1. De juiste selectie
Om succesvol te zijn heb je een complementair team nodig, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Dus: werknemers die elkaar aanvullen. Mensen die op verschillende manieren informatie verwerken en problemen oplossen. Ga dus niet voor dertien in een dozijn.
Als je personeel gaat werven, zoek dan niet naar een kopie van jezelf of een tweede Jan of Petra, waar je tevreden over bent. Zoek naar iemand die het juist net even iets anders aanpakt. Variatie en een goede mix zijn van groot belang voor een dynamisch en winnend team.
Wat voor soort mensen heeft jouw bedrijf nodig?
Denk daarbij niet alleen in vaktermen, opleiding en ervaring, maar vooral ook in types en persoonlijkheden. Heb je bijvoorbeeld meer creatieve mensen nodig óf juist meer personen die structuur aanbrengen binnen je bedrijf? Stel bij het zoeken naar een nieuwe werknemer een functieprofiel op waarin dat naar voren komt. Dan kun je gericht zoeken naar personen met kwaliteiten die nog ontbreken binnen jouw bedrijf.
Om te testen of iemand echt de juiste kwaliteiten bezit, kun je tijdens een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld gebruik maken van de STAR-methode.
2. Durf te vernieuwen
Om een ideale personeelsmix te creëren en te behouden, moet je regelmatig ‘doorselecteren’ - een mooie term uit de voetbalwereld. Zorg dus dat je team nooit stilvalt of volledig vergrijst.
Een nieuwe, frisse wind is af en toe nodig om de boel op gang te houden. Nieuwe mensen aannemen kan een goede oplossing zijn. Je kunt er ook voor kiezen om je personeel regelmatig een cursus of training te laten volgen, waardoor er op die manier nieuwe kennis en een nieuwe manier van werken ontstaat.
Maar durf ook vooral kritisch te kijken naar je huidige team. Ga je hier de ‘oorlog’ mee winnen? Als je de concurrentie wilt verslaan, moet je soms harde beslissingen nemen. In het belang van je bedrijf en de rest van het team.
Je kunt niet zomaar een vaste werknemer ontslaan. Je hebt daar met name een goede reden en bewijzen voor nodig. Lees hoe je dat volgens de regels aanpakt.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
3. Zorg voor een duidelijk doel
Een team dat wil scoren, moet een doel hebben. Daar moet jij als ondernemer voor zorgen. Er moeten duidelijke bedrijfsdoelen zijn, die eenvoudig te vertalen zijn naar eventuele afdelingen en individuen.
Op die manier kun je iedere werknemer een eigen doel geven. Als een werknemer bijvoorbeeld rechtstreeks verantwoordelijk is voor een deel van de productie kun je een persoonlijk productiedoel bepalen.
Hetzelfde geldt voor verkoop. Denk zo bij ieder type medewerker na over een persoonlijk doel én een gezamenlijk doel als team.
Meetbare doelen
Zorg dat deze doelen ook meetbaar zijn (in aantallen of procenten) en regelmatig gemeten worden (via systemen of toetsing). Maak vervolgens de actuele score zichtbaar binnen je bedrijf, of in ieder geval voor de medewerker zelf.
Zonder ‘scorebord’ heeft het maken van ‘doelpunten’ namelijk niet veel zin. Als je het werk op deze manier kunt inrichten, blijven je werknemers gefocust op het halen van hun doelen en zullen ze niet stilvallen.
4. Vier ieder doelpunt
Om je team gemotiveerd te houden te blijven scoren, moet je niet vergeten de successen te belonen en te vieren. Werk met een prestatiebeloning per werknemer of team. Geef bijvoorbeeld een bonus als het maand- of jaardoel behaald wordt.
Kijk ook regelmatig naar de tussentijdse resultaten (per dag of week) en geef complimenten als er een goede prestatie wordt geleverd. Op die manier blijven werknemers gemotiveerd.
Vier dat soort momenten ook. Samen. Roep het team bij elkaar. Bouw een feestje. Houd positieve peptalks. Organiseer teamuitjes. Zo ontstaat er een hecht team dat blijft scoren.
5. Van aanvoerder naar coach
Om dit te bereiken moet jij je ook aanpassen. Je gaat een andere rol spelen. Als je kritisch en eerlijk naar je team wilt kijken, moet je er niet middenin staan. Je moet je team wel goed kennen, maar soms ook afstand kunnen nemen.
Je wordt een coach (langs de lijn) in plaats van een aanvoerder of spelverdeler (in het veld). Je geeft dus een deel van je werkzaamheden en verantwoordelijkheden aan een persoon die in het veld (dagelijkse gang van zaken) de lijnen uitzet. Geef die persoon ook de ruimte en verantwoordelijkheid om het team aan te voeren.
Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer afstand je zult nemen van je team of teams. Stel aanvoerders en spelverdelers aan en loop niet teveel in de weg. Alleen op die manier krijg en behoud je een winnend team.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?