In dit artikel direct naar:
Ziekteverzuim in de horeca
Je telefoon trilt in je zak. Een berichtje: 'Sorry, ik kan vandaag niet komen werken. Ik ben ziek.' Vijf minuten later ontvang je nog zo'n bericht. En Eline heeft zich nog steeds niet beter gemeld. Je gromt. Hoe ga je dit oplossen?
Voor veel werkgevers in de horeca is ziekteverzuim een enorme uitdaging. Als je niet voldoende invalkrachten hebt, kun je flink wat omzet mislopen. Boze klanten, slechte recensies, slapeloze nachten. En niet te vergeten: je hebt ook nog te maken met loondoorbetaling bij ziekte en de zorg voor je zieke werknemer (begeleiding en re-integratie).
Wat kost ziekteverzuim per werknemer?
Wil je weten hoeveel geld een zieke werknemer voor werkgegevers kost? Bekijk een rekenvoorbeeld in het artikel Ziekteverzuim in de horeca, dit zijn de kosten.
In dit voorbeeld zie je dat een zieke werknemer die 3 maanden niet inzetbaar is, in totaal circa 9.598 euro kost voor een werkgever. Bereken zelf de kosten per zieke werknemer met de handige rekentool van De Goudse Verzekeringen.
Struikelt je ober of snijdt je chef-kok zich en raakt hij daarbij gewond? Het kan zijn dat jouw medewerker voorlopig niet kan werken. Ziekteverzuim in de horeca
10 manieren om verzuim te verlagen
Ziekte kun je niet volledig voorkomen, maar je kunt wel een hoop doen om het verzuim binnen jouw bedrijf structureel te verlagen. Hoe? Tien slimme manieren voor werkgevers in de horeca:
-
Maak regels voor ziek melden
Stel duidelijke regels op over ziek melden in een verzuimprotocol die je voor jouw bedrijf maakt.
Het eerste onderdeel in een verzuimprotocol gaat meestal over ziek melden.
Zet de punten 'hoe', 'wanneer' en 'bij wie' over de ziekmelding duidelijk op een rij voor je werknemers. In een protocol beschrijf je ook welke informatie er nodig is en dat de werknemer moet aangeven waarom hij wegens ziekte niet in staat is om te werken. Met een goed verzuimprotocol vergroot je de drempel voor twijfelachtig verzuim. -
Stel de juiste vragen bij het ziek melden
Denk bij ziekmelding niet direct aan het regelen van vervanging, maar leef eerst mee met je zieke werknemer en stel een paar vragen.
Niet: wat heb je? Maar: wanneer verwacht je weer beter te zijn? Zou je eventueel later kunnen beginnen? En: kunnen we iets doen om je te helpen? Belangstelling werkt genezend en deze vragen helpen je werknemer na te denken over zijn inzet en herstel.
Je mag als werkgever dan geen medische vragen stellen. Toch kun je wel een aantal belangrijke vragen stellen aan een zieke werknemer. In dit artikel staan de vragen die je mag stellen. -
Veiligheid en arbo
Het voorkomen van ziekteverzuim is cruciaal. Verbranden, snijwonden, struikelen en uitglijden, een ongeluk in de horeca ligt altijd op de loer. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden en maak je horecazaak veilig voor je personeel. -
Herken de signalen
Als je goed oplet, kun je veel gevallen van (ziekte)verzuim zien aankomen. Vaak kun je er dan ook op tijd iets aan doen. Welke signalen zijn er dat een werknemer dreigt uit te vallen? Vooral bij psychisch verzuim kunnen duidelijke signalen zijn die je goed kan herkennen als werkgever. Bekijk ook de 7 oorzaken en 35 signalen van ziekteverzuim. -
Doe een PAGO
Met een Periodiek Algemeen Geneeskundig Onderzoek (PAGO) kun je checken of je werknemers gezondheidsproblemen hebben als gevolg van hun werk. Je werknemers zijn trouwens niet verplicht hieraan mee te werken. -
Verzekering + verzuimcoach
Neem een verzuimverzekering voor de horeca. Dan krijg je niet alleen een vergoeding voor het loon van een zieke werknemer, maar meestal ook hulp bij het voorkomen van verzuim (preventie) en de aanpak ervan. Zo kun je vaak een verzuimcoach inschakelen voor persoonlijk advies. Handig! -
De juiste werkdruk
In de horeca is werkstress een van de belangrijkste redenen voor verzuim. Let dus goed op de werkdruk en pas de werkuren aan waar nodig. Daarmee voorkom je overbelasting, overspannenheid, burn-outs en bedrijfsongevallen door vermoeidheid. -
Beloning bij laag ziekteverzuim
Je kunt ook aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden gebruiken om verzuim te verlagen. Als een werknemer zich niet vaak ziek meldt kun je hem belonen met een aanwezigheidspremie, extra vrije dagen, adv-dagen of een andere verzuimbonus.
Het is belangrijk bij deze arbeidsvoorwaarden of dit bij jouw onderneming past en aansluit bij jouw kernwaarden. -
Gezond eten en drinken
Het klinkt gek, maar juist in de branche waar het draait om eten, blijkt voeding vaak een aandachtspunt voor personeel. Zorg dat jouw mensen voldoende tijd nemen om gezond te eten en drinken. Zie er ook op toe dat werknemers geen alcohol of drugs gebruiken onder werktijd. Je hebt je team ook op de lange termijn hard nodig. -
Meer werkplezier
Hoe hoger het werkplezier, hoe lager het ziekteverzuim. Vergroot dus de funfactor binnen jouw bedrijf. Werknemers die met plezier naar hun werk gaan zijn gemotiveerd, fit en energiek. Bekijk 5 manieren om werkplezier te vergroten.
Beperk verzuim in de horeca. Gebruik de Checklist verzuim voorkomen en ga aan de slag!
Ziekteverzuim in de horeca, wetten en regels
Mocht een werknemer toch ziek worden, dan is het zaak om de juiste stappen te nemen. Daarmee bevorder je het herstel van je werknemer. Houd je hierbij nauwkeurig aan de wet. Je hebt namelijk te maken met de Wet verbetering Poortwachter en de Arbowet.
- Om een zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen volg je de richtlijnen in de Wet verbetering poortwachter. Daarin staan verplichtingen voor werkgevers en personeel.
- Naast de Wet verbetering Poortwachter moet je ook de Arbowet toepassen. Dat betekent dat je als werkgever zorgt voor een veilige werkplek voor je werknemers. Je bent verplicht een goed arbobeleid te voeren om je personeel te beschermen.
Samen met een bedrijfsarts of arbodienst ga je je inzetten om de zieke werknemer zo snel mogelijk weer op de werkvloer te krijgen.
Bij de begeleiding van een zieke werknemer kun je ook een casemanager aanstellen. Dat is iemand die jou en je zieke werknemer ondersteunt bij alle stappen die gezet moeten worden rondom ziekteverzuim. Kies een arbodienst met specialisten die je hierbij kunnen ondersteunen.
Het is slim om een verzuimverzekering met arbodienstverlening af te sluiten. Met zo'n pakket heb je geen zorgen meer rond ziekteverzuim en word je geholpen in de wet- en regelgeving toepassen. Dan kun jij je weer focussen op je horecazaak en je gasten.
Brand in de keuken of een chef-kok die zich snijdt? Zorg dat je een stabiel horecabedrijf neerzet, je risico's verkleint en klaar bent voor groei.Groeien met jouw horecazaak?