Agressie en geweld
Agressie en geweld lijken soms uit het niets te komen. Een klant kan bijvoorbeeld plotseling uit zijn slof schieten door een klacht, onenigheid over ruilen of diefstal. Met de juiste maatregelen kan vaak worden voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt.
Wat kun je doen?
- Stel huisregels op: Hierin beschrijf je wat wel en niet mag in je winkel. Dit zorgt voor duidelijkheid voor je bezoekers én voor je personeel. Want zij kunnen bezoekers hierdoor makkelijker aanspreken. Bijvoorbeeld als iemand geen winkelmandje gebruikt.
- Bied een training aan: Een training kan je medewerkers leren hoe zij agressie en geweld kunnen voorkomen. Maar ook hoe zij hiermee omgaan als het toch gebeurt. FHKN biedt hierover een gratis online training aan.
Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.Je winkel sluiten door schade?
Diefstal
Diefstal leidt nogal eens tot vervelende situaties. De mogelijkheid bestaat dat de dief agressief wordt als je hem op zijn gedrag aanspreekt. Samen met je personeel kun je maatregelen nemen om diefstal zo veel mogelijk te voorkomen.
Wat kun je doen?
- Zorg dat je overzicht hebt: Geef dieven geen kans door je winkel zo overzichtelijk mogelijk in te richten. Dit maakt het voor jou en je medewerkers eenvoudig om de boel in de gaten te houden. Hetzelfde bereik je met camerabewaking, wat ook nog eens een afschrikkende werking heeft.
- Geef persoonlijke aandacht: Winkeldieven staan niet graag in de aandacht. Als je de bezoekers van je winkel begroet en oogcontact maakt, zullen kwaadwillende mensen minder snel op het dievenpad gaan. Tegelijk is een begroeting prettig voor bezoekers die wel goede bedoelingen hebben.
Overval
Geld en waardevolle goederen werken als een magneet op overvallers. Daardoor kan ook jouw winkel een doelwit zijn. Met vervelende gevolgen voor je personeel, want een overval laat vaak diepe sporen na bij de slachtoffers. Gelukkig kun je met preventieve maatregelen overvallers zo veel mogelijk buiten de deur houden en de schade beperken.
Wat kun je doen?
- Bewaar weinig contant geld: De gevolgen van een overval beperk je door ervoor te zorgen dat minder contant geld aanwezig is. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van een cash ophaalservice. Dan wordt het geld veilig opgehaald en hoeven jij of je medewerkers niet met geld over straat.
- Pas op tijdens zwakke momenten: Het openen en sluiten van een winkel levert extra risico’s op. Zorg ervoor dat dit niet alleen gebeurt en let goed op of zich verdachte personen ophouden in de omgeving. Als dat het geval is, ga dan naar binnen en sluit alles af om vervolgens de politie te bellen.
Tip
Op een speciale website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) vind je meer tips voor veilig ondernemen. Daarbij wordt onder meer ingegaan op de hierboven genoemde risico's.
Verzekeren en preventie
Een verzekering kan de hierboven genoemde risico’s niet voorkomen. Maar als je er toch mee te maken krijgt, kun je er wel de gevolgen mee opvangen. Zo is het mogelijk om het risico op het verlies van geld te verzekeren met een geldverzekering. In combinatie met preventie waarborg je zo de continuïteit van je bedrijf.
Een adviseur kan je hier meer over vertellen. Adviseurs zijn gespecialiseerd in verzekeringen, maar steeds vaker helpen ze je met meer dan verzekeren alleen. Zo biedt een Erkend MKB-adviseur ondersteuning op het gebied van risicomanagement. Dat wil zeggen dat hij de risico’s in je bedrijf in kaart brengt.
Bron: CCV, Ondernemersplein
Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Iedere retailer loopt risico's