Ben jij ondernemer in de bouw en heb je ook te maken met groei?
Dan zit je wellicht te springen om gekwalificeerde metselaars, stukadoors en timmermannen. Een personeelsadvertentie plaatsen is uiteraard een mogelijkheid, maar je kunt de werving en selectie van nieuwe werknemers ook anders aanpakken.
Met de volgende 11 tips haal je op een voordelige en doeltreffende manier personeel in huis.
1. Adverteer in de publieke ruimte
Een bouwplaats is een perfecte locatie om te adverteren. Plaats je vacature op een bord aan het hek rond de bouwplaats, met je webadres en telefoonnummer erbij.
Hang ook een poster achter het raam van je bedrijfspand. En vergeet je bedrijfswagens niet. Plak er een sticker op met de tekst “wij zoeken collega’s” en je hebt een bijna gratis advertentie die overal gezien wordt.
2. Schakel je eigen personeel in
Een goede manier om nieuwe werknemers te vinden is referral recruitment: werven via je eigen personeel. Stimuleer je medewerkers om in hun omgeving op zoek te gaan naar nieuwe collega’s.
Je kunt er zeker van zijn dat ze alleen geschikte kandidaten aanbevelen. En het mes snijdt aan twee kanten, want als medewerkers een nieuwe collega aanbrengen voelen ze zich extra betrokken bij je bedrijf. Zeker als je hen beloont voor hun inspanningen, bijvoorbeeld met een bonus of een cadeau.
Je kunt ook een beroep doen op oud-werknemers. Wie weet kennen zij mensen die interesse hebben in een functie bij jouw bedrijf, of zijn ze zelf weer aan een nieuwe stap toe.
3. Maak gebruik van je netwerk
Een andere vorm van referral recruitment is het inzetten van je eigen netwerk. Je netwerk is vaak groter dan je denkt, zowel privé als zakelijk. Vertel aan je buren, vrienden en kennissen dat je op zoek bent naar bijvoorbeeld een nieuwe metselaar. Zeg dat ook tegen je vaste klanten, leveranciers, collega-ondernemers.
Grote kans dat één van hen een geschikte kandidaat kan aanbrengen. Het voordeel is dat de mensen in je netwerk jou en je bedrijf goed kennen en dus kunnen inschatten of een kandidaat bij jouw bedrijf past of niet.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. Test: Klaar voor (meer) personeel?
4. Zet de vacature op je website
Heb je een eigen bedrijfswebsite? Zet je vacature daar dan op. Zorg dat (een link naar) de vacature al direct op de homepage te zien is. Besteed evenveel aandacht en zorg aan de tekst als bij een betaalde advertentie.
Hij moet wel wervend zijn en een goed beeld geven van de functie en het bedrijf. Gebruik eventueel beeldmateriaal om te laten zien dat het in jouw bedrijf prettig werken is.
5. Plaats online vacatures
Mensen die een baan zoeken, kijken eerst op internet. Zorg dus dat je vacature op internet staat en ook gevonden wordt. Zet je advertentie niet alleen op je eigen website, maar ook op online vacaturebanken en jobboards. Dit kan bijvoorbeeld gratis op Indeed, de grootste vacaturesite in Nederland.
Maar je kunt ook terecht op branchegerichte jobboards, zoals Bouwvacatures.nl, Bouwmatch.nl en Komindebouw.nl. Het aantal vacatures is groot, dus denk goed na over hoe je jezelf wilt presenteren. Het kan lonen om iets (meer) te betalen en zo je advertentie een prominentere plaats te geven.
6. Zet social media in
Naast de vacaturesites en de jobboards zijn er natuurlijk de social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Whatsapp, Instagram en YouTube. Vrijwel iedereen maakt gebruik van social media en daarom zijn deze kanalen bij uitstek geschikt voor het werven van nieuwe medewerkers.
Uniek aan social media is het tweerichtingsverkeer. Maak daar gebruik van en zorg dat je in gesprek komt met mogelijke kandidaten voor een vacature. Wellicht kun je hen zo extra motiveren om bij jouw bedrijf te solliciteren.
Vraag ook je medewerkers om een vacature via social media te delen, met een retweet of een like. Zo bereik je nog meer mensen.
7. Zoek zelf online
Je kunt een vacature online zetten en afwachten of er iemand reageert. Maar heb je haast en wil je liever vandaag dan morgen die nieuwe stukadoor of timmerman op je project hebben?
Ga dan zelf op zoek naar geschikte kandidaten. Mensen die actief naar werk zoeken, zetten dat op hun LinkedIn-profiel en andere social media. Daarnaast laten velen hun CV achter op online vacaturesites en jobboards.
8. Besteed de werving uit
Gaat het je te ver om zelf het internet af te struinen op zoek naar geschikte bouwvakkers? Kies dan voor gemak en laat je ondersteunen door gespecialiseerde arbeidsbemiddelaars, zoals werving- en selectiebureaus, uitzendbureaus of detacheringbureaus.
Dit kost je wel geld, maar biedt ook een aantal voordelen. Deze bureaus beschikken over een uitgebreid netwerk van mogelijke kandidaten en nemen je veel administratief werk uit handen. Bij uitzendwerk of detachering beperk je ook je werkgeversrisico’s bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.
9. Schakel zzp’ers in
De laatste jaren is het aantal zelfstandigen in de bouw enorm gestegen. Velen van hen waren voorheen in loondienst bij een bouwbedrijf en hebben daar een schat aan vakkennis en werkervaring opgebouwd.
Zzp’ers zitten wel verlegen om werk, maar niet voor onbepaalde tijd. Je kunt hen dus prima inschakelen voor tijdelijke projecten. Als jij voor de duur van een project toevallig net een zeer ervaren timmerman zoekt, kan een zzp’er uitkomst bieden.
Het voordeel is dat je geen sociale lasten betaalt en geen risico loopt bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.
10. Richt je op de regio
Zorg dat je bedrijf bekend is in de regio. Verstuur met enige regelmaat persberichten naar regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Zo vergroot je de kans dat je bij werkzoekenden onder de aandacht komt.
Je kunt ook adverteren in deze bladen. Vaak valt de prijs erg mee. Zelfs als dat maar één goede sollicitant oplevert, loont het de moeite. Houd ook je concurrenten in de regio in de gaten.
Als een bouwbedrijf in de omgeving de deuren sluit en de werknemers hun baan verliezen, liggen daar kansen voor jou. Wie weet kun je werknemers overnemen.
11. Werk samen met bouwopleidingen
Zorg dat je een goede relatie opbouwt met relevante scholen en opleidingsinstituten. Bouwopleidingen zijn de kweekvijvers voor jong talent en kunnen je helpen aan de benodigde vakkrachten voor je vacatures.
Andersom kun jij de opleidingen helpen door stageplaatsen aan te bieden en eventueel workshops, een gastcollege of een open dag op je bedrijf te verzorgen. Dat levert je goodwill en naamsbekendheid op bij de opleidingen en dat zorgt op de lange termijn weer voor nieuwe medewerkers.
Wat doe je als er schade is veroorzaakt tijdens de bouw of je gereedschap is gestolen? Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Specialist in de bouw