Over arbeidsvoorwaarden horeca:
Arbeidsvoorwaarden horeca cao
In een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) staat welke arbeidsvoorwaarden je minimaal moet bieden aan je horecapersoneel. In de horeca is er een verplichte cao op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en CNV Vakmensen.
Lees meer over de horeca-cao.
Houd rekening met de bepalingen in de cao over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zorg dat je opvalt op de arbeidsmarkt door net iets meer te bieden dan de concurrent. Hieronder lees je welke speelruimte je daarbij hebt.
Slimme arbeidsvoorwaarden horeca
Bekijk de video over slimme arbeidsvoorwaarden in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam delen hun ervaring.
Primaire arbeidsvoorwaarden horeca
De belangrijkste afspraken die je met een nieuwe werknemer maakt vallen onder de primaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken over bijvoorbeeld:
Je bent in elk geval verplicht om naast het salaris (minimaal het minimumloon) ook vakantiedagen (minimaal vier keer het aantal werkuren per week) en vakantiegeld (minimaal 8% van het brutojaarsalaris) toe te kennen.
Het gaat hier om minimale verplichtingen. Dat geeft jou de kans om je te onderscheiden bij het aantrekken van nieuw horecapersoneel. Als je een hoger loon of een net iets gunstiger vakantieregeling biedt dan de andere werkgevers in jouw regio, zullen er meer sollicitanten op jouw vacature afkomen.
Overweeg ook eens om werknemers minder lange diensten te laten draaien. Dat wordt gewaardeerd.
Lees het gratis whitepaper met daarin de personeelskosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.Wat kost horecapersoneel?
Secundaire arbeidsvoorwaarden horeca
Naast de primaire arbeidsvoorwaarden kun je met nieuwe werknemers extra afspraken maken. Dit zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze afspraken zijn meestal afhankelijk van de functie die een werknemer bekleedt. Het gaat om extra voorwaarden die het werk aantrekkelijk moeten maken, zoals een dertiende maand, verzekeringen of opleidingsmogelijkheden.
Een overzicht van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden voor de horeca:
- Dertiende maand.
Extra maandsalaris aan het einde van het jaar. - Prestatiebeloning.
Extra salaris na een goede prestatie, bijvoorbeeld een bonus of winstuitkering. - Verzekeringen voor je personeel.
Zoals inkomenszekerheid bij arbeidsongeschiktheid of inkomenszekerheid voor nabestaanden bij overlijden (via een Anw-gatverzekering). - Reiskostenvergoeding.
Vergoeding op basis van gereden kilometers of OV-kosten. - Kinderopvang.
Vergoeding van kinderdagverblijf of peuterspeelzaal voor één of meer dagdelen. - Opleiding.
Vast budget en/of aantal dagen voor opleidingen, trainingen, cursussen en workshops. - Sport en ontspanning.
Bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool. - Kerstpakket.
- Gratis koffie/thee en gratis of goedkope maaltijden.
Een leaseauto, laptop of telefoon van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde is in de horeca minder gebruikelijk, tenzij dit echt nodig is voor de uitvoering van de functie. Maar uiteraard kun je ook dergelijke ‘incentives’ inzetten bij het aannemen van nieuw personeel of het motiveren van bestaande werknemers.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden
De extra arbeidsvoorwaarden worden soms ook verder opgedeeld in tertiaire arbeidsvoorwaarden en quartaire arbeidsvoorwaarden. Maak een goed gebruik van deze voorwaarden om een sollicitant over de streep te trekken.
Veel voorzieningen aan je personeel kun je voordelig verstrekken dankzij de werkkostenregeling.
Bied arbeidsvoorwaarden op maat in de horeca
Denk goed na over welke arbeidsvoorwaarden je het beste kunt bieden. De horeca kent vooral jonge werknemers. Met een voordelige pensioenregeling zul je hen niet zo snel over de streep trekken, maar met een opleidingsbudget of een smartphone wellicht wel.
Het slim inzetten van meerdere secundaire arbeidsvoorwaarden naast elkaar, zoals een abonnement op de sportschool, een opleiding en een dertiende maand, kan er misschien zelfs voor zorgen dat je sollicitant een lager basisloon accepteert.
Probeer in elk geval arbeidsvoorwaarden te bieden die werknemers niet zo snel bij andere werkgevers vinden. Daarmee kun je horecapersoneel langer behouden.
Leg de arbeidsvoorwaarden vast
Nadat jij en je nieuwe horecawerknemer het arbeidsvoorwaardengesprek hebben gevoerd, is het zaak om alle afspraken formeel vast te leggen. Daarvoor gebruik je de individuele arbeidsovereenkomst.
Hanteer je secundaire arbeidsvoorwaarden die voor alle personeelsleden gelden? Dan kun je deze ook vastleggen in een afzonderlijk personeelshandboek. In de individuele arbeidsovereenkomsten neem je dan een verwijzing naar dit handboek op.
Bespaar op horecapersoneelskosten horeca
Door slimme arbeidsvoorwaarden te creëren, kun je aanzienlijk besparen op horecapersoneelskosten. Meer weten over alle kosten rondom personeel en hoe je er slim op kunt besparen?
Lees het gratis whitepaper over 'Wat zijn de kosten van horecapersoneel?'
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca
Vragen over arbeidsvoorwaarden horeca
- Welke horeca arbeidsvoorwaarden moet je bieden?
Zorg dat je in ieder geval de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden biedt die in de horeca cao staan. Daarmee voldoe je direct aan de wet. Verder kun je allerlei arbeidsvoorwaarden aanbieden om werknemers aan boord te krijgen.
- Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra afspraken die je met je medewerker maakt over bijvoorbeeld de dertiende maand, extra beloningen, personeelsverzekeringen, lease-auto en telefoon van de zaak. Alles wat eenvoudig in een geldwaarde is uit te drukken valt onder de secundaire arbeidsvoorwaarden. Verder heb je ook nog tertiaire arbeidsvoorwaarden en quartaire arbeidsvoorwaarden.
- Waar moet je op letten bij het aannemen van personeel?
Voordat je werknemers in dienst neemt is het nuttig je te verdiepen in het arbeidsrecht. Als werkgever wil je goed voor je personeel zorgen. Je moet daarbij voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap. Volg de juiste stappen in de sollicitatieprocedure en geef je werknemers waar ze recht op hebben.
- Hoe verloopt de sollicitatieprocedure?
Als je een of meerdere werknemers in dienst wil nemen doorloop je een aantal stappen. Je begint met het zoeken naar een geschikte werknemer: de werving. Daarna volgt de selectie: je zoekt kandidaten uit voor sollicitatiegesprekken. Als je eenmaal een goede kandidaat hebt gekozen, ga je de arbeidsvoorwaarden bespreken. De uitkomst leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Na ondertekening van de overeenkomst heb je een nieuwe horecawerknemer in dienst.
- Wat kost een werknemer?
Goede werknemers zijn kostbaar voor jou als ondernemer. Met een goed team van gemotiveerd personeel kun je je onderneming laten groeien. Met het whitepaper Wat kost horecapersoneel? kun je de balans opmaken en krijg je een overzicht van de kosten per werknemer.
- Welke personeelsverzekeringen heb je nodig?
Als je werknemers aanneemt is het slim een aantal verzekeringen af te sluiten. Je hebt bijvoorbeeld een verzuimverzekering nodig om je werknemers door te betalen als ze ziek zijn. Ook een ongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en nabestaandenverzekering zijn nuttig. Bekijk de top 9 verzekeringen in de horeca.
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca