Goed en geschikt personeel vinden
Geschikt personeel vinden, het is voor veel MKB-bedrijven een uitdaging. Zeker nu het economisch goed gaat, zul je als ondernemer wel eens moeite hebben openstaande vacatures te vervullen. Je concurrenten zijn immers ook op zoek naar geschikte werknemers en zij vissen in dezelfde vijver.
Voordat je begint met zoeken, moet je uiteraard weten wie je precies nodig hebt.
- Is dat een junior inkoper?
- Een ervaren heftruckchauffeur?
- Flexibele magazijnmedewerker?
- Of een ICT'er die de logistieke software draaiende moet houden?
Stel dus eerst een functieprofiel op. Daarna kun je een of meer geschikte wervingsmethoden inzetten. Naast de traditionele personeelsadvertenties zijn er tal van effectieve en voordelige methoden om in contact te komen met nieuw personeel.
We zetten ze op een rijtje.
1. Schakel je netwerk in
Een prima wervingsmethode is referral recruitment. Dit is het werven van personeel via je eigen netwerk. Vraag je eigen werknemers of zij in hun omgeving op zoek willen gaan naar een goed opgeleide storingsmonteur voor de interne dienst, bijvoorbeeld.
Laat ook aan oud-werknemers, klanten, zakenrelaties, familie, vrienden en kennissen weten dat je zo iemand zoekt. Wellicht kom je zo in contact met geschikte kandidaten die je anders maar met moeite zou vinden.
Als ondernemer in de groothandel kun je te maken krijgen met brandschade aan je inventaris of een claim vanwege het leveren van een onveilig product.Ken jij de risico's in de groothandel?
Deze manier van werven levert vaak geschikte kandidaten op. De mensen in je netwerk kennen jou en je bedrijf doorgaans goed genoeg om te kunnen inschatten of iemand bij jouw bedrijf past of niet. Zo selecteer je al voor op kwaliteit en heb je misschien niet eens zo’n dure en tijdrovende werving- en selectieprocedure nodig.
Ga wel zorgvuldig om met het netwerk van je werknemers en beloon hen voor hun inspanningen.
2. Adverteer gratis in de publieke ruimte
Je ziet het vaak in de technische branche, een bedrijfsauto met daarop de tekst: wij zoeken collega’s. Ben je geregeld op zoek naar nieuwe werknemers?
Dan werkt het misschien ook voor jou om je wagenpark voor de werving in te zetten. Gebruik foto’s en laat letterlijk een gezicht zien bij je bedrijf. Daarmee straal je uit dat bij jou de mens centraal staat.
Ook je bedrijfspand kun je op deze manier gebruiken. Zeker als er veel verkeer langs je pand komt, is het een perfecte locatie om te adverteren. Plaats je vacature prominent op posters achter ramen of aan de gevel.
Geïnteresseerden krijgen direct een goede indruk van waar en bij wie de vacature is. Je maakt met deze manier van adverteren bovendien gebruik van de uitstraling van je bedrijf.
3. Gebruik je online uithangbord
Je zakelijke website en social media zijn het digitale uithangbord van je bedrijf. Niet alleen voor klanten, maar ook voor potentiële werknemers. Gebruik deze kanalen dan ook om je bedrijf aantrekkelijk te presenteren. Maak bijvoorbeeld een korte videofilm die goed laat zien waar jouw bedrijf voor staat en welke werksfeer er hangt.
Zet de film op de homepage van je website, samen met een overzicht van openstaande vacatures. Bied ook de mogelijkheid om open sollicitaties te sturen. Dat levert soms verrassende resultaten op.
Richt je daarnaast ook op werven via social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, WhatsApp, Instagram en YouTube. Vanwege hun ongekende populariteit zijn deze kanalen bij uitstek geschikt voor het aantrekken van nieuw personeel. Uniek aan social media is het tweerichtingsverkeer. Maak daar gebruik van.
Zorg dat je in gesprek komt met potentiële werknemers en probeer hen extra te motiveren om bij jouw bedrijf te solliciteren. Vraag je personeel om vacatures via social media te delen, met een retweet of een like. Zo bereik je nog meer mensen.
4. Plaats vacatures
Wie een baan zoekt, pakt vaak als eerste zijn laptop, tablet of smartphone. Zorg dus dat je vacature online overal gevonden wordt. Niet alleen op je eigen website, maar ook op online vacaturebanken en jobboards. Dit kan bijvoorbeeld gratis op Indeed of tegen betaling bij de Nationale Vacaturebank of Intermediair.
Besteed zorg aan de vacaturetekst en bedenk hoe deze kan opvallen in het grote aanbod van vacatures. Voor een betaalbare meerprijs krijgt je advertentie vaak al een veel prominentere plek.
Verder kun je je onderscheiden door een salaris te bieden dat hoger is dan het minimumloon in de cao’s voor de groothandel. Of door sollicitanten aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden in het vooruitzicht te stellen.
5. Zoek online of besteed uit
Je kunt een vacature online zetten en afwachten of er iemand reageert. Maar misschien zit je echt te springen om die teamleider met gevoel voor mens én machine, of wil je liever vandaag nog dan morgen een ervaren medewerker orderverzameling toevoegen aan je team. In dat geval kun je ook zelf online op zoek gaan naar geschikte kandidaten.
Mensen die actief naar werk zoeken, zetten dat op hun LinkedIn-profiel en andere social media. Daarnaast laten velen hun CV achter op online vacaturesites en jobboards.
Vind je het te ingewikkeld om zelf het internet af te struinen op zoek naar geschikt personeel? Kies dan voor gemak en laat je ondersteunen door gespecialiseerde arbeidsbemiddelaars, zoals uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus of detacheringsbureaus.
Dit kost wel geld, maar biedt ook voordelen. Deze bureaus beschikken namelijk over een uitgebreid netwerk van mogelijke kandidaten en nemen je veel administratief werk uit handen. Bij uitzendwerk of detachering beperk je ook je werkgeversrisico’s bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.
Oei! Een aanrijding met een heftruck, kapotte producten of een hack van je voorraadsysteem. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Specialist in de groothandel?