasten kunt verwelkomen, moet je namelijk allerlei stappen zetten, zoals het regelen van vergunningen.

De inzet van personeel zorgt voor extra aandachtspunten. Lees waar je zoal op kunt letten als kersverse horecawerkgever.

Checklist horeca en personeel

Test of jij al klaar bent voor het aannemen van nieuw personeel? Doe de checklist Ben jij klaar voor (meer) horeca­personeel?

Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips. Hieronder alvast 7 belangrijke aandachtspunten voor ondernemers in de horeca.

1. Brancheorganisatie

Als horecaondernemer sta je er niet alleen voor. Via een brancheorganisatie kun je bijvoorbeeld advies krijgen over personeels­zaken en in contact komen met collega-ondernemers. Op die manier kun je veel leren over hoe je in de horeca werkt met personeel.

Op de website Ondernemersplein vind je een handig overzicht van brancheorganisaties voor de horeca. Met meer dan 20.000 horecaondernemers is Koninklijke Horeca Nederland de grootste organisatie in de branche. 

Zekerheid in de horeca

Echte tegenvallers....

Een brand in de keuken, een zieke chef-kok. Dit zijn tegenvallers die grote impact hebben op je bedrijf. Blijf zorgeloos ondernemen.

2. Risico’s

In een horecabedrijf heb je te maken met risico’s. Je kunt dan onder meer denken aan brand of waterschade, waardoor je bedrijf (tijdelijk) stil kan komen te liggen. Als je personeel aanneemt, dan heb je te maken met extra risico’s. Je kunt bijvoorbeeld aansprakelijk worden gesteld voor fouten van werknemers.

Met preventieve maatregelen kun je jezelf voorbereiden op veel risico’s. Ook kunnen verzekeringen voor de horeca verstandig zijn. Een verzekerings­adviseur kan je hierbij helpen.

3. Bedrijfshulpverlening

Vanaf je eerste werknemer moet je maatregelen nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat betekent onder meer dat je verplicht bent om voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aan te stellen. Bij een calamiteit als een brand kunnen zij werknemers en gasten in veiligheid brengen.

Werknemers kunnen BHV’er zijn, maar als horecaondernemer mag je deze rol ook vervullen. Er moet wel altijd iemand aanwezig zijn die je taken kan overnemen als je afwezig bent.

4. Hygiënecode

De Hygiënecode is een handboek over voedselveiligheid en hygiëne. Dit is niet alleen verplichte kost voor jou als horecaondernemer, maar ook voor je medewerkers. In je zaak moet namelijk worden gewerkt volgens de laatste versie van de Hygiënecode.

Alle medewerkers moeten hier dan ook van op de hoogte zijn. Bij een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kan ernaar worden gevraagd. Je kunt het handboek bestellen via Koninklijke Horeca Nederland.

5. Alcohol schenken

Aan het personeel van een horecazaak worden eisen gesteld. Zo moet je als je alcohol schenkt niet alleen een drank- en horecavergunning hebben, maar ook moeten je personeels­leden 16 jaar of ouder zijn.

Houd daarbij rekening met de alcoholgrens van 18 jaar als werknemers na het werk wat gaan drinken. Verder moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn van minimaal 21 jaar die in het bezit is van een SVH Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne of een Verklaring Vakbekwaamheid.

6. Gedragscode horeca

In een gedragscode of huishoudelijk reglement staan algemene regels die gelden voor het gehele personeel. Bijvoorbeeld over zaken als alcoholgebruik tijdens het werk, ongewenst gedrag en werktijden. Daarnaast is het mogelijk dat hier iets in staat over de omgang met fooien.

Het reglement biedt duidelijkheid voor iedereen en voorkomt discussies op de werkvloer. Op de website van Koninklijke Horeca Nederland vind je een voorbeeld van een huishoudelijk reglement.

7. Werving

Iedere horecaondernemer wil zijn gasten graag een prettige beleving bieden. Deze gastvrijheid kun je alleen bieden met medewerkers die hun vak verstaan en in staat zijn om gasten zich op hun gemak te laten voelen.

Besteed daarom veel aandacht aan het werven van goed horeca­personeel. Je kunt dit bijvoorbeeld in eigen hand nemen door je vacature bekend te maken met raamposters. Daarnaast kun je een uitzendbureau laten zoeken naar goede kandidaten.

In de video hieronder zie je hoe 4 horecaondernemers uit Amsterdam personeel zoeken:

Tip

Wil je weten hoe andere (horeca)ondernemers van start gingen? Op deze website vind je interviews met ondernemers over hun eerste werknemer. Zo nam Lotte de Vos samen met haar zus op 25-jarige leeftijd een café-restaurant over en Sandra Ballij opende met haar man een restaurant dat werk biedt aan blinden en doven.

Ondernemer in de horeca risico's

Voorkom risico's in de horeca

Brand in de keuken of een lekkage van drankinstallaties kun je verzekeren in één pakket, speciaal voor horecaondernemers. Stel je eigen pakket samen.

Meest gelezen

Minimumloon in de horeca, zo werkt het

Wat is het minimumloon in de horeca? En wat betaal je als een horecawerknemer nog maar 16, 17, 18, 19 of 20 jaar is? Alles over het minimumloon en minimumjeugdloon in de horeca.

Nulurencontract in de horeca, dit zijn de regels

Het werk in de horeca is niet altijd voorspelbaar en kent pieken en dalen. Met een nulurencontract kun je op een flexibele manier hierop inspelen. Wel moet je als horecaondernemer rekening houden met de wet en de horeca-cao. Wat zijn de regels voor het nulurencontract horeca?

Uurloon in de horeca, hoe zit het precies?

In de horeca wordt vaak gewerkt met een uurloon. Hoe bereken je het uurloon? Wat is het minimumuurloon in de horeca in 2024 en 2025? En betaal je een hoger uurloon op feestdagen en zondagen? Zo zit het.

Whitepapers en online tests