Wouter van Doorn de Bende
Wouter van Doorn de Bende

'Ik wilde nooit meer personeel hebben'

Na twee burnouts en 'timmertherapie' wist hij het zeker: ik word weer ondernemer. Maar nu op een andere manier en in een totaal ander vak. 'Fysiek bezig zijn is supertof.' Het verhaal van Wouter van Doorn.

Ondernemer Wouter van Doorn
Bedrijf de Bende
Actief in Zakelijke dienstverlening / Bouw
Opgericht in 2016
Aantal werknemers 4
Eerste werknemer in 2016

Daar stond hij dan, therapeutisch te timmeren aan een project. Toen kwam het besef: dit is veel leuker. Lekker fysiek bezig zijn. Hij besloot er zijn eigen re-integratietraject van te maken. Met als resultaat: geen terugkeer als digitaal strateeg bij zijn werkgever T-mobile, maar de start van een nieuw bedrijf.

Samen met zijn compagnon Hugo runt hij nu de Bende - een groeiende onderneming, gespecialiseerd in het ontwerpen van belevingen. 'We bedenken, ontwerpen en voeren uit. We maken bijvoorbeeld houten meubels en kunstwerken, maar ook volledige inrichtingen voor beurzen en events. Het begon met kleine opdrachten en workshops, maar nu doen we echt megaprojecten voor grote klanten.'

Eerste werknemer

Wouter had eerder al een eigen bedrijf gehad in online communicatie. 'Toen had ik 25 man in dienst. Daarna heb ik altijd gezegd: ik ga nooit meer werknemers in dienst nemen. Er komt gewoon veel bij kijken.'

Toch besloot Wouter, toen hij samen met Hugo aan de Bende begon, al snel weer personeel aan te nemen. 'Als het bedrijf lekker loopt, heb je gewoon mensen nodig.' Na een halfjaar werd Bart aangenomen die toch al als zzp'er actief was voor de Bende. 'Hij werkte zoveel voor ons, dat het slimmer was om hem een contract te geven.'

Uitdagingen

Inmiddels zijn ook Lysander, Olmo en Jordy aangesloten bij de Bende. 'Het gaat als vanzelf, zoals alles binnen ons bedrijf. Als je eigen werknemers hebt, besef je dat het weer om het echie gaat', weet Wouter. Alleen voelt het nu een stuk prettiger dan bij zijn vorige eigen bedrijf. 'Alles wat ik daar fout heb gedaan, doe ik nu niet meer en alles wat goed ging, zet ik nu door.'

'Het belangrijkste is dat iedereen zich thuis voelt bij ons en doet wat hij wil doen. Daarvoor moet je ruimte creëren als werkgever. Het welzijn van onze werknemers staat bovenaan. Het draait bij ons om een fijne werkplek, fijn werk, een goede lunch, hard werken, hard plezier maken en genoeg ruimte voor eigen ontwikkeling. Dat is de uitdaging.'

Wouter van Doorn 2

Wouter merkt dat zijn personeel daar ook tevreden mee is. 'We hebben een klein team, er is veel aandacht voor elkaar en geen hiërarchie. We zijn een familie voor elkaar. Zo helpen we elkaar ook privé als het nodig is.'

Blunder

'Het domste wat ik ooit gedaan heb, is vergeten het salaris te betalen. Dat werknemers vroegen: waarom hebben we nog niets ontvangen? En ik dacht: oeps! Dat vonden ze natuurlijk niet zo leuk, maar het probleem was snel verholpen.'

'We hebben nu alles strak geregeld, maar aan het begin moest ik ook leren om netjes de loonstrookjes op tijd te versturen. Het duurde even voor dat goed ingeregeld was.'

Tip van Wouter

'Zorg dat mensen zich prettig voelen, zich thuis voelen in je bedrijf. Dat betaalt zich terug. Dan werken ze op de beste manier en komen ze naar je toe als het nodig is. Dat vind ik het belangrijkst: het menselijke aspect. Bij ons is een contract gewoon een A4'tje. Niet teveel regels. Er staat gewoon op wat het salaris is en de uren die ongeveer gewerkt moeten worden. De rest zoeken we samen uit. Als er iets nodig is stemmen we dat gewoon met elkaar af. Er moet genoeg ruimte zijn voor eigen verantwoordelijkheid.'

Whitepapers en online tests