In dit artikel over 360 graden feedback:
Wat is 360 graden feedback?
Met 360 graden feedback worden je werknemers beoordeeld door meerdere mensen. Dit kunnen allerlei personen zijn die met je werknemer te maken hebben, zoals managers, directe collega’s en zelfs klanten.
Eendimensionale feedback
Wanneer alleen jij als ondernemer of leidinggevende feedback geeft aan je werknemer wordt dit eendimensionale feedback genoemd. Als een werknemer ook mee mag praten over de beoordeling, wordt het 180 graden feedback genoemd.
Bij 360 graden feedback zijn er meer dan twee personen betrokken. Er wordt feedback gegeven vanuit verschillende invalshoeken. Zo ontstaat er een compleet beeld van je werknemer.
Soorten feedback |
Wie tot wie? |
---|---|
Eendimensionale feedback | Leidinggevende > werknemer |
180 graden feedback | Leidinggevende < > werknemer |
360 graden feedback | Leidinggevende & andere betrokkenen < > werknemer |
Hoe gebruik je 360 graden feedback?
Om 360 graden feedback goed toe te passen, moet je bepalen hoe en wanneer je het gaat inzetten. Je kunt het bijvoorbeeld doen voorafgaand aan een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.
Maar je kunt er ook voor kiezen om vaker 360 graden feedback te gebruiken, bijvoorbeeld iedere maand. Zo kun je een werknemer motiveren om het hele jaar door te werken aan zijn persoonlijke prestaties.
360 graden feedback formulier
Gebruik ons gratis voorbeeldformulier functioneringsgesprek van Ondernemen Met Personeel, dit bestand kun je eenvoudig zelf aanpassen en invullen.
360 graden feedback in 5 stappen
Wat is er nodig om 360 graden feedback goed in te zetten? Doorloop de volgende 5 stappen:
1. Bepaal doelen werknemer
- Waarop wil je een werknemer beoordelen?
- Welke vaardigheden, gedrag of competenties zijn het belangrijkst bij de beoordeling?
- Wat zijn de sterke en zwakke punten?
Het is belangrijk om duidelijke doelen per werknemer te omschrijven, gekoppeld aan de bedrijfsdoelen, zodat er niet lukraak feedback wordt gegeven over dingen die niet van belang zijn voor je bedrijf en het functioneren van je werknemer.
Werk met Key Performance Indicator (KPI's)
KPI staat voor 'Kritieke Prestatie Indicator'. Een KPI is gewoonweg een getal gekoppeld aan een prestatie, denk aan een prestatie van je werknemer. Zo kun je werken met meetbare doelen om de voortgang te meten. Het geeft je personeel inzicht in hun persoonlijke prestaties en geeft jou houvast tijdens een beoordelingsgesprek.
Zo kun je per type werknemer kijken of er een getal is waaraan je hem kunt koppelen. Voorbeelden van KPI's voor werknemers:
2. Kies feedbackteam
Selecteer nu 3 tot 10 personen die mee gaan doen aan de 360 graden feedback. Maak een keuze uit collega’s, klanten, leveranciers en andere betrokkenen die regelmatig met de werknemer te maken hebben.
Zorg dat ze niet te close zijn of een conflict hebben gehad met de werknemer.
Kies personen die eerlijk zijn en niet alleen sociaal wenselijke antwoorden geven.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Objectieve feedback
Het is daarom ook beter de namen van de beoordelaars niet bekend te maken bij je werknemer of bij andere leden uit het feedbackteam. Daarmee vergroot je de kans op eerlijke, objectieve feedback vanuit verschillende hoeken.
Stel een persoon aan als captain die alle feedback gaat verzamelen. Dit is normaal gesproken de leidinggevende en ook degene die de beoordeling gaat doen.
3. Vragenlijst 360 graden feedback
Stuur of geef alle leden van het feedbackteam een vragenlijst. Gebruik bijvoorbeeld een beoordelingsformulier als basis. Zorg voor een eenvoudig formulier dat snel in te vullen is. Maak bijvoorbeeld een vragenlijst met 20 goed gekozen vragen om de prestaties van je werknemer in te schalen op een schaal van 0 tot 10 en stel een aantal open vragen.
360 graden feedback voorbeeld
Welke vragen zou je kunnen stellen op een 360 graden feedback formulier? Bekijk onderstaande voorbeelden:
Vragen over werknemer Wende de Vries: | Toelichting en feedback: |
---|---|
Waar zit mijn kracht? | Ik vind je heel integer en je werkt precies. |
Hoe zou je mij beschrijven? | Je bent een rustig persoon in ons team maar geeft wel op de juiste momenten feedback. |
Wat zijn mijn kwaliteiten? | Je werkt nauwkeurig en gaat prettig om met mensen (onze klanten en teamleden). |
Wat zijn mijn verbeterpunten? | Soms kan je je iets meer open stellen en delen wat er met je gebeurt wanneer je het ergens niet mee eens bent. |
Vragen over werknemer Wende de Vries: | Schaal: |
---|---|
Kan ik goed samenwerken? | 6 |
Ben ik precies? | 8 |
Ben ik enthousiast? | 7 |
Vind ik aansluiting in het team? | 8 |
Geef ze ook de ruimte om extra feedback te geven. Vertel alle leden van het feedbackteam duidelijk wat er precies met de feedback zal gebeuren.
Formulier 360 graden feedback
Online zijn er meerdere tools en voorbeelden te vinden om je eigen 360 graden feedback formulier of vragenlijst te maken. Bijvoorbeeld:
-
Formulier 360 graden van HRorganizer.
-
Feedbackformulier 360 graden van Edufocus.
-
Vragenlijst van Zelforganisatiefabriek.
Zelfbeoordeling
Laat je werknemer ook zelf een formulier invullen, in het kader van zelfbeoordeling. Je kunt zelf bepalen in hoeverre je dit mee laat wegen in het uiteindelijke oordeel, maar zo laat je hem in ieder geval meedenken over zijn prestaties en betrek je hem meer bij de resultaten.
4. Structureer de feedback
Verzamel alle feedback en kijk nu wat de resultaten zijn. Reken niet alleen snel een gemiddeld cijfer uit, maar probeer overeenkomsten te zoeken in de feedback.
Als er individuen heel erg afwijken van de rest, kun je je afvragen of deze feedback wel realistisch is. Je kunt ervoor kiezen dit niet mee te wegen.
Bepaal aan de hand van de feedback of het genoeg is voor een duidelijke beoordeling van je werknemer. Ga anders op zoek naar extra feedback of cijfers (bedrijfsresultaten) om een oordeel te onderbouwen.
5. Geef de beoordeling
Nu kun je het beoordelingsgesprek gaan voeren. Geef een duidelijke toelichting op de gegeven feedback. Vertel hoe het tot stand is gekomen (zonder namen te noemen van het feedbackteam). Kijk ook of de eigen beoordeling van de werknemer overeenkomt met de rest.
Kansen benoemen
Probeer de kansen te benoemen die er zijn om de prestaties te verbeteren voor een volgende periode. Zo kun je een werknemer motiveren nog beter zijn best te gaan doen. Daar zal je bedrijf veel voordeel van hebben.
Vragen over 360 graden feedback
- Wat is een 360 graden feedback?
Met 360 graden feedback worden je werknemers beoordeeld door meerdere mensen. Dit kunnen allerlei personen zijn die met je werknemer te maken hebben, zoals managers, directe collega’s en zelfs klanten.
- Waarom 360 graden feedback gebruiken?
360 graden feedback gebruik je als je meer dan twee personen wilt betrekken bij het beoordelingsproces. Er wordt dan feedback gegeven vanuit verschillende invalshoeken. Zo ontstaat er een compleet beeld van je werknemer.
- Hoe pas ik 360 graden feedback toe?
Bepaal duidelijke doelen per werknemer. Selecteer een goed feedbackteam uit collega’s, klanten, leveranciers en andere betrokkenen die regelmatig met de werknemer te maken hebben. Gebruik een beoordelingsformulier. Structureer de feedback door alle feedback te verzamelen en te kijken wat de resultaten zijn. Voer daarna het beoordelingsgesprek.
- Welke vragen stel je tijdens 360 graden feedback?
Stel een set open vragen over de kwaliteiten van de werknemer waar managers, collega’s en eventueel klanten een toelichting op kunnen geven. Je kunt deze vragen aanpassen op de situatie en waar jij verdieping wilt. Daarnaast is het goed om een set vragen te stellen over de werknemer in kwestie waar managers, collega’s en eventueel klanten een cijfer kunnen geven. Met de output uit deze vragen kun je feedback verzamelen en een gesprek voeren met de betreffende werknemer.