Alette Trompetter Harvink
Alette Trompetter Harvink

'Vakmensen vinden is lastig'

Alette Trompetter is sinds 2006 samen met Sander Prinsen directeur van niche meubelfabrikant Harvink in IJsselstein. Haar grootste uitdaging? ‘Het vinden van vakmensen. Ambachtsmensen sterven uit.’

Alette Trompetter is sinds 2006 samen met Sander Prinsen directeur van niche meubelfabrikant Harvink in IJsselstein. Haar grootste uitdaging? ‘Het vinden van vakmensen. Ambachtsmensen sterven uit.’

Ondernemer Alette Trompetter
Bedrijf Harvink
Actief in Meubelbranche
Opgericht in 1947
Aantal medewerkers 18
Eerste werknemer 2006

Ondernemers Alette en Sander namen in 2006, na een jarenlange zoektocht, meubelmerk Harvink uit IJsselstein over. ‘Sander had altijd al de ambitie om ondernemer te worden, maar dan wel door een bedrijf over te nemen', vertelt Alette. 'Eind 2005 ontmoetten we de eigenaren van Harvink voor het eerst. Ze hadden net besloten het bedrijf te verkopen. Binnen een halfjaar was de hele bedrijfsovername geregeld. We komen allebei niet uit de meubelbranche en hebben iedereen wel verrast. Ik werkte bij een grote zakelijke dienstverlener en Sander bij een staalproducent.’

Hoe ging dat met het personeel bij de overname?

‘We namen het hele team over. Bijzonder is dat iedereen hier nog steeds werkt, op een paar mensen na die met pensioen zijn gegaan. Het is een hecht team, met weinig verloop. Wie goed doet, goed ontmoet, is ons motto. Onze mensen hebben een hoge arbeidsmoraal, ze zijn loyaal. Dit komt ook omdat ze bijvoorbeeld in de fabriek afhankelijk van elkaar zijn.’

Wat bedoel je hiermee?

‘Wanneer de stofsnijder ziek is, kan de stikster haar werk niet doen. Vervolgens kan de bank bijvoorbeeld niet verder geassembleerd worden. Daarom zijn we ook in de vakantieperiodes collectief vrij. Dan gaan we dicht.’

Wat is je grootste uitdaging op het gebied van personeel?

‘Het vinden van vakmensen. Zo sterft het beroep van meubelstikster gewoon uit! Het afgelopen jaar gingen twee van onze stiksters met pensioen. We hebben gelukkig een paar maanden geleden een jonger iemand aan kunnen nemen. We hadden een advertentie geplaatst, maar hebben bijvoorbeeld ook social media ingezet. Dat werkte goed, als er iemand op een filmpje wordt gezien, wordt het ook vaak gedeeld. Daarnaast leiden we mensen ook zelf op. Onze nieuwe leersnijder hebben we zelf geleerd hoe hij een huid moet lezen. Hoe herken je littekens en beschadigingen. Dit vak moet je echt leren.’

Hoe leiden jullie nieuwe mensen op?

‘Deels doet Sander dat, maar ook onze eigen dames. Ze doen dit naast hun eigen werk en dat is soms best lastig. Gelukkig zijn ze heel trots op hun vak: meubels maken. Het is toch echt wel bijzonder dat we allemaal maar willen dat er HBO- en WO-opleidingen moeten worden gedaan terwijl ambachtsmensen niet meer te vinden zijn…’

Wat is je grootste blunder?

‘We hebben wel eens externe professionals ingehuurd voor bijvoorbeeld de verkoopkant. Ik wilde meer leren over hoe het in andere branches ging, maar het was teleurstellend. Je bent snel geneigd om hun opportunisme over te nemen, zo van: we kunnen de klus wel klaren. Maar het kost veel geld en het leverde niet op wat we hadden gehoopt.’

Heb je nog tips voor ondernemers met personeel?

‘Reserveer altijd voldoende tijd voor het persoonlijke contact met je werknemers. Zoek naar evenwicht in het spanningsveld tussen persoonlijke aandacht en de commerciële drive van een organisatie. Maar... word geen vrienden, behoud wel afstand. En dat is soms best lastig in het mkb.’

Over Harvink
Harvink is een nichespeler in de meubelbranche. Ze hebben een herkenbare collectie en ontwerpen en produceren in eigen huis. Samen met externe ontwerpers worden de meubels ontwikkeld. In de fabriek in IJsselstein snijden, stikken en assembleren de werknemers de meubelstukken. Ze werken met Nederlandse toeleveranciers voor bijvoorbeeld complete frames.

 

Whitepapers en online tests