Aandachtspunten bij het overlijden van een werknemer:
Checklist werkgever bij overlijden werknemer
Naast het verdriet, komen bij het overlijden van een werknemer een aantal administratieve afhandelingen kijken. Welke stappen heb jij uit te voeren als werkgever?
- De arbeidsovereenkomst eindigt automatisch bij het overlijden van de werknemer, als werkgever hoef jij hier niets aan te doen.
- Informeer je overige personeelsleden over het overlijden. De impact kan groot zijn. Misschien organiseer je een bijeenkomst waarbij je samenkomt en werknemers de ruimte geeft over herinneringen en emoties te praten. Het kan ook handig zijn een contactpersoon aan te stellen die de rouwadvertentie regelt en de rouwkaart deelt met het team.
Als je werknemer onverwachts is overleden, is het belangrijk zijn klanten en contactpersonen te informeren en zijn agenda te bekijken. Welke afspraken moeten er afgezegd worden? Wie neemt welke afspraken en werkzaamheden over? - Zet het zakelijke e-mailadres over naar een centraal e-mailadres.
- Informeer de loonadministratie. Heb je een externe partij die jouw loonadministratie verzorgt? Stel deze op de hoogte van het overlijden.
- Maak een eindafrekening. De nabestaanden van jouw overleden werknemer hebben recht - tot na de dag van overlijden - op het opgebouwde salaris, vakantiegeld, dertiende maand en/of eindejaarsuitkering. Je bent dus verplicht een maandsalaris te betalen aan de erfgenamen van een overleden werknemer.
De eindafrekening maak je over aan de erfgenamen van je werknemer. Overleg met de nabestaande op welk rekeningnummer dit mag worden overgemaakt. Je mag ook een extra uitkering geven, deze is belastingvrij. De belastingdienst zet de opties op een rij. - Na de crematie of begrafenis kun je nog contact opnemen met de familie.
Is je werknemer overleden tijdens een arbeidsongeval? Dan ben je verplicht dit te melden bij de Arbeidsinspectie. Doe je dit niet, dan kun je een boete krijgen.
Naast de administratieve afhandelingen is het ook belangrijk als werkgever te kijken naar uitkeringen en verzekeringen. Waar kunnen de nabestaanden van een werknemer op terugvallen?
Uitkering of extra loon na overlijden werknemer?
Stel dat een werknemer komt te overlijden. Dan heeft dit voor de partner niet alleen emotionele, maar ook financiële gevolgen.
Voortaan moet de partner namelijk alleen de woonlasten opbrengen en nog steeds rekening houden met uitgaven voor eventuele kinderen en andere financiële verplichtingen.
Loon na overlijden
Bij ziekte is geregeld dat de loonbetaling doorloopt. En ook kennen we in Nederland een basisvoorziening voor arbeidsongeschiktheid. Maar bij overlijden blijven de nabestaanden van een werknemer niet altijd goed achter.
Is er loon of een uitkering na overlijden? Hoe dit uitpakt, hangt af van wat verschillende partijen hebben geregeld.
Waar kunnen de nabestaanden van een werknemer op terugvallen?
Wat voor verzekering? | Wie regelt deze? |
1. Anw-uitkering | Van de overheid |
2. Partnerpensioen | Via de werkgever |
3. Anw-pensioen | Via de werkgever |
4. Collectieve nabestaandenverzekering | Via de werkgever |
5. individuele overlijdensrisicoverzekering | Werknemer zelf |
Hoe kun je er zeker van zijn dat nabestaanden genoeg krijgen? Dit zijn je opties.
1. Anw-uitkering bij overlijden werknemer
Na overlijden is er slechts in enkele gevallen een Anw-uitkering van de overheid. Daarop heeft de partner alleen recht in de volgende situaties:
- de partner heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt en
- de partner voldoet aan één van de volgende voorwaarden:
- verzorgt een kind onder de 18, of is zwanger
- is voor meer dan 45 procent arbeidsongeschikt.
Als er al een uitkering komt, is die laag: 70 procent van het minimumloon. Bovendien wordt het inkomen van de partner (gedeeltelijk) in mindering gebracht op de Anw-uitkering. Inkomsten van een WW-, WAO- of WIA-uitkering worden volledig gekort.
Als de partner met kind(eren) onder de 18 jaar meer dan 3.175 euro bruto per maand verdient, is er helemaal geen recht op een Anw-uitkering van de overheid.
Kostendeler
De uitkering valt lager uit als de partner samenwoont met een zogenoemde kostendeler. Dat is bijvoorbeeld een thuiswonend kind van 21 jaar of ouder dat geen opleiding of studie volgt.
De overheid gaat er dan automatisch vanuit dat dit kind kan meebetalen aan de kosten in het huishouden. De nabestaanden hoeven dus niet te veel te rekenen op de overheid.
Heeft je werknemer een huisgenoot van 21 jaar of ouder (een kostendeler), dan wordt de Anw-uitkering in stapjes verlaagd.
2. Partnerpensioen bij overlijden werknemer
Als je een pensioenregeling biedt voor je personeel, kan die uitkomst bieden. Meestal is daarin een partnerpensioen opgenomen die de partner een uitkering biedt na het overlijden van de werknemer. Dit geldt als de werknemer getrouwd of geregistreerd partner was, en soms ook als hij samenwoonde.
Hoogte partnerpensioen
De hoogte van het partnerpensioen is vaak 70 procent van het ouderdomspensioen. De kans dat de pensioenregeling een te lage nabestaandenuitkering biedt, wordt echter wel steeds groter. Wettelijk worden de pensioenopbouw en het bijbehorende nabestaandenpensioen namelijk steeds verder versoberd.
3. Anw-pensioen bij overlijden werknemer
Een Anw-pensioen of Anw-hiaatverzekering keert bij overlijden een maandelijks bedrag uit tot aan de AOW-leeftijd van de partner.
Ook als de AOW-leeftijd in de toekomst wordt verhoogd. Zo voorkom je een vermindering in het inkomen tussen de einddatum van het Anw-pensioen en de (latere) ingangsdatum van de AOW.
Anw-uitkering
De hoogte van dit pensioen is gekoppeld aan de hoogte van de Anw-uitkering van de overheid. Daarbij maakt het niet uit of de partner wel of geen Anw-uitkering van de overheid krijgt.
Als werkgever kun je deze aanvulling regelen voor je personeel en daarmee zorgen voor een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde.
4. Collectieve nabestaandenverzekering
Een collectieve nabestaandenverzekering biedt ook een uitkering na het overlijden van een werknemer. Hierbij is de hoogte van de uitkering niet gekoppeld aan de Anw-uitkering van de overheid.
Als werkgever heb je de keuze tussen een:
- eenmalige uitkering (gekoppeld aan het salaris) of
- maandelijkse uitkering tot de AOW-leeftijd van de partner. Ook als deze in de toekomst verder opschuift.
Deze oplossing is vooral interessant voor kleinere bedrijven, omdat daar vaak geen partnerpensioen of Anw-pensioen is geregeld.
Het voordeel voor de nabestaanden is dat er na overlijden sprake is van een netto-uitkering, zodat precies duidelijk is wat wordt uitgekeerd. Ook kun je als werkgever zelf van deze verzekering gebruikmaken; dit is bij een pensioenregeling niet het geval.
5. Individuele overlijdensrisicoverzekering
Een individuele overlijdensrisicoverzekering kan een werknemer zelf regelen. Dat gebeurt in veel gevallen om bij overlijden de hypotheek af te lossen.
Daarbij wordt een vaste looptijd en een verzekerd bedrag afgesproken. De verzekering keert dan eenmalig een netto-uitkering uit als de werknemer overlijdt binnen de looptijd.
Kies de juiste verzekeringen voor je bedrijf. Lees het gratis whitepaper, inclusief een handige risico-checklist.
Advies over risico's en verzekeringen bij overlijden werknemer
Wil je advies over risico's en verzekeringen voor je personeel? Een adviseur ondersteunt je daar graag bij. Ontdek welke adviseurs er bij jou in de buurt zijn om je verder te helpen.
Een bedrijfsongeval kan invaliditeit of zelfs het overlijden van een werknemer tot gevolg hebben. In dit artikel lees je hoe je die risico’s afdekt met een zakelijke ongevallenverzekering.
Transitievergoeding bij overlijden werknemer
Je hoeft geen transitievergoeding te betalen bij het overlijden van een werknemer. Die vergoeding is er alleen voor werknemers die je hebt ontslagen en is bedoeld voor de periode van transitie naar een volgende baan.
Toch transitievergoeding voor nabestaanden
Mocht je een werknemer net ontslagen hebben en hij komt voor de afgesproken einddatum van het contract te overlijden, dan hebben de erfgenamen van de werknemer wel recht op de transitievergoeding.
Het recht op deze vergoeding ontstaat namelijk door opzegging van de arbeidsovereenkomst. Je moet de beloofde transitievergoeding dus uitbetalen aan de nabestaanden van je werknemer.
Compensatie transitievergoeding bij overlijden ondernemer
Als je zelf komt te overlijden en daardoor je bedrijf beëindigd wordt, dan moet je bedrijf eerst een transitievergoeding betalen aan alle werknemers. Je nabestaanden komen vervolgens in aanmerking voor compensatie van deze vergoedingen.
Deze regeling geldt alleen als je minder dan 25 werknemers in dienst had met een tijdelijk of vast contract. Lees meer over de compensatie voor transitievergoeding.
Nazorg bij overlijden werknemer
Een dodelijk bedrijfsongeval kan diepe sporen nalaten op de werkvloer. Bijvoorbeeld als collega’s van de getroffen werknemer goede vrienden van hem waren. Zorg voor goede begeleiding door een arbodienst. Schakel bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon in na traumatische ervaringen.
Verder kun je denken aan het geven van rouwverlof, waarbij je het loon volledig doorbetaald. Geef je werknemers de ruimte om het verlies te verwerken en begeleid ze bij een terugkeer naar werk.
Lees meer over de begeleiding van een rouwende werknemer.
Als een werknemer overlijdt, blijft hun familie vaak met lege handen achter. Met het Anw-pensioen bied je jouw werknemers, hun gezinnen en jezelf een oplossing.Waarom het Anw-pensioen?
Vragen over uitkering bij overlijden
Wat is de Algemene nabestaandenwet?
De Algemene nabestaandenwet in Nederland geeft nabestaanden onder strenge voorwaarden een basisuitkering. In de praktijk komen weinig nabestaanden voor een dergelijke uitkering in aanmerking. In 90 procent van de gevallen is er geen recht op een uitkering of een kleine nabestaandenuitkering. Lees vragen en antwoorden over de Algemene nabestaandenwet (Anw) en de actuele bedragen op de website van de Rijksoverheid.
Wat is een Anw-uitkering?
Nabestaanden van je overleden werknemer kunnen mogelijk een Anw-uitkering krijgen van de overheid. Maar de voorwaarden zijn streng en de uitkering bij overlijden zorgt vaak niet voor voldoende inkomen. Met een Anw-verzekering (ook wel Anw-pensioen genoemd) bied je achterblijvers van een overleden werknemer financiële zekerheid.
Wie zorgt voor een Anw-pensioen?
Als werkgever kun je zorgen voor een Anw-pensioen voor de partner van een overleden werknemer. Dit is een aanvulling op de Anw-uitkering. De verzekering zorgt voor een maandelijkse uitkering tot aan de AOW-leeftijd. De nabestaanden van een werknemer behouden daardoor een goed inkomen.
Wat is het verschil met de nabestaandenverzekering?
Een collectieve nabestaandenverzekering biedt ook een uitkering na het overlijden van een werknemer. Maar de hoogte van de uitkering is niet gekoppeld aan de Anw-uitkering van de overheid. Je kunt als werkgever zelf kiezen voor een eenmalige of een maandelijkse uitkering. En je kunt ook jezelf meeverzekeren.
Waarom een Anw-pensioen of nabestaandenverzekering?
Met een Anw-pensioen of nabestaandenverzekering zorg je goed voor je werknemers en hun familie. Het geeft ze de zekerheid dat er genoeg inkomen is als een werknemer plotseling komt te overlijden. Het is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor personeel.
Hoe duur is een nabestaandenverzekering?
De kosten voor een Anw-pensioen of nabestaandenverzekering hangen af van de branche waarin je onderneemt, de leeftijd van je werknemer(s) en de gekozen dekking. Voor een exacte kostenberekening kun je een offerte aanvragen voor jouw bedrijf.
Wat zijn de aandachtspunten bij een verzekering voor nabestaanden?
Lees altijd de polisvoorwaarden van de verzekering goed door. Daar vind je gegevens over de premie, dekking en eventuele uitsluitingen van die dekking. Schakel een verzekeringsadviseur in voor een goed advies op maat.