Ondernemer | Vincent Maaskant |
---|---|
Bedrijf | Db-m |
Actief in | Bouw en vastgoed |
Opgericht in | 2010 |
Aantal medewerkers | 9 |
Eerste werknemer | 2011 |
Midden in de crisis startte Vincent Maaskant in 2010 samen met Hans Colijn zijn eigen bedrijf db-m. Db-m begeleidt bouwprojecten en verzorgt daarbij de communicatie naar de omgeving over het project. 'We managen de realisatie van een bouwproject én combineren dat met project- en omgevingscommunicatie. We werken aan mobiliteitsprojecten. Denk bijvoorbeeld aan stations of nieuwe wegen. Daarnaast begeleiden we projecten in stedelijke omgevingen, zoals hoogbouw. Dit zijn vaak complexe bouwprojecten 'op een postzegel'. Dan kun je niet anders dan in gesprek gaan met de omgeving, hen goed informeren en betrekken.'
Waarom een eigen bedrijf?
‘Ik denk dat het altijd al ergens in het bloed zat. Hans en ik werkten samen bij een ander bureau. We hebben het er lang over gehad om een eigen bedrijf te starten. Op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: We gaan het gewoon doen! We zien wel hoever we komen. Iedereen verklaarde ons destijds wel voor gek, we gaven alle zekerheden op.’
Wanneer nam je de eerste werknemer aan?
‘Dat was na iets meer dan een jaar, eind 2011. We kregen steeds meer projecten, er moest iemand bij. Al vanaf de start wilden wij een bureau opbouwen, we wilden niet met z’n tweeën blijven. Onze eerste werknemer was een officemanager, al snel volgde een bouwmanager.’
Hoeveel personeel heb je nu?
‘We hebben nu negen werknemers. Iedere keer als er nieuwe klussen bij komen, zoeken we er een medewerker bij. Natuurlijk is dat altijd een risico, maar dat is ondernemen! We bieden vrijwel altijd een jaarcontract aan. Het is goed om te kijken wie je in huis haalt en dat geldt ook andersom. Daarna volgt vrijwel altijd een vast contract.’
Wat is je grootste uitdaging op het gebied van personeel?
‘De zoektocht naar geschikte kandidaten. Het is lastig om de juiste mensen te vinden, helemaal nu de crisis voorbij is. We werven voornamelijk via onze website en sociale media. We delen vacatures in ons netwerk en zien dat het goed werkt.’
Wat vind je nog meer lastig?
‘Op een gegeven moment kwam ik op kantoor binnen en keek even om mij heen. Ik dacht: Goh, wat doen al die mensen toch hier? Je bent ondernemer en dan heb je ineens heel wat personeel. Hans en ik praten veel samen over het bedrijf, al die overleggen met werknemers vonden wij eerst niet nodig. We waren gewoon aan het werk. Maar je medewerkers willen duidelijkheid. Ze willen ook weten wat de focus is, welke kant we uitgaan met db-m. En terecht!'
Hoe heb je dat aangepakt?
'Vorig jaar hebben we heel veel tijd geïnvesteerd in ons DNA. Wie zijn we? Wat is onze visie en onze identiteit? Wat is de cultuur en hoe gaan we met elkaar om? Onze werknemers werkten hier zelf aan mee. Ons DNA staat nu samen met onderlinge werkafspraken in een handboek.
Daarnaast hebben we hard gewerkt aan ons businesscasemodel. We hebben van onze werknemers ondernemers gemaakt. We werken dus niet met een traditioneel harkmodel, alle seniors hebben hun eigen businesscase. Ze hebben eigen verantwoordelijkheden, weten hoeveel omzet db-m draait en wat de kosten zijn. Zo weten ze wat ze moeten doen. Ik zeg altijd: Ik wil je leren vissen, maar je zult zelf die vis moeten vangen.
Onze mensen kunnen hun eigen gang gaan binnen de gestelde kaders. Het zijn ondernemers, maar dan zonder alle risico’s. We werken met zijn allen samen binnen een leuke groep mensen. Het is echt gaaf als mijn mensen nu hardop zeggen: Ik ben een db-m’er!’
Tips?
‘Begin je een bedrijf, denk dan al meteen na over je visie en je DNA. Ga ermee aan de slag, zeker op het moment dat de groep groter wordt. Vraag daarbij hulp van een extern bureau dat daarin is gespecialiseerd. Zo’n bureau kijkt van buitenaf naar je bedrijf en haalt je door de trechter heen om je eigen bureau scherp te positioneren. Dit kost tijd én geld, maar je krijgt er veel voor terug. Focus en effectiviteit!’