Personeelskosten werknemer groothandel
Na de inkoopkosten vormen de personeelskosten in de sector groothandel de belangrijkste kostenpost. Gemiddeld bedragen de personeelskosten 6,4 procent van de omzet.
Voor het grootste deel bestaan deze kosten uit de brutolonen die je met je werknemers bent overeengekomen. Maar daar komen nog heel wat kosten bovenop: gemiddeld wel 50 tot 60 procent van de brutoloonkosten.
Een paar zaken zijn bepalend voor de hoogte van de kosten per werknemer. Belangrijk is bijvoorbeeld of er een cao van toepassing is en welke individuele afspraken je met werknemers hebt gemaakt.
Kijk welke groothandel-cao er op dit moment voor jouw bedrijf geldig is.
Voorbeeldberekening
Stel, je bent directeur/eigenaar van een bescheiden groothandel in levensmiddelen. Eerst leverde je vooral aan rijdende winkels en horecagelegenheden, maar inmiddels behoren ook scholen en bedrijfs- en sportkantines tot je vaste klantenkring.
Je bedrijf is net verhuisd en op alle afdelingen moet er personeel bij. Vooral de klantenservice zit te springen om een nieuwe kracht, bij voorkeur iemand met een mbo-diploma en zeker drie jaar ervaring.
Wat gaat deze werknemer je kosten?
1. Werving en selectie
Je begint natuurlijk met een sollicitatietraject. Hoeveel dit je kost, is sterk afhankelijk van hoe je het aanpakt.
Gemiddeld kost een sollicitatieprocedure van begin tot eind zo’n 4.000 tot 6.000 euro. Maar dat kan goedkoper. Er zijn namelijk tal van slimme manieren om te besparen op de kosten van de werving en selectie van een nieuwe werknemer.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
2. Verplichte kosten (loonkosten, -heffingen en pensioen)
Volgens de functiegroepenindeling van de cao Groothandel in levensmiddelen (GIL) komt jouw nieuwe klantenservicemedewerker in aanmerking voor plaatsing in functiegroep 5.
Je werknemer gaat fulltime aan het werk en verdient daarmee een brutoloon van 1.955 euro per maand. Daar komt de wettelijk verplichte vakantietoeslag van 8 procent bovenop.
Tot de verplichte kosten behoren ook de verschillende loonheffingen, zoals de loonbelasting en de premies volksverzekeringen, de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
En tot slot betaal je ook nog een werkgeversbijdrage in het verplichte Bedrijfstakpensioenfonds Bpf Foodservice.
Rekenvoorbeeld verplichte kosten* | Klantenservicemedewerker |
---|---|
Bruto jaarloon | € 23.460 |
Vakantiegeld (8%) | € 1.877 |
Werknemersverzekeringen | € 2.748 |
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw | € 1.748 |
Werkgeversbijdrage pensioenfonds | € 1.733 |
Totaal | € 31.566 |
(Extra verplichte kosten ten opzichte van brutoloon: 34,6%)
* In deze tabel staan alle verplichte kosten die jij als werkgever jaarlijks voor je nieuwe werknemer gaat betalen. Loonbelasting en premie volksverzekeringen zijn verwerkt in het brutoloon, omdat de werknemer deze uiteindelijk zelf betaalt. Zoals je ziet, kost de werknemer je bijna 35% meer dan het brutoloon. Check voor de actuele lonen altijd je cao.
3. Aanvullende kosten
Behalve met de verplichte kosten moet je als werkgever ook rekening houden met aanvullende kosten. Denk bijvoorbeeld aan de secundaire arbeidsvoorwaarden die je met de werknemer afspreekt tijdens de sollicitatiegesprekken.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een prestatiebeloning of een dertiende maand. Maar het kan ook gaan om een vergoeding voor reiskosten en andere onkostenvergoedingen.
Of een jaarlijks budget voor training en opleiding. Hoe hoog deze kosten zijn, hangt af van de gemaakte afspraken. Trek voor het trainingsbudget per werknemer maximaal één maandsalaris per jaar uit.
4. Onvoorziene kosten
Er zullen altijd onvoorziene kosten zijn. Bijvoorbeeld doordat je nieuwe werknemer een fout maakt en zo schade veroorzaakt, of doordat hij voor langere tijd uitvalt wegens ziekte, arbeidsongeschiktheid of een bedrijfsongeval. Ziekteverzuim kost je zo’n 200 tot 300 euro per werkdag. Bij langdurige ziekte is dit dus een enorme kostenpost.
Ook een arbeidsconflict kan veel geld kosten. Het loont dan ook de moeite om je tegen dergelijke kosten te beschermen door verzekeringen af te sluiten.
Telt je bedrijf zo’n 25 medewerkers, dan betaal je voor een ziekteverzuimverzekering ongeveer 2000 euro per maand aan premie. Niet goedkoop dus, maar het geeft je wel zekerheid.
Totale kosten nieuwe klantenservicemedewerker* | |
---|---|
Kosten werving & selectie | € 4.000 |
Verplichte kosten (jaarloon, loonheffingen, pensioen) | € 31.566 |
Aanvullende kosten (secunaire arbeidsvoorwaarden) | € 4.500 |
Onvoorziene kosten | € 2.000 |
Totaal | € 42.066 |
(Totaal extra kosten ten opzichte van brutoloon: 62,3%)
*In deze tabel staan alle kosten die jij als werkgever voor je nieuwe werknemer gaat betalen. Uiteraard gaat het om schattingen, behalve bij de verplichte kosten. Los van de eenmalige kosten voor werving & selectie betaal je jaarlijks in totaal ruim 60% aan extra kosten bovenop het brutoloon.
Beperk onnodige kosten
Voorkom verliezen door ziek personeel, calamiteiten, arbeidsconflicten en aansprakelijkheid. Met de juiste verzekeringen kun je die kosten in de hand houden. Lees meer over verzekeringen in de groothandel.
Oei! Een aanrijding met een heftruck, kapotte producten of een hack van je voorraadsysteem. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Specialist in de groothandel?