Kleine bedrijven zijn een factor van belang. Zo heeft het merendeel van de bedrijven in Nederland minder dan vijftig medewerkers. Toch lijken grote bedrijven vaker genoemd te worden als favoriete plek om te werken. Daarbij speelt mee dat deze bedrijven meestal meer mogelijkheden hebben om werknemers in de watten te leggen.
Maar kleine bedrijven hebben ook het nodige te bieden. Zo hebben veel start-ups positieve eigenschappen die je niet of in een mindere mate terugvindt bij bijvoorbeeld multinationals. Door de nadruk te leggen op deze verschillen, kun je goede werknemers overtuigen om bij jou te werken. Lees waarin een klein bedrijf zich kan onderscheiden.
Waarom werken in een klein bedrijf?
1. Snelheid
In een start-up kun je sneller schakelen. Als eigenaar sta je namelijk dichter bij je medewerkers. Daardoor kunnen zij makkelijker bij jou terecht als zij voor belangrijke beslissingen staan. Toestemming van andere afdelingen is niet nodig, omdat die er simpelweg nog niet zijn. Het gevolg is dat knopen sneller worden doorgehakt, wat leidt tot minder frustratie bij medewerkers en klanten. Daar komt bij dat in kleine bedrijven meestal minder tijd is voor lange vergaderingen.
2. Flexibiliteit
Grotere bedrijven zijn complexer en kennen meer regels. Die zijn vastgelegd in tal van reglementen voor het personeel. In kleine bedrijven is dit meestal nog niet (uitgebreid) gedaan, waardoor sprake is van een grotere flexibiliteit. Als iemand bijvoorbeeld een dag wil thuiswerken vanwege privéverplichtingen, kan hij dat gewoon met jou overleggen. En ook de inhoud van de functie is vaak flexibel vanwege de uiteenlopende taken die medewerkers oppakken.
3. Verantwoordelijkheid
In een klein bedrijf hebben werknemers meestal meerdere petten op. Waar bepaalde verantwoordelijkheden in een groter bedrijf al snel buiten de functieomschrijving vallen, kunnen ze in een klein bedrijf onderdeel worden van het takenpakket. De werkzaamheden moeten namelijk over een kleiner aantal mensen worden verdeeld. Dit zorgt voor een afwisselende en uitdagende functie waarin een hoop te leren valt voor je werknemers.
4. Klantcontact
Het klantcontact verloopt vaak heel anders in kleine bedrijven. Dit is namelijk directer, omdat er nog geen aparte afdelingen bestaan die zich hiermee bezighouden. Werknemers doen zo waardevolle kennis op over de behoeften van de klant, waardoor je bedrijf hier nog beter op kan inspelen. Daarnaast geeft dit je medewerkers het gevoel dat zij zinvol werk verrichten. Zij zien immers direct wat hun werkzaamheden betekenen voor de klant.
5. Werksfeer
In een klein bedrijf heerst vaak een bijzondere werksfeer. Soms wordt zelfs gesproken over een familiegevoel. Daarbij kennen collega's elkaar goed en is de betrokkenheid bij het bedrijf hoog. Ook is het gewoon om even bij te springen als dat nodig is. Voor sommige werknemers is een dergelijke 'start-upcultuur' waardevoller dan een hoog salaris bij een groot bedrijf. Het kan daarnaast een belangrijke reden zijn om langer aan boord te blijven.
Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Zakelijke dienstverlener