Advies over personeels­risico's nodig?

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten? Vraag advies

Tekort winkelpersoneel detailhandel
Tekort winkelpersoneel detailhandel

Tekort aan winkel­personeel, 4 tips

Winkel­personeel is lastig te vinden, maar het is niet onmogelijk. Voorkom dat jouw winkel een dag moet sluiten. 4 oplossingen voor je personeels­tekort.

Personeels­tekort detailhandel

Door de groeiende economie is er steeds meer behoefte aan werknemers in de detailhandel. Maar de vijver van winkel­personeel lijkt bijna leeggevist. Steeds meer winkels zijn daardoor onderbemand.

Uit een poll van Ondernemen met personeel blijkt dat bijna 80 procent van de ondernemers in het MKB moeite heeft om nieuwe mensen te vinden. 44 procent noemt het zelfs 'onmogelijk'. Ruim 300 ondernemers gaven antwoord op de vraag:  Kun jij nog nieuwe werknemers vinden?

Personeelstekort detailhandel

Personeels­tekort detailhandel oplossen, 4 tips

Wat kun je nog doen om je kansen te vergroten? Naast de beproefde methoden van winkel­personeel werven, is het tijd om eens wat anders te proberen.

Denk niet alleen aan het zoeken naar nieuwe mensen. Het behouden, benutten en motiveren van je huidige team is ook cruciaal om je personeels­tekort te beperken. Hoe pak je dat aan? 4 tips voor winkeliers:

1. Stimuleer parttimers met loonsverhoging 

Veel verkopers werken parttime. Waarschijnlijk heb je ze al vaker gevraagd bij te springen. Overwerken vinden veel werknemers niet leuk. Het heeft een negatieve bijklank. Ga daarom op zoek een structurele oplossing binnen je team.

Ga in gesprek met je werknemers en laat ze meedenken over de invulling van de gaten in het werkrooster. Zet goede parttimers niet onder druk om meer te gaan werken als ze dat niet willen, maar kijk samen open en eerlijk naar de mogelijkheden.

Kijk of je de werkuren structureel kunt uitbreiden in een nieuw contract. Bied je werknemers wat extra loon. Dit weegt vaak makkelijk op tegen de kosten van het werven, selecteren en inwerken van nieuw winkel­personeel. 

2. Boomerang recruitment

Nee, je hoeft niet naar Australië om personeel te zoeken. Boomerang recruitment gaat over het werven van oud-werknemers. Uit onderzoeken blijkt dat veel oud-werknemers best willen terugkeren bij een oude werkgever, maar vaak niet het initiatief durven nemen.

Zorg dus dat je goede ex-werknemers in het oog houdt. Kijk op LinkedIn wat ze nu doen en benader ze gewoon eens om te kijken of ze zin hebben in een overstap. Ook deze methode kan je veel onnodige kosten en mismatches besparen.

Houd de deur open

Probeer bij het vertrek van een goede werknemer al een basis te leggen voor een eventuele terugkeer. Geef in het exitgesprek aan dat er altijd over te praten valt. Daarmee houd je deur open.

3. Personeel met een beperking

Ook in de detailhandel is er gelukkig steeds meer ruimte voor werknemers met een arbeidsbeperking.

Misschien schieten je direct bepaalde beperkingen te binnen waarmee het onmogelijk is om bij jou te werken, maar er zijn heel veel soorten arbeidsbeperkingen. Waarschijnlijk zit in deze brede doelgroep echt wel iemand die in jouw winkel kan werken.

Oog voor detail

Personeel met autisme is bijvoorbeeld heel geschikt om nauwkeurig herhalend werk te doen. Vaak zijn het relatief goedkope werknemers die meer gedaan krijgen in minder tijd.

4. Scholing en doorgroeiPersoneelstekort detailhandel werving werknemers

Veel jongeren willen een baan waar ze trots op kunnen zijn. Geef ze daarom uitzicht op een mooie carrière binnen jouw bedrijf. Niet iedereen kan bedrijfsleider worden, maar probeer wel doorgroei te bieden waar dat mogelijk is.

Bied bestaande en nieuwe werknemers de mogelijkheid om via een cursus hun talenten verder te ontwikkelen. Daar pluk jij de vruchten van, maar het motiveert je werknemers, waardoor ze langer aan boord zullen blijven.

Bedenk een groeitraject binnen je bedrijf, waarbij je werknemers steeds meer verantwoordelijkheden kunt geven. Het kan dan gaan om kleine dingen, zoals: achter de kassa werken, een sleutel van het pand krijgen, helpen bij de planning, etc. Op die manier voelen je werknemers steeds meer vertrouwen.

SLIM-budget en POP

Werk met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Zo kunnen je werknemers gestructureerd werken aan hun eigen groei binnen je bedrijf. En benut ook subsidies voor scholing, zoals het SLIM-budget.

Toekomstig personeels­tekort voorkomen

Bovenstaande tips kunnen je helpen om je acute personeels­tekort op te lossen. Natuurlijk wil je ook werken aan een blijvende oplossing. Daarom nog een paar extra tips:

  • Bepaal de kernwaarden van je bedrijf. Daarmee geef je mensen een reden om voor jouw bedrijf te werken.
  • Ga aan de slag met strategische personeels­planning en bepaal wat je de komende jaren nodig hebt. 
  • Tijdens economische groei stijgt het ziekte­verzuim binnen bedrijven. Hoe kun je dat financieel opvangen? Misschien is een ziekte­verzuim­verzekering wel de oplossing.
  • Help je winkel­personeel langer gezond te blijven. Ga aan de slag met duurzame inzetbaarheid en houd je mensen langer fit en gemotiveerd.

 

Winkel dicht door schade

Je winkel sluiten door schade?

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

Vragen over personeels­tekort detailhandel

  • Wanneer is er sprake van een personeels­tekort?

    Als een bedrijf niet genoeg werknemers heeft is er een personeels­tekort. Als er meerdere bedrijven in een branche of regio moeite hebben met het vinden van personeel is er sprake van een breder personeels­tekort. In veel regio's in Nederland is er een structureel tekort aan winkel­personeel. Met name verkopers zijn lastig te vinden.

  • Hoe kom je tot een passend loon voor winkel­personeel?

    Houd altijd rekening met het minimumloon. Afhankelijk van de cao voor jouw type winkel is er mogelijk ieder halfjaar een loonsverhoging. Bekijk een overzicht van cao's in de detailhandel.

  • Wat is het uurloon in de detailhandel?

    In de detailhandel wordt vaak gewerkt met uurlonen. Hoe bereken je het uurloon voor een nieuwe werknemer? Lees het artikel over uurloon in de detailhandel.

  • Hoe zorg je dat werknemers voor jouw winkel kiezen?

    Maak jezelf aantrekkelijk als werkgever door goed te zorgen voor je personeel. Dat doe je onder meer door te voldoen aan de wet over goed werkgeverschap. Daarnaast kun je werknemers goede secundaire arbeidsvoorwaarden geven en het werkplezier vergroten.

Meest gelezen

Salaris en minimumloon in de detailhandel

Welke regels gelden er voor loon en minimumloon in de detailhandel? Hoe kun je een passend salaris bepalen per werknemer? Dit zijn de richtlijnen voor winkeliers met personeel over het minimumloon detailhandel.

Cao in de detailhandel, hoe zit dat?

Heb je een winkel? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf onder een verplichte cao valt. Lees hier welke detailhandel-cao op jouw onderneming van toepassing is en welke belangrijke zaken er in zo’n cao allemaal geregeld worden.

Werken op koopzondag, hoe zit dat?

Wat zegt de wet over werken op zondag? Mag je personeel verplichten om op zondag te werken? En moet je dan extra loon betalen? Een uitleg en tips voor winkeliers.

Zo duur is winkel­personeel

Als ondernemer weet je natuurlijk wat je personeel waard is. Maar weet je ook wat een werknemer je kost? Alle kosten van winkel­personeel op een rij, inclusief een handig rekenvoorbeeld.

Whitepapers en online tests