Ondernemer | Melanie Wiggers |
---|---|
Bedrijf | BRICLiving |
Actief in | Detailhandel |
Opgericht in | 2015 |
Aantal medewerkers | 1 |
Eerste werknemer in | 2017 |
Melanie is binnenhuisarchitect en zag dat veel mensen moeite hebben om woonaccessoires te vinden en te combineren. ‘Ze hebben er bovendien ook niet altijd veel tijd voor. In mijn webshop BRICLiving bied ik combinaties van woonaccessoires aan, op kleur. Als je een goed idee hebt, moet je het toch gewoon doen?’ Ook opent ze iedere winter een pop-up store. ‘Mijn klanten willen de producten ook kunnen zien en voelen. Steeds meer webshops openen ook fysieke winkels.’
In 2017 nam ze haar eerste werknemer aan. ‘Doordat ik veel interieuropdrachten heb, kom ik tijd te kort. Om het succes van BRICLiving te waarborgen én om te kunnen groeien als ondernemer, besloot ik in 2017 iemand aan te nemen. Caroline vult nu de webshop met nieuwe producten, doet de social media en werkt de marketingplannen uit. Ook helpt ze af en toe mee in de pop-up store.’
Hoe heb je haar gevonden?
‘Ze is een vriendin van mij. Wij hebben van te voren heel duidelijk naar elkaar uitgesproken dat we vriendinnen zijn, maar dat we nu ook een zakelijke relatie hebben. We kunnen altijd eerlijk en open naar elkaar zijn en laten dingen niet sudderen. Het is soms best lastig om iets te benoemen wat niet goed gaat. Misschien juist omdat je elkaar goed kent, en dus ook elkaars zwaktes, kun je sneller op zoek gaan naar een constructieve oplossing. Het werkt heel prettig.’
Werk je met een vast arbeidscontract?
‘Nee, ze werkt op basis van een 0-urencontract voor minimaal 2 tot 3 dagen. Ik wil nog niet vastzitten aan een vast contract. Je weet van te voren nooit hoe het zal lopen. Caroline is lang van de arbeidsmarkt af geweest, is nu weer voor het eerst aan het werk. Ik bied haar de mogelijkheid om weer aan de slag te gaan. Het is een mooie manier om samen verder te groeien in werkzaamheden en tijd.’
Hoe heb je de salarisadministratie geregeld?
‘Dat heb ik uitbesteed aan een administratiekantoor. Ik geef iedere maand de gewerkte uren door en ik krijg vervolgens een salarisstrook. Zij regelen ook de loonheffingen en sociale premies. Voor mij een hele bewuste keuze omdat ik hiervan niet veel kennis heb en geen fouten wil maken.’
Wat is je grootste uitdaging?
‘Om werkzaamheden nog meer uit handen te geven zodat Caroline zelfstandig de zaken op kan pakken. Dan houd ik nog meer tijd over en krijg ik ruimte om te werken aan de groei van mijn bedrijf. Gelukkig gaat het mij steeds beter af. Ik hoef niet overal bij te zijn. Het is een wisselwerking en gaat ook over vertrouwen. Door los te laten kan Caroline beter presteren. Het werkt niet als ik er altijd maar met mijn neus bovenop zit.’
Wat is je grootste blunder?
‘Laatst gingen we naar de beurs. Ik dacht dat vindt Caroline leuk om te doen, dus had geen uren gerekend. Zij dacht daar anders over. Voor mij een leerpunt: Ik moet vooraf zorgen voor een duidelijke afbakening van taken. Wat rekenen we wel tot werk en wat niet.’
En, ga je nog meer werknemers aannemen?
‘Ja, dat is wel het idee. Ik wil mijn bedrijf laten groeien tot een ontwerpbureau met meerdere disciplines. Zodat ik stylistes en bijvoorbeeld een tuinontwerper kan aannemen. Dan ben ik minder uitvoerend bezig en kan ik mij meer bezighouden met de grote lijnen. Dat is mijn volgende stap. Nu zitten we overigens ook nog in mijn kantoor aan huis. In de toekomst wil ik op zoek gaan naar een andere kantoorruimte. Bijvoorbeeld een mooi oud fabriekspand.’
Tip van Melanie
‘Het is heel eng om de stap naar personeel te zetten. Maar je krijgt er vrijheid en rust voor terug. Durf de sprong te nemen, er zitten tenslotte maar 24 uur in een dag.’