Dat blijkt uit een poll van Ondernemen Met Personeel, ingevuld door ruim 300 ondernemers en bedrijfsleiders in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf.
Hecht team versus zakelijk zijn
Om je werknemers betrokken te houden en te motiveren is het belangrijk om een hechte band op te bouwen. In veel bedrijven is onderling vertrouwen en teamwork essentieel om succes te hebben. Maar hoe ver ga jij?
Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.Ben jij aantrekkelijk?
De meeste ondernemers zijn vakmensen en geen geboren peoplemanagers. Veel ondernemers houden bewust wat afstand en nemen ook liever geen personen aan uit hun vriendenkring, omdat ze bang zijn voor een arbeidsconflict. Ze willen hun vriendschap niet op het spel zetten.
Daarnaast moet vriendschap van twee kanten komen. Dus hoe graag jij het ook zou willen, lang niet alle werknemers zijn er op uit om 'vriendjes met de baas' te worden. En vanwege het groeiende personeelstekort in veel branches is het vaak niet mogelijk om betrokken werknemers te vinden die bij jou passen.
Ervaringen uit de praktijk
Uit interviews met ondernemers blijkt dat er veel verschillende meningen zijn over vriendschap met personeel.
Baas spelen is niet nodig
Andre en Annemarie Kolenbrander:
- 'We hebben twee werknemers, maar we zien ze niet als personeel.'
- 'We werken met z'n vieren in dezelfde ruimte. En je kunt niet even de gang op om te roddelen over de baas bij de koffiemachine. De koffiemachine staat namelijk ook in dezelfde ruimte.'
- 'Stel jezelf nooit boven je personeel. De baas spelen is niet nodig als je respect hebt voor elkaar.'
We zijn een familie
- 'We hebben een klein team, er is veel aandacht voor elkaar en geen hiërarchie.'
- We zijn een familie voor elkaar. Zo helpen we elkaar ook privé als het nodig is.'
Duidelijke afspraken maken
- 'Ik nam mijn vriendin aan als eerste werknemer. Wij hebben van te voren heel duidelijk naar elkaar uitgesproken dat we nu ook een zakelijke relatie hebben.'
- 'We kunnen altijd eerlijk en open naar elkaar zijn en laten dingen niet sudderen.'
- 'Het is soms best lastig om iets te benoemen wat niet goed gaat.'
- Misschien juist omdat je elkaar goed kent, en dus ook elkaars zwaktes, kun je sneller op zoek gaan naar een constructieve oplossing. Dat werkt heel prettig.’
Soms best lastig
- 'Mijn werknemers zijn vriendinnen van mij geworden. Ik ben gelijk aan hen. Maar ben tegelijkertijd wel hun baas. Dat is soms best lastig.'
- 'Af en toe moet je wel de grenzen aangeven en weer wat afstand creëren.'
- 'Ik ben niet de directeur, maar hun collega.'
- 'Die gelijkwaardigheid kan ook een valkuil zijn. Uiteindelijk ben ik dus wel de baas. Soms vind ik het lastig om voet bij stuk te houden.'
- 'Reserveer altijd voldoende tijd voor het persoonlijke contact met je werknemers.'
- 'Zoek naar evenwicht in het spanningsveld tussen persoonlijke aandacht en de commerciële drive.'
- 'Maar... word geen vrienden, behoud wel afstand. En dat is soms best een uitdaging in het mkb.'