10 tips voor personeel werven in de horeca:
Tips voor personeel werven in de horeca
In de horeca maken de medewerkers het verschil. Hoe zorg je als horecaondernemer voor voldoende goed personeel?
Actief horecapersoneel zoeken
Je kunt natuurlijk een personeelsadvertentie plaatsen, online of in een vakblad. Maar je hebt veel meer doeltreffende mogelijkheden voor personeel werven in de horeca. Tien tips om horecapersoneel voordelig en effectief te werven:
1. Gebruik je pand
Enig idee hoeveel mensen langs je pand lopen? Een perfecte locatie om te adverteren. Plaats je vacature prominent op raamposters, krijtborden of stoepborden.
Geïnteresseerden krijgen direct een goede indruk van waar en bij wie de vacature is. Je maakt met deze manier van adverteren bovendien gebruik van de uitstraling van je bedrijf.
Hang een affiche op in je horecapand
Ook binnen zijn er talloze mogelijkheden om te laten weten dat je op zoek bent naar personeel. Bijvoorbeeld door een affiche op te hangen in de toiletten of achter de bar. Denk ook eens aan het op ludieke wijze bedrukken van materialen, zoals placemats, doggy bags of giveaways.
2. Zoek in je eigen netwerk
Als ondernemer heb je privé maar ook zakelijk vaak een rijker netwerk dan je denkt. Mensen die jou en je bedrijf kennen, kunnen vaak heel goed inschatten of een persoon met jou matcht. Ook zijn zij vaak net iets overtuigender en kunnen zij talenten makkelijker voor je vacatures interesseren dan anderen.
Personeel werven in de horeca, 4 voorbeelden
In de video hieronder zie je hoe 4 horecaondernemers uit Amsterdam personeel werven:
3. Betrek je horecapersoneel bij de werving
In de wereld van werving en selectie noemen ze dit referral recruitment. Wist je dat mensen die via-via bij je komen werken vaak beter presteren en langer blijven?
Bovendien voelen medewerkers die een nieuwe medewerker hebben aangebracht zich extra betrokken en gemotiveerd. Logisch, niemand weet immers beter wat de baan inhoudt dan je eigen personeel.
Versterk het teamgevoel
Samenwerken met vrienden of bekenden werkt stimulerend. Het verstevigt de band en vergroot het werkplezier.
4. Vraag het je vaste klanten
Voor trouwe klanten geldt hetzelfde: zij kennen je bedrijf en hebben een duidelijk beeld van welke personen zij graag in jouw zaak zouden ontmoeten.
Bovendien kunnen klanten goed inschatten of een kandidaat bij de zaak past en geschikt is voor de baan. Jij blij, klant blij, kandidaat blij. Een perfect voorbeeld van een win-winsituatie voor alle partijen.
5. Zet de vacature op je eigen website
Deze tip ligt voor de hand: plaats je vacature op je eigen website. Zorg ervoor dat de vacature al op de homepage zichtbaar is. Maak de vacaturetekst wervend.
Vertel wat de baan inhoudt, wat de nieuwe medewerker gaat doen, wat je van hem verwacht en vertel iets over de sfeer en de collega’s. Beter nog, laat met foto’s en filmpjes zien hoe leuk het is om bij jou te werken.
De sfeer proeven
Lees meer over personeel werven met video.
Lees het gratis whitepaper met daarin de personeelskosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.Wat kost horecapersoneel?
6. Onderhoud contact met scholen en vakopleidingen
Of het nu gaat om bijbaantjes, stages, werkervaringsplekken of startersfuncties, het is altijd goed om als ondernemer een goede relatie op te bouwen met relevante scholen en opleidingsinstituten. Allereerst is het een goede plek om je vacatures bekend te maken en potentiële kandidaten te leren kennen.
Denk aan de toekomst
Maar denk ook eens aan mogelijkheden om bijvoorbeeld een gastcollege, een workshop of een evenement te verzorgen. Een mooie manier om je bedrijf ook voor de langere termijn te positioneren bij jong talent. Dan wordt personeel werven in de toekomst een stuk makkelijker.
7. Zet social media in
Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Whatsapp, Instagram, YouTube. Als moderne ondernemer kan je niet om social media heen. Gebruik ook deze kanalen om te laten weten dat je op zoek bent naar nieuwe collega’s.
Laat zien hoe leuk het is om bij je te werken en wat een fijne horecamedewerkers je hebt. Reken maar dat je bericht veel gedeeld wordt door je horecapersoneel, je klanten en hun vrienden.
Twee vliegen in één klap, want het is bovendien een mooie manier om je bedrijf commercieel onder de aandacht te brengen.
8. Maak gebruik van online vacaturebanken
De wereld speelt zich grotendeels online af. Wie een baan zoekt, pakt vaak als eerste zijn laptop of smartphone. Zorg dat je vacature ook online gevonden wordt.
Horeca vacature plaatsen
Er zijn heel veel online vacaturebanken en jobboards actief. De grootste is Indeed, waar je gratis je vacature kunt aanmelden.
Ook zijn er veel vakgerichte jobboards actief voor werving in de horeca, zoals Werkenindehoreca.nl, Doenhoreca.nl, Hotelprofessionals.nl en Carriere.nu. Denk goed na hoe je kunt opvallen in het grote aanbod van vacatures.
9. Gebruik je bedrijfswagens
Je ziet het vaak in de technische branche, een bedrijfsauto met daarop de tekst: wij zoeken collega’s. Ben je regelmatig op zoek naar nieuw personeel?
Dan is het ook voor jou wellicht een goed idee om je auto’s in te zetten bij de werving. Gebruik een foto en laat letterlijk een gezicht zien bij je bedrijf. Niet alleen straal je daardoor uit dat bij jou de mens centraal staat, maar ook laat je zien dat je horecabedrijf groeit.
Lees meer over je bedrijfsauto verzekeren.
10. Zoek online of besteed uit
Een zelfstandig werkende topkok? Een gastvrij schaap met vijf poten? Ben je op zoek naar een speld in de hooiberg, dan zijn bovenstaande tips wellicht niet toereikend. Actief op zoek gaan is dan essentieel.
Dit kun je zelf doen met behulp van je netwerk. Ook kun je het internet afstruinen met behulp van specialistische Google-zoektechnieken of LinkedIn.
Werving horecapersoneel uitbesteden
Gaat dat je te ver, dan kun je ook de expertise inroepen van arbeidsbemiddelaars, zoals een uitzendbureau, werving- en selectiebureau of detacheringsbureau. Zij kunnen je gericht helpen bij personeel werven in de horeca.
Een kok uit Spanje? Steeds meer horecabedrijven halen hun personeel uit het buitenland.
Vragen over personeel werven in de horeca
- Hoe kun je personeel werven in de horeca?
Omdat het niet eenvoudig is om geschikt horecapersoneel te vinden, is het heel belangrijk gericht te werven. Zorg dat je de juiste doelgroep aanspreekt en maak gebruik van verschillende methodes. Bouw een netwerk op, wees enthousiast over je zaak en laat op alle mogelijke plekken zien dat je mensen zoekt. Dat vergroot de kans op personeel.
- Wanneer is er sprake van een personeelstekort?
Als een bedrijf niet genoeg werknemers heeft is er sprake van een personeelstekort. Als er meerdere bedrijven in een branche of regio moeite hebben met het vinden van personeel is er sprake van een breder personeelstekort. In veel regio's in Nederland is er een structureel tekort aan personeel in de horeca. Met name koks en bedienend personeel zijn schaars.
- Hoe kom je tot een passend loon voor horecapersoneel?
Houd altijd rekening met het minimumloon in jouw branche. Op basis van de horeca-cao is er ieder halfjaar een wijziging in het loon. Maak samen met je werknemer afspraken voor een goed loon. Maar wat is redelijk in de huidige markt? Lees het artikel Loon bepalen voor een nieuwe werknemer.
- Wat is het uurloon in de horeca?
In de horeca wordt vaak gewerkt met uurlonen. Hoe bereken je het uurloon voor een nieuwe werknemer? Lees het artikel over uurloon in de horeca.
- Hoe kun je vakantiewerkers inschakelen?
In de zomermaanden kun je bijvoorbeeld vakantiewerkers inzetten. Let wel op dat je hen ook minimaal het loon geeft dat bij hun leeftijd hoort. Houd je aan de cao-regels voor invalkrachten en seizoenkrachten.
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca