Personeel vormt voor de meeste ondernemers de belangrijkste investering. Per werknemer betaal je allereerst natuurlijk het afgesproken brutosalaris. Daarbovenop betaal je gemiddeld nog eens 50 tot 60 procent van dat salaris aan extra kosten.
Hoe hoog de kosten per werknemer precies uitvallen, hangt af van de cao die van toepassing is en de individuele afspraken die je met werknemers maakt. Hieronder geven we een voorbeeldberekening voor een verkoopmedewerkster in een modezaak.
Lees in ons gratis whitepaper tips van ondernemers, doe je eigen risico-checklist en ontdek de top 5 verzekeringen per branche.Welke verzekeringen heb ik nodig?
Kosten werknemer detailhandel
Stel, je bent eigenaar van een kledingwinkel met acht werknemers. De zaken gaan goed en je wilt uitbreiden. Je bent op zoek naar een ervaren verkoopmedewerkster. Ze moet een mbo-diploma hebben en minimaal vijf jaar in de modebranche hebben gewerkt. Wat gaat deze werknemer jou kosten?
1. Werving en selectie
Om te beginnen zul je een sollicitatieprocedure moeten starten. Hoeveel zo’n procedure je kost, hangt helemaal af van je aanpak. Gemiddeld zijn bedrijven hier tussen de 5000 en 7000 euro aan kwijt. Maar als je het slim aanpakt, kan werving en selectie van een nieuwe werknemer aanmerkelijk minder kosten.
2. Verplichte kosten (loonkosten, -heffingen en pensioen)
Op basis van haar opleiding en ervaring moet je de nieuwe verkoopmedewerkster plaatsen in functiegroep E van de cao Retail non food. Ze gaat fulltime aan de slag en verdient daarmee een brutosalaris van 1934,32 euro per maand. Daarbovenop betaal je het wettelijk verplichte vakantiegeld, een toeslag van 8%.
Onder de verplichte kosten vallen ook de verschillende loonheffingen, zoals de loonbelasting en de premies volksverzekeringen, de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Tot slot betaal je ook nog een werkgeversbijdrage in het verplichte Pensioenfonds Detailhandel.
Rekenvoorbeeld verplichte kosten* | Verkoopmedewerkster |
---|---|
Bruto jaarloon | € 23.088 |
Vakantiegeld (8%) | € 1.847 |
Werknemersverzekeringen | € 2.704 |
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw | € 1.720 |
Werkgeversbijdrage pensioenfonds | € 1.679 |
Totaal | € 31.038 |
(Extra verplichte kosten ten opzichte van brutoloon: 34,4%)
* Deze tabel geeft een overzicht van alle verplichte kosten die jij als werkgever voor je nieuwe werkneemster gaat betalen, berekend op jaarbasis. De loonbelasting en premie volksverzekeringen komen ten laste van de werkneemster en zijn verwerkt in het brutoloon. Zoals je ziet, betaal je bijna 35% aan extra verplichte kosten bovenop het brutoloon. Check altijd je cao voor de actuele lonen.
3. Aanvullende kosten
Naast de verplichte kosten heb je als werkgever ook te maken met aanvullende kosten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om secundaire arbeidsvoorwaarden die je in het sollicitatiegesprek met je werkneemster overeenkomt. Denk aan een eventuele prestatiebeloning of dertiende maand.
Reiskosten en andere onkosten
Ook een reiskostenvergoeding en andere onkosten behoort tot de secundaire arbeidsvoorwaarden, evenals het budget voor opleiding of talentontwikkeling.
De hoogte van deze kosten hangt af van de afspraken die je maakt. Een vuistregel voor het trainingsbudget is: niet meer dan één maandsalaris op jaarbasis.
4. Onvoorziene kosten
Houd daarnaast rekening met onvoorziene kosten. Je nieuwe werkneemster kan schade veroorzaken doordat zij een fout maakt, bijvoorbeeld. Of uitvallen door ziekte, arbeidsongeschiktheid of een bedrijfsongeval.
Ziekteverzuim
Dit kan aardig in de papieren lopen. Ziekteverzuim kost je bijvoorbeeld zo’n 200 tot 300 euro per dag. Bij langdurige ziekte is dat dus een enorme kostenpost.
Wat kost verzuim binnen jouw bedrijf? Gebruik de verzuimcalculator.
Ook een arbeidsconflict kan veel geld kosten. Het is slim om je tegen dit soort kosten te beschermen door verzekeringen af te sluiten.
Voor een ondernemer met minder dan tien medewerkers zal de premie van een ziekteverzuimverzekering rond de 1000 euro per maand bedragen. Niet goedkoop dus, maar het biedt wel zekerheid.
Totale kosten nieuwe verkoopmedewerkster* | |
---|---|
Kosten werving & selectie | € 4.000 |
Verplichte kosten (loon, loonheffingen, pensioen) | € 31.038 |
Aanvullende kosten (secunaire arbeidsvoorwaarden) | € 4.500 |
Onvoorziene kosten | € 2.000 |
Totaal | € 41.538 |
(Totaal extra kosten ten opzichte van brutoloon: 62,6%)
*Deze tweede tabel geeft een totaaloverzicht van de uitgaven die jij als werkgever voor je nieuwe werkneemster moet doen, berekend op jaarbasis. Uiteraard gaat het om schattingen, behalve bij de verplichte kosten. De post voor werving & selectie telt alleen mee in het eerste jaar. Los van die wervingskosten betaal je in totaal ruim 60% aan extra kosten bovenop het brutoloon.
Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.Je winkel sluiten door schade?