Andre en Annemarie Kolenbrander Optie A
Andre en Annemarie Kolenbrander Optie A

'Liever functioneringsgesprek op een post-it'

'Als we nog vijf Christels kunnen aannemen doen we dat liever vandaag dan morgen.' Andre en Annemarie zijn nog steeds dolblij met hun eerste werknemer. En ook Fleur blijkt een schot in de roos. 'We zien ze niet als personeel.'

'Als we nog vijf Christels kunnen aannemen doen we dat liever vandaag dan morgen.' Andre en Annemarie zijn nog steeds dolblij met hun eerste werknemer. En ook Fleur blijkt een schot in de roos. 'We zien ze niet als personeel.'

OndernemerAndre en Annemarie Kolenbrander
BedrijfOptie A
Actief inZakelijke dienstverlening / Bouw
Opgericht in2012
Aantal werknemers2
Eerste werknemer in2014

Een klein bedrijf heeft zijn voordelen, maar je moet wel goed bij elkaar passen. Daar zijn Andre en Annemarie zich inmiddels wel bewust van. 'We werken met z'n vieren in dezelfde ruimte. En je kunt niet even de gang op om te roddelen over de baas bij de koffiemachine. De koffiemachine staat namelijk ook in dezelfde ruimte', lacht Andre.

Hij begon in 2012 aan een nieuw avontuur als zzp'er met het ontwerpen en bouwen van interieurs. Na een jaar had hij al zoveel werk dat hij handen tekort kwam. 'Weet je wat, we gaan het samen doen', besloten hij en zijn vrouw. Annemarie stopte met haar fulltime baan en begon ook als zzp'er. 'We huurden elkaar in. Maar na een jaar was een VOF praktischer.' Zo ontstond Optie A, inmiddels een groeiend bedrijf met grote, internationale klanten.

Eerste werknemer

'We vonden het heel spannend om een eerste werknemer aan te nemen', bekennen Andre en Annemarie. 'Ik riep altijd: ik wil geen personeel!', vertelt Andre. 'Ik heb jarenlang leidinggevende functies gehad bij verschillende organisaties. Leidinggeven is gewoon niet mijn passie. Je moet met veel zaken rekening houden, verplichte functioneringsgesprekken voeren en je hebt er soms een rotte appel tussen zitten. Ik dacht: als ik voor mezelf begin, wil ik alleen nog maar leuke dingen doen.'

'Maar de projecten die we aangeboden kregen werden steeds leuker en groter. Dan moet je de keuze maken: of nee zeggen, of iemand aannemen.' Andre en Annemarie gingen voor optie B.

Op 1 december 2014 werd Christel aangenomen. 'We konden haar niet veel beloven. We zeiden: we hebben geen functieprofiel voor je, alleen een superleuke, afwisselende baan. Je krijgt een contract voor een halfjaar, maar als er over drie maanden niet genoeg werk is, kunnen we je ook vragen ons huis te schilderen.'

Christel vond het prima. Na drie tijdelijke contracten, heeft ze nu een arbeids­overeenkomst voor onbepaalde tijd en ze heeft altijd voldoende werk gehad. 'Ze is op papier marketing-assistent, maar in de praktijk echt onze rechterhand in alles.'

Andre en Annemarie + Christel, Optie A

'We zijn zo ontzettend blij met haar. Ze laat nooit een steek vallen. We boffen echt', weet Annemarie. 'We dachten: hier vinden we nooit meer een tweede van.' Maar ook de recent aangenomen Fleur valt goed in de smaak. 'Het zijn echt twee lotjes uit de loterij. We zien ze niet als personeel.'

Uitdagingen

Inmiddels is alle scepsis bij Andre en Annemarie verdwenen, maar het aannemen van nieuwe werknemers was toch wel een grote drempel. 'We willen altijd het plezier erin houden, voor het hele team. Zonder zouden we niet kunnen.'

'Het is ook een uitdaging om mensen aan boord te houden. Zeker in een klein bedrijf', beseft Andre. 'Misschien hebben ze de drang om nog een keer voor een groter bedrijf te werken. Wij moeten het zo uitdagend mogelijk houden voor onze werknemers, zodat ze niet verder gaan kijken. We kunnen in ieder geval een allround en afwisselende functie bieden met veel eigen verantwoordelijkheid.'

En wat betreft de functioneringsgesprekken. 'De intentie is er wel om ze te houden', lacht Andre. 'We spreken elkaar natuurlijk vaak en er is zeker aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, maar we zullen niet snel op een traditionele manier met plusjes en minnetjes aan de gang gaan. Ik werk liever met functioneringsgesprekken op een post-it, dan met uitgebreide formulieren en een flink archief.'

Personeels­blunder

'We hebben nog niet zoveel ervaring met eigen personeel. Met onze twee personeels­leden hebben we echt geluk tot nu toe.' Van een echte personeels­blunder is daarom (nog) geen sprake geweest, maar Andre en Annemiek hebben wel wat verbeterpunten gevonden voor zichzelf.

'We hebben geleerd dat als er geen 100 procent match is, je het beter niet kunt doen. We werken in een klein team, dicht op elkaar. Dat moet je wel leuk vinden.'

'Een verkeerde match kost alleen maar energie, bijvoorbeeld met een tijdelijke werknemer of stagiair. Maar het kan ook heel goed uitpakken. Fleur heeft hier drie jaar geleden stage gelopen en dat was zo succesvol dat we haar dit jaar hebben gebeld om voor ons te werken. Zo kan het ook gaan.'

Tips van Andre & Annemarie

  1. 'Stel jezelf nooit boven je personeel. De baas spelen is niet nodig als je respect hebt voor elkaar.'
  2. 'Probeer een sfeer te creëren waarin mensen graag hun best doen voor je bedrijf. Probeer niet iemand klein te houden, maar deel de verantwoordelijkheid. Als mensen eigen initiatief tonen en willen leren, komt het altijd goed.'
  3. 'Spreek je waardering uit naar je werknemers. Dat is heel belangrijk. Niets is vanzelfsprekend.'
  4. 'Stel je als ondernemer kwetsbaar op en sta open voor de kennis van je werknemers. Je kunt net zoveel van hen leren als zij van jou.'

Whitepapers en online tests