Ieder jaar gaan duizenden nieuwe horecabedrijven van start. Bij het starten van een eigen horecazaak komt veel kijken. Voordat je de eerste gasten kunt verwelkomen, moet je namelijk allerlei stappen zetten, zoals het regelen van vergunningen.
De inzet van personeel zorgt voor extra aandachtspunten. Lees waar je zoal op kunt letten als kersverse horecawerkgever.
Checklist horeca en personeel
Test of jij al klaar bent voor het aannemen van nieuw personeel? Doe de checklist Ben jij klaar voor (meer) horecapersoneel?
Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips. Hieronder alvast 7 belangrijke aandachtspunten voor ondernemers in de horeca.
1. Brancheorganisatie
Als horecaondernemer sta je er niet alleen voor. Via een brancheorganisatie kun je bijvoorbeeld advies krijgen over personeelszaken en in contact komen met collega-ondernemers. Op die manier kun je veel leren over hoe je in de horeca werkt met personeel.
Op de website Ondernemersplein vind je een handig overzicht van brancheorganisaties voor de horeca. Met meer dan 20.000 horecaondernemers is Koninklijke Horeca Nederland de grootste organisatie in de branche.
Een brand in de keuken, een zieke chef-kok. Dit zijn tegenvallers die grote impact hebben op je bedrijf. Blijf zorgeloos ondernemen.Echte tegenvallers....
2. Risico’s
In een horecabedrijf heb je te maken met risico’s. Je kunt dan onder meer denken aan brand of waterschade, waardoor je bedrijf (tijdelijk) stil kan komen te liggen. Als je personeel aanneemt, dan heb je te maken met extra risico’s. Je kunt bijvoorbeeld aansprakelijk worden gesteld voor fouten van werknemers.
Met preventieve maatregelen kun je jezelf voorbereiden op veel risico’s. Ook kunnen verzekeringen voor de horeca verstandig zijn. Een verzekeringsadviseur kan je hierbij helpen.
3. Bedrijfshulpverlening
Vanaf je eerste werknemer moet je maatregelen nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat betekent onder meer dat je verplicht bent om voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aan te stellen. Bij een calamiteit als een brand kunnen zij werknemers en gasten in veiligheid brengen.
Werknemers kunnen BHV’er zijn, maar als horecaondernemer mag je deze rol ook vervullen. Er moet wel altijd iemand aanwezig zijn die je taken kan overnemen als je afwezig bent.
4. Hygiënecode
De Hygiënecode is een handboek over voedselveiligheid en hygiëne. Dit is niet alleen verplichte kost voor jou als horecaondernemer, maar ook voor je medewerkers. In je zaak moet namelijk worden gewerkt volgens de laatste versie van de Hygiënecode.
Alle medewerkers moeten hier dan ook van op de hoogte zijn. Bij een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kan ernaar worden gevraagd. Je kunt het handboek bestellen via Koninklijke Horeca Nederland.
5. Alcohol schenken
Aan het personeel van een horecazaak worden eisen gesteld. Zo moet je als je alcohol schenkt niet alleen een drank- en horecavergunning hebben, maar ook moeten je personeelsleden 16 jaar of ouder zijn.
Houd daarbij rekening met de alcoholgrens van 18 jaar als werknemers na het werk wat gaan drinken. Verder moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn van minimaal 21 jaar die in het bezit is van een SVH Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne of een Verklaring Vakbekwaamheid.
6. Gedragscode horeca
In een gedragscode of huishoudelijk reglement staan algemene regels die gelden voor het gehele personeel. Bijvoorbeeld over zaken als alcoholgebruik tijdens het werk, ongewenst gedrag en werktijden. Daarnaast is het mogelijk dat hier iets in staat over de omgang met fooien.
Het reglement biedt duidelijkheid voor iedereen en voorkomt discussies op de werkvloer. Op de website van Koninklijke Horeca Nederland vind je een voorbeeld van een huishoudelijk reglement.
7. Werving
Iedere horecaondernemer wil zijn gasten graag een prettige beleving bieden. Deze gastvrijheid kun je alleen bieden met medewerkers die hun vak verstaan en in staat zijn om gasten zich op hun gemak te laten voelen.
Besteed daarom veel aandacht aan het werven van goed horecapersoneel. Je kunt dit bijvoorbeeld in eigen hand nemen door je vacature bekend te maken met raamposters. Daarnaast kun je een uitzendbureau laten zoeken naar goede kandidaten.
In de video hieronder zie je hoe 4 horecaondernemers uit Amsterdam personeel zoeken:
Tip
Wil je weten hoe andere (horeca)ondernemers van start gingen? Op deze website vind je interviews met ondernemers over hun eerste werknemer. Zo nam Lotte de Vos samen met haar zus op 25-jarige leeftijd een café-restaurant over en Sandra Ballij opende met haar man een restaurant dat werk biedt aan blinden en doven.
Brand in de keuken of een lekkage van drankinstallaties kun je verzekeren in één pakket, speciaal voor horecaondernemers. Stel je eigen pakket samen.Voorkom risico's in de horeca