Over bedrijfsaansprakelijkheid in de detailhandel:
Bedrijfsaansprakelijkheid voor detailhandelaren
Het is één van de meestvoorkomende risico's voor ondernemers: je wordt aansprakelijk gesteld.
Je bent als winkelier aansprakelijk voor schade die door jou of één van je werknemers wordt veroorzaakt aan personen of spullen van anderen. Door jouw toedoen kan er iemand gewond raken of kunnen er dingen kapot gaan.
Voorbeelden van bedrijfsaansprakelijkheid in de detailhandel zijn:
- Een klant die uitglijdt op een pas gedweilde vloer in jouw kledingwinkel.
- Je sluit iets verkeerd aan in je winkel waardoor er schade ontstaat.
- Een klant kan schade oplopen door een gebrekkig product.
Winkelier is vaak aansprakelijk
De vraag is dan: is jouw bedrijf aansprakelijk voor deze schade? Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) dekt deze schade. Deze verzekering is onmisbaar voor winkeliers.
Als bedrijfseigenaar ben je kwetsbaar. Je bent namelijk hoofdverantwoordelijk voor de veiligheid in en om je bedrijf. En hoeveel voorzorgsmaatregelen je ook neemt: er kan altijd wel iets misgaan.
Schadeclaims en aansprakelijkheid detailhandel
Als jij of je werknemer een fout maakt, kan er een flinke schadeclaim volgen. Het kan gaan om een bedrag van enkele honderden tot zelfs miljoenen euro's.
Hoewel de kans op een grote schadeclaim klein is, kan de impact op je onderneming enorm zijn als je toch zo'n schadeclaim krijgt. Je winkel kan dan failliet gaan omdat je particuliere aansprakelijkheidsverzekering geen uitkomst biedt. Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven is dus nodig om je bedrijf te beschermen.
Het bedrag van de schadeclaim hangt af van de schade die is geleden, maar ook van de grootte van je bedrijf en het soort werkzaamheden dat je uitvoert.
Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Iedere retailer loopt risico's
Vormen van aansprakelijkheid detailhandel
Als werkgever in de detailhandel loop je extra risico op een schadeclaim. Er zijn grofweg drie situaties waar je als werkgever voor aansprakelijk gesteld kunt worden.
Bekijk deze vormen van aansprakelijkheid, inclusief voorbeelden uit de praktijk:
Bij schade die werknemers aan derden toebrengen
Voorbeeld: Je hebt een enthousiaste verkoper in dienst. Hij helpt een klant vriendelijk bij het dragen van zijn net gekochte artikelen. Bij het inladen van de spullen in de auto van de klant gaat het mis. Je werknemer schuurt met een ijzeren voorwerp door de laklaag. Ai, een flinke kras. De klant verhaalt de materiële schade op jouw bedrijf.
Werknemers die elkaar schade toebrengen
Voorbeeld: Een van je werknemers loopt met een beladen elektrische palletwagen door de winkel. Hij let niet goed op en raakt een vakkenvuller vol op zijn voet. Een verbrijzelde enkel is het gevolg. De getroffen werknemer claimt een vergoeding voor de geleden letselschade bij jou als werkgever.
Werknemers die zelf schade oplopen
Voorbeeld: Jij vraagt je werknemer enkele items uit de voorraad op zolder te pakken. Bij het tillen van de items valt je werknemer van de trap. Hij breekt zijn nek en loopt een flinke hersenschudding op. Jij ontvangt hiervoor een pittige schadeclaim.
Risico's in jouw winkel
Met welke risico's heb jij te maken? Dit zijn de 2 meest voorkomende bedrijfsrisico's:
Ongeval in jouw winkel
Het kan zijn dat een klant in jouw winkel gewond raakt door bijvoorbeeld niet veilig opgestapelde blikken. Als blijkt dat jij onvoldoende je best hebt gedaan om het ongeval in jouw winkel te voorkomen, kun je hiervoor aansprakelijk worden gesteld.
Onveilige of gebrekkige producten
Onveilige producten halen met regelmaat de krantenkoppen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een product heb verkocht dat onveilig was of een gebrek had. Denk aan een speelgoedje voor kleine kinderen dat onveilig blijkt te zijn. Je kunt aansprakelijk worden gesteld voor een onveilig of gebrekkig product dat je hebt verkocht. Met een aansprakelijkheidsverzekering kun je niet alleen dit risico verzekeren maar ook kosten voor een product recall, oftewel terughaalactie.
Aansprakelijkheid winkel voorkomen?
De beste oplossing voor ondernemers is nog altijd het voorkomen van schade. Neem de juiste voorzorgsmaatregelen.
- Zorg voor een veilige werkomgeving voor jouw klanten en personeel. Maak van je winkel een veilige werkplek.
- Voorkom gladde vloeren, los liggende tegels, kabels die onhandig door je winkel liggen en producten waar klanten over kunnen struikelen.
- Zet een waarschuwingsbordje neer in jouw winkel om mensen te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie of afstap.
- Check regelmatig of jouw personeel de instructies volgen.
- Controleer altijd goed de afspraken met jouw leveranciers en leg afspraken vast in contracten, laat deze juridisch toetsen.
- Maak tot slot een risicoscan. Wat is de kans dat je aansprakelijk wordt gesteld en hoe kun je dat risico uitsluiten?
De risico’s in je winkel kunnen voortdurend veranderen. Bijvoorbeeld bij het wijzigen van bedrijfsactiviteiten, een wetswijziging of de groei van je bedrijf. Risicomanagement is een doorlopend proces en doe deze risicoscan daarom elk jaar opnieuw.
Werkgever aansprakelijk in detailhandel?
Wanneer er geen opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer in het spel is, dan ben je als werkgever al snel aansprakelijk. Soms kun je er als werkgever niets aan doen, maar word je toch aansprakelijk gesteld voor iets wat op de werkvloer gebeurt.
Dus als je werknemer van de trap valt en verwondingen oploopt, kun je toch aansprakelijk zijn. Ook al is de trap gewoon veilig en al heel vaak door hem gebruikt.
Een rechter kan oordelen dat je als werkgever een sterkere partij bent en daarom moet opdraaien voor (een deel van) de schade. Dat risico hoort bij het vak van werkgeverschap. Met personeel in dienst loop je nou eenmaal meer risico's.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering detailhandel
Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kun je de kosten dekken voor aansprakelijkheid. Dan ben je er zeker van dat onverwachte schadeclaims geen grote financiële impact op je bedrijf zullen hebben.
- Met een algemene bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dek je de meeste vormen van aansprakelijkheid. Je kunt bij veel verzekeraars ook voor extra dekking kiezen. Bijvoorbeeld voor schade die een werknemer oploopt op een zakenreis of tijdens een personeelsuitje.
- Daarnaast kun je een verkeersschadeverzekering afsluiten. Hiermee ben je ook verzekerd als werknemers tijdens hun werkzaamheden een ongeval krijgen in het verkeer. Als de schade wordt veroorzaakt met of door motorrijtuigen, dan biedt de algemene bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering namelijk geen dekking.
- Verder kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nuttig zijn. Zeker als je ook advies geeft aan klanten of contracten opstelt. Bij beroepsfouten kun je de financiële schade vergoed krijgen.
Kosten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) detailhandel
Je betaalt voor deze verzekering een maandelijkse premie. De hoogte van die premie is afhankelijk van:
- het type bedrijf dat je hebt
- je jaaromzet en
- je eigen risico.
De bedrijfsomzet speelt een belangrijke rol om de premie te bepalen. Hoe groter je omzet, hoe hoger de premie.
En als jij onderneemt in een branche waarin schadeclaims vaak voorkomen, zal je premie ook hoger zijn.
Wat kost een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor jouw winkel? Bereken jouw premiekosten met deze handige rekentool (onderaan de pagina) in 1 minuut! Vul je adresgegevens in en daarna ontvang je een indicatie van de kosten.
Voorbeeld premieberekening AVB in de detailhandel
Wat kost een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering in de detailhandel? Hieronder zie je een voorbeeldberekening voor een boekhandelaar (voorbeeldbedrijf). Op basis van zijn omzet, verzekerde bedrag en gekozen eigen risico betaalt hij slechts 8 euro per maand voor zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Bedrijfsomzet per jaar: | 100.000 euro |
---|---|
Verzekerd bedrag per verzekeringsjaar: | 2.500.000 euro en maximaal 5.000.000 euro |
Eigen risico: | 0 euro |
Kosten per maand: | Ongeveer 8 euro |
Je kunt samen met een verzekeringsadviseur de exacte kosten berekenen voor een aansprakelijkheidsverzekering naar keuze. Daarnaast ondersteunt de adviseur je ook bij belangrijke wijzigingen in de wet- en regelgeving. Je kunt bij verschillende verzekeraars ook een offerte aanvragen voor jouw bedrijf.
De aansprakelijkheidsverzekering staat op nummer 2 in de top 5 verzekeringen voor de detailhandel. Heb je een webwinkel? Bekijk dan ook de top 5 verzekeringen webshop.
Vragen over bedrijfsaansprakelijkheid detailhandel
Wat betekent bedrijfsaansprakelijkheid?
Als ondernemer ben jij aansprakelijk als jouw personeel schade veroorzaakt aan personen of spullen van anderen. Voorbeeld: als winkeleigenaar kan je bijvoorbeeld een schadeclaim krijgen van een klant. Je klant is gestruikeld over draden die onhandig in jouw winkel lagen en breekt zijn been. Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) dekt dan de schade. De kans op een schadeclaim is meestal klein maar de impact op je winkel kan heel groot zijn als je toch een schadeclaim krijgt.
Wat is het verschil tussen bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid?
Bedrijfsaansprakelijkheid gaat over de materiële schade of letselschade die jij of een van jouw werknemers heeft veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan een klant in jouw winkel die over een voorwerp struikelt en zijn been breekt. Beroepsaansprakelijkheid gaat over financiële schade als gevolg van een beroepsfout van je werknemers of jezelf. Denk bijvoorbeeld aan een fout in een berekening.
Is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering detailhandel verplicht?
Nee, het is voor bedrijven in de detailhandel niet wettelijk verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, maar het dekt wel de materiële schade of letselschade die jij of één van jouw werknemers heeft veroorzaakt. Het is dus wel verstandig, want iedereen kan per ongeluk schade veroorzaken. Zonder aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven kan dit grote financiële gevolgen hebben voor jouw onderneming.
Waarom je winkel verzekeren?
Met een fysieke winkel loop je veel risico. Wat als er brand uitbreekt in jouw winkelpand? Of wat als je te maken krijgt met waterschade, inbraak of diefstal? Met de juiste verzekeringen voor de detailhandel kun je veilig blijven ondernemen als er iets misgaat.
Welke verzekeringen heb je nodig in de detailhandel?
Veel winkeliers hebben een inventaris- en goederenverzekering om de inhoud van hun winkel te verzekeren tegen onder meer brand, storm en waterschade. Een bedrijfsschadeverzekering vergoedt je vaste lasten en misgelopen winst. Daarnaast is een aansprakelijkheidsverzekering belangrijk bij eventuele schadeclaims van klanten. Denk ook aan een verzuimverzekering voor personeel en een AOV voor het geval je zelf arbeidsongeschikt wordt.
Wat zijn de voordelen van een verzekeringspakket detailhandel?
Als je zorgeloos je (web)winkel wil blijven runnen, is het belangrijk je risico's af te dekken. Met een verzekeringspakket voor de detailhandel kies je samen met een adviseur voor de nodige verzekeringen en dekkingen. De verzekeringen sluiten dan goed op elkaar aan en zorgen ervoor dat je volledig gedekt bent. Vaak krijg je ook korting als je meerdere verzekeringen combineert in één pakket.
Hoe duur zijn verzekeringen in de detailhandel?
De kosten van verzekeringen in de detailhandel zijn volledig afhankelijk van jouw wensen en situatie. Je kunt per verzekering een offerte aanvragen bij verschillende verzekeraars. Samen met een onafhankelijke verzekeringsadviseur kun je een volledig kostenplaatje krijgen van de verzekeringen die jij nodig hebt.