Organogram team personeel managers groei
Organogram team personeel managers groei

Groeien met personeel, managers zoeken?

Wie heb je nu nodig? Ga je voor een extra vakman of een manager? Drie factoren om te bepalen wat voor soort werknemers je nodig hebt om verder te groeien. En welke rol je zelf gaat spelen.

Een ondernemer die wil groeien, maakt zichzelf (langzaam) overbodig. Natuurlijk blijf je altijd betrokken bij de voortgang van je bedrijf, maar juist om het overzicht te behouden moet je steeds minder met details bezig zijn. Als je er middenin zit – fulltime aan het werkproces deelneemt – gaat dat niet lukken. Dat betekent dat je je bedrijf op een andere manier moet gaan inrichten.

Je kunt pas een stap ‘terug’ doen op bepaalde terreinen, als er iemand is die de leegte kan opvullen. Daar zit de uitdaging. Heb jij de goede ‘poppetjes’ op de juiste plaats? Kijk naar de volgende drie factoren en je weet wie je nodig hebt.

1. Groeifase van je bedrijf

Wat voor soort werknemer je nodig hebt, is afhankelijk van de omvang van je bedrijf. Als je een eerste werknemer aanneemt, begin je al met het uit handen geven van bepaalde taken. Hoe verder je groeit, hoe meer je uit handen geeft. Binnen de meeste bedrijven zijn de eerste paar werknemers vakmensen. Een ondernemer in de bouw neemt bijvoorbeeld eerst timmermannen aan. Een ondernemer in de horeca zoekt eerst obers, barmannen of koks.

Uitbreiden personeel

Groeien met personeel

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Met een adviseur breng je dit in kaart.

Kantelpunt

Als je rond de tien werknemers zit, wordt het steeds lastiger om alles onder controle te houden. Je bereikt de grens van je span of control. Meestal ga je dan op zoek naar managers, personen die leiding kunnen geven aan een deel van je werknemers. Ook zul je in deze fase van groei steeds meer op zoek gaan naar bepaalde specialisaties. Je zoekt bijvoorbeeld vaste werknemers die jou kunnen helpen bij marketing, verkoop (sales) of je personeels­zaken (HR).

2. Visie en strategie

Wat voor soort werknemer je aanneemt is met name afhankelijk van je toekomstvisie. Welke groei heb je precies voor ogen? Waar liggen de kansen in de markt? Op basis daarvan maak je een strategische personeels­planning. Je kijkt naar de huidige situatie en hoe je bedrijf er over bijvoorbeeld vijf of tien jaar uit moet zien. Wat voor soort kwaliteiten heb je dan nodig? Analyseer je huidige personeels­bestand en kijk wat er bij (en af) moet om die groei mogelijk te maken.

Afdelingen

Je hoeft niet direct tien nieuwe mensen aan te nemen, maar je kunt rustig opschalen. Het is handig om dit vanuit afdelingen of teams te doen. Splits je personeel op in productieteams en/of logische ondersteunende afdelingen, zoals marketing, sales, ict, klantenservice, etc. Maak binnen elke afdeling iemand verantwoordelijk voor de voortgang. Stel doelen per afdeling en meet de voortgang. Zo kun je gericht de managers per afdeling aansturen, zonder je te bemoeien met details.

3. Kwaliteiten en rolverdeling

Als je bedrijf groeit, kom je vaak automatisch in de positie van leider of directeur. Maar ben je dat wel? De meeste ondernemers zijn pioniers, verkenners, vernieuwers. Ze krijgen er energie van iets nieuws op te zetten, een gat in de markt te vinden. Als het bedrijf eenmaal staat en er personeel gemanaged moet worden, vraagt dat om een totaal andere expertise. Iemand die de dagelijkse gang van zaken kan managen. Iemand die de capaciteiten heeft van een peoplemanager.

Het is daarom goed om niet te lang te wachten met het aannemen van managers of zelfs een operationeel directeur. Je gaat op zoek naar een rol die bij jou past. Misschien kun jij je richten op nieuwe innovaties en het opzetten van nieuwe businessunits of vestigingen. Zodra je een rol voor jezelf hebt bepaald, kun je op zoek naar het invullen van de andere benodigde rollen.

Kijk of je al werknemers in huis hebt die leidinggevende capaciteiten hebben. Zit er een potentiële bedrijfsleider tussen? Zorg eventueel voor aanvullende opleiding. Zo benut je de kennis en ervaring die er al is. Kijk zo per afdeling of er extra sturing nodig is. Op basis daarvan ga je vacatures opstellen en nieuwe personen werven.

Tip

Of je nu managers gaat aannemen of je huidige werknemers aanstelt als managers: geef die personen de tijd en de ruimte om dingen op hun eigen wijze te doen. Alleen op die manier kan je bedrijf blijven groeien.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests