Over goede werknemers:
Goede werknemers lijken zeldzaam. Als je een vacature publiceert hoop je op een mooi aantal kandidaten. Het kan daarna een uitdaging zijn om de juiste personen te selecteren en aan te nemen.
Kwaliteiten van goede werknemers
Wie is de ideale werknemer voor jouw bedrijf? Bepaal van tevoren welke eigenschappen en kwaliteiten belangrijk zijn. Het is de kunst om deze eigenschappen bij kandidaten te herkennen. Hieronder lees je waar je zoal op kunt letten.
1. Beloftes nakomen
Goede werknemers komen hun beloftes na. Betrouwbaarheid is in vrijwel alle functies heel belangrijk. Wat een werknemer belooft, moet hij nakomen.
Als dat niet gebeurt, dan is de kans groot dat anderen hem voortdurend achter de broek moeten zitten en controleren of hij zijn werk wel heeft gedaan.
Let tijdens de sollicitatieprocedure op punctualiteit en realistische beloftes.
Let tijdens de proeftijd van een werknemer goed op het nakomen van afspraken. Noteer eventuele 'smoesjes'.
2. Communicatief sterk
Een goede werknemer is communicatief sterk. Dat betekent onder meer dat hij de vaardigheid heeft dat hij goed kan luisteren en zowel mondeling als schriftelijk duidelijk zijn punt kan maken. Dat is belangrijk, omdat de kans op arbeidsconflicten in je bedrijf minder groot is als werknemers op de juiste manier communiceren.
Let in de sollicitatiebrief op spelling en zinsopbouw.
Let bij het sollicitatiegesprek op logica en heldere antwoorden.
3. Fijn in de omgang
Simpele omgangsvormen maken een wereld van verschil. Dan gaat het om een prettige houding naar anderen, bijvoorbeeld door het groeten van collega's en het tonen van oprechte interesse. Daarnaast laat iemand met goede omgangsvormen het niet na om mensen te bedanken waar dat op zijn plaats is.
Vraag degene die een sollicitant ontvangt om te letten op de begroeting. In sommige branches, zoals de horeca, kun je personen een dagje op proef nemen en zo de gastvrijheid testen.
4. Enthousiaste houding
Een goede werknemer heeft een enthousiaste houding. Enthousiasme slaat makkelijk over op anderen. Een werknemer die zijn werk met bevlogenheid doet, zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer.
De kans is groot dat zijn collega’s hierdoor geïnspireerd raken. Een werknemer met een enthousiaste houding is dan ook een aanwinst voor je bedrijf.
Probeer te testen of iemand bij gaat dragen aan het werkplezier binnen je bedrijf.
5. Helpt anderen
Samenwerking is de sleutel tot succes. Als een werknemer van tijd tot tijd klaarstaat om anderen te helpen, heb je te maken met een waardevolle arbeidskracht. Hij gaat dan niet alleen voor zijn eigen succes, maar helpt daarnaast het hele bedrijf vooruit door collega's een helpende hand te bieden.
Je kunt sollicitanten een opdracht laten uitvoeren in teamverband. Kijk dan goed naar de samenwerking en het vermogen om anderen te helpen.
6. Recht door zee
Goede werknemers zijn recht door zee. Het is niet altijd eenvoudig om te zeggen waar het op staat. Toch heb je meer aan een werknemer die dat kan.
Als belangrijke dingen namelijk niet worden uitgesproken, blijven die op de achtergrond spelen en kunnen ze uitgroeien tot grotere problemen. Goede werknemers zijn dan ook recht door zee.
Vraag je werknemers om feedback. Bijvoorbeeld over hoe anderen in het team functioneren. Dit regel je via 360 graden feedback.
7. Weet van aanpakken
Voor goede resultaten moet je vaak hard werken. Dat vraagt om werknemers die weten van aanpakken. Zij starten zonder moeite aan een nieuwe taak en hoeven niet constant orders te krijgen.
En in plaats van af te dwalen of stil te staan, kiezen ze ervoor om de belangrijkste zaken in een korte tijd af te vinken. Ja, een goede werknemer weet van aanpakken.
Leer van de fout van collega-ondernemer Ulrich van Egdom: 'Tijdens de proeftijd had ik al moeten zien dat hij niet doorpakte.'
8. Ondernemende instelling
Ondernemen is kansen pakken. Een goede werknemer snapt dit en voelt zich niet ongemakkelijk als hij zijn comfortzone moet verlaten. Hij heeft daarbij de ambitie om je bedrijf vooruit te helpen en is bereid om verantwoorde risico's te nemen. Dat kan alleen met een ondernemende instelling.
Hoe zorg je voor ondernemerschap binnen je bedrijf? Lees meer over het vinden en maken van ondernemende werknemers.
9. Leert van fouten
Iedere werknemer maakt wel eens fouten. Toch wil je een bedrijfsongeval voorkomen. Goede werknemers zoeken uit zichzelf naar de oorzaak van fouten en trekken hier lessen uit. Doordat zij leren van fouten, zijn zij in staat om je bedrijf in kleine stapjes te verbeteren.
Je kunt niet alle fouten voorkomen binnen je bedrijf. Voorkom grote financiële schade door beroepsfouten met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
10. Bestand tegen veranderingen
Wanneer een bedrijf groeit, doen zich de nodige veranderingen voor. Het is onder andere mogelijk dat de inhoud van het werk verandert en taken en verantwoordelijkheden anders komen te liggen.
Werknemers die bestand zijn tegen veranderingen, weten zich aan te passen aan deze omstandigheden. Dat kenmerkt goede werknemers.
Goede werknemers volgens de wet
Wist je dat er ook een wet is over goede werknemers? Volgens artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek moeten jij en je werknemers zich verplicht als een 'goed werkgever' en een 'goed werknemer' gedragen.
Er staat verder geen uitleg over de toepassing van deze wet. Het wordt gezien als een overkoepelende regel naast alle specifieke bepalingen in het arbeidsrecht.
Wat mag je verwachten van je personeel? Lees meer over goed werknemerschap.
Goed werknemerschap en goed werkgeverschap
Naast goed werknemerschap is er dus ook goed werkgeverschap. En dat weegt zwaarder. Van jou als werkgever wordt vaak meer verwacht dan van je werknemer. Een bedrijf moet zijn personeelszaken goed op orde hebben en werknemers eerlijk behandelen.
Keur dus niet alleen je werknemers. Kijk naar jezelf. Waar moet jij aan voldoen als werkgever? Bekijk de zes beginselen van goed werkgeverschap.
Werknemer beoordelen
Tegen het einde van de proeftijd of een tijdelijk contract ga je een werknemer beoordelen. Maar ook werknemers met een vast contract wil je van tijd tot tijd beoordelen of zij nog goed functioneren. Hoe zorg je nu voor de juiste criteria en werkwijze bij het beoordelen van werknemers? Een paar tips:
- Zorg per werknemer voor persoonlijke doelen, waarmee je zijn prestaties zo objectief mogelijk kunt beoordelen. Hoe stel je die doelen? Lees meer over KPI's voor personeel?
- Maak van tevoren duidelijk aan je werknemer waar je op gaat letten tijdens het werk. Bespreek dit in een planningsgesprek. Dit kun je ieder jaar opnieuw doen.
- Geef je werknemer regelmatig feedback over zijn functioneren, zodat hij zich kan verbeteren.
- Plan ook een functioneringsgesprek in, zodat je samen open en eerlijk over de samenwerking kunt praten. Luister daarbij goed naar de feedback van je werknemer, zodat je hem beter kunt ondersteunen.
- Houd ook ieder jaar een beoordelingsgesprek. Daarin maak je duidelijk of je tevreden bent over de prestaties en het functioneren van je werknemer.
Gebruik een beoordelingsformulier om je werknemer te beoordelen.
Vragen over goede werknemers
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer?
Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Waar kan ik op letten bij sollicitaties?
Je kunt tijdens de sollicitatieprocedure letten op punctualiteit en realistische beloftes. Let in de sollicitatiebrief op spelling en zinsopbouw. Let bij het sollicitatiegesprek op logica en heldere antwoorden. Vraag degene die een sollicitant ontvangt om te letten op de begroeting. Probeer te testen of iemand bij gaat dragen aan het werkplezier binnen je bedrijf.
Waar kan ik op letten tijdens de proeftijd?
Let tijdens de proeftijd van een werknemer goed op het nakomen van afspraken. Je kunt een werknemer tijdens zijn proeftijd een opdracht laten uitvoeren in teamverband. Kijk dan goed naar de samenwerking en het vermogen om anderen te helpen. Let goed op of jouw nieuwe werknemer zonder moeite aan een nieuwe taak begint.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?