Vertrouwenspersoon inzetten voor je personeel, waarom?
Neerbuigende opmerkingen, intimidatie, pesten. Dit zijn problemen die in elke organisatie kunnen voorkomen. Wat kun je hier als werkgever tegen doen? Een vertrouwenspersoon inzetten voor je personeel kan het verschil maken.
Volgens het onderzoek van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en CBS heeft 17% van de werknemers te maken met ongewenst gedrag op het werk. Zorgelijk. Ik zie het in mijn dagelijkse praktijk, mensen kunnen letterlijk ziek worden van dit ongewenste gedrag.
Krijg je als werkgever of leidinggevende een signaal, dan moet je dit altijd serieus nemen. Maar het kan voor een slachtoffer lastig zijn open over de problemen te praten. Daarom stel je een vertrouwenspersoon aan.
Wat doet een vertrouwenspersoon voor je personeel?
Als een werknemer een probleem heeft op het gebied van ongewenste omgangsvormen, is het mijn taak als vertrouwenspersoon om te luisteren en te ondersteunen.
Daarnaast kan ik binnen een organisatie een rol spelen bij de voorlichting over grensoverschrijdend gedrag op het werk. Ik adviseer dan het management over gedragsnormen. Want goed voorbeeld doet goed volgen.
Ik ben er dus voor het opvangen, begeleiden en ondersteunen van werknemers, het analyseren van voorvallen en adviseren hierover en voor het verwijzen naar professionele hulpverleners.
Interne of externe vertrouwenspersoon?
Je kunt een externe vertrouwenspersoon inschakelen, maar je kunt ook iemand intern aanwijzen die de rol van vertrouwenspersoon op zich neemt.
Ik raad dan altijd aan om de vertrouwenspersoon een korte training te laten volgen zodat die goed weet wat zijn werkveld is en de wettelijke kaders kent. Door het aanstellen van een vertrouwenspersoon (intern of extern) werk je als werkgever aan een goede werksfeer.
PSA-beleid opstellen
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon staat niet als zodanig beschreven in de wet. Wel wordt er van je verwacht dat je als werkgever zorgt voor een fijne en veilige werkomgeving. Dat doe je onder andere door beleid te voeren op Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA).
In de Arbowet staat beschreven dat het PSA-beleid moet ingaan op de thema’s discriminatie (waaronder seksuele intimidatie), agressie en geweld, pesten en werkdruk. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een logisch onderdeel van het PSA-beleid.
PSA-checklist
Het kan soms uitdagend zijn om met het PSA-beleid aan de gang te gaan. Met de praktische PSA-checklist van ArboNed ga je in een paar stappen aan de slag. Belangrijk bij het opstellen van een PSA-beleid is vooral dat je zelf het goede voorbeeld geeft.
Het goedbedoelde grapje kan heel anders overkomen bij de ontvanger, dus denk daar goed over na. En maak dingen bespreekbaar. Dat kun je ook doen door de vertrouwenspersoon binnen jouw bedrijf bekend te maken en bereikbaar te houden.
Zo kan iedereen met vragen of zorgen over ongewenst gedrag ook terecht bij de vertrouwenspersoon. Daarmee haal je wellicht de angel uit de situatie voordat het escaleert.