Gedragscode, wat is het?
Elke horecaonderneming kent wel een serie ‘gedragsregels’ waaraan het personeel zich moet houden. Dit zijn voorschriften die je als werkgever kunt opleggen in aanvulling op de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden uit de cao.
Ze gelden voor alle werknemers en moeten ervoor zorgen dat de bedrijfsvoering op rolletjes loopt. Het is handig om deze regels officieel vast te leggen in een gedragscode of huishoudelijk reglement.
Wat beschrijf je in de gedragdscode?
In de gedragscode beschrijf je bijvoorbeeld hoe je wilt dat je werknemers zich op de werkvloer gedragen, zowel tegenover de gasten als collega's.
Ook zaken als kledingvoorschriften, persoonlijke verzorging of relaties op het werk vallen onder de gedragsregels. Evenals het nemen van pauzes, ziekmelding of hoe er wordt omgegaan met fooien.
Gedragscode in de horeca, waarom nuttig?
Sommige horecaondernemers vinden het misschien wat overdreven om hun personeel aan een gedragscode te onderwerpen. Toch doe je er als werkgever goed aan om een dergelijk document op te stellen.
Het grote voordeel is namelijk dat je werknemers precies weten wat je van hen verwacht. Een huishoudelijk reglement schept helderheid bij jou en je personeel.
Hulpmiddel
Daarnaast is het reglement een bijzonder nuttig hulpmiddel om conflicten met of tussen werknemers in de kiem te smoren. Bijvoorbeeld over privégebruik van bedrijfsgoederen, eten en drinken tijdens werk of een ruzie tussen de kok en een kelner.
Als er regels op papier staan, is in principe duidelijk wat wel en niet mag. Je staat dan dus sterker in de discussie met je werknemers.
De kans op een bedrijfsongeval is het grootst in de horeca. Door goed gedrag van je personeel voorkom je mogelijk ook ongevallen.
Bekijk de video hieronder over slimme arbeidsvoorwaarden in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam delen hun ervaring.
Gedragscode, welke regels kun je erin opnemen?
Het ligt voor de hand om de gedragscode te beginnen met een uitleg over het doel ervan. Geef bijvoorbeeld aan dat je met de regels een goede werksfeer wilt garanderen en duidelijkheid wilt scheppen over wat je van je werknemers verwacht.
De keuze voor de regels die je in het huishoudelijk reglement opneemt, zal afhangen van de bedrijfscultuur, het aantal medewerkers en vooral je eigen stijl als ondernemer.
Je kunt je beperken tot zaken die strikt noodzakelijk zijn of proberen juist zo volledig mogelijk te zijn.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) horecapersoneel. Klaar voor nieuw horecapersoneel?
Mogelijke onderwerpen zijn:
- Algemene gedragsregels
- Ongewenst gedrag
- Vertrouwenspersoon
- Alcohol / drugs / roken
- Eten en drinken op het werk
- Privézaken regelen in werktijd
- Gebruik telefoon / computer / sociale media
- Persoonlijke relaties op het werk
- Werkafspraken en ordevoorschriften
- Werktijden en pauzes
- Ziekte, verlof en verzuim
- Bedrijfskleding / persoonlijke beschermingsmiddelen
- Bedrijfseigendommen
- Veiligheid / bedrijfsongeval / bedrijfshulpverlening
- Klachten van gasten
- Fooien / geschenken
- Cursus en training
- Sancties
Voorbeelden van gedragscodes in de horeca
Bovenstaande lijst bevat de onderwerpen die aan bod komen in het Model Huishoudelijk Reglement van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Je kunt dit model downloaden (via de link hierboven).
Door delen weg te laten of toe te voegen krijg je een huishoudelijk reglement of gedragdscode die is toegesneden op jouw specifieke bedrijfssituatie.
Wil je zelf een onderwerp toevoegen aan een modelreglement? Check dan of dit niet al is afgedekt in de arbeidsvoorwaarden van je (oude) cao.
Ordevoorschriften (bv. niet drinken onder werktijd) mag je eenzijdig opleggen aan je werknemers, arbeidsvoorwaarden (bv. toekenning vakantiedagen) niet.
Gedragscode, waar leg je die vast?
Een gedragscode of huishoudelijk reglement van flinke omvang, zoals dat van de KHN, kun je het beste opnemen als onderdeel van het personeelshandboek van je bedrijf.
Verwijs hiernaar in de individuele arbeidsovereenkomsten die je met werknemers afsluit. Dan weet je zeker dat alle personeelsleden op de hoogte zijn van het huishoudelijk reglement.
Je kunt een beknopte versie van het huishoudelijk reglement in je bedrijf aan de muur hangen, bijvoorbeeld in de keuken, achter de bar of in de garderobe. Zo weet je zeker dat het personeel de regels vaak onder ogen krijgt.
Bied het reglement ook digitaal aan, bijvoorbeeld op het beveiligde deel van je website. Een digitaal document is namelijk makkelijk aan te passen als je regels wijzigt.
Hoe handhaaf je de gedragscode?
Als een werknemer de regels in het huishoudelijk reglement overtreedt, zul je een sanctie moeten opleggen. Zorg dat in het reglement al duidelijk is opgenomen welke sanctie je bij overtreding van een specifieke regel oplegt.
Het laatste wat je wilt is dat daarover discussie ontstaat. Maak er een gewoonte van om overtredingen ook standaard aan de orde te stellen in het functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek.
Gedragscode ondertekenen
Vraag je werknemers om de gedragscode te ondertekenen. Wettelijk gezien heb je geen instemming nodig van je werknemers, maar een handtekening zorgt er wel voor dat er duidelijkheid is bij je personeel en wellicht meer betrokkenheid. Dat is voor iedereen van belang.
Een brand in de keuken, een zieke chef-kok. Dit zijn tegenvallers die grote impact hebben op je bedrijf. Blijf zorgeloos ondernemen.Echte tegenvallers....