Als ondernemer in de detailhandel weet je hoe moeilijk het is om goed personeel te vinden. Of je nu een ervaren shopmanager zoekt, een verkoopmedewerker, iemand voor achter de kassa of een whizz-kid die de ICT draaiende moet houden.
Hoe krijg je voor elkaar dat je toch die ene geschikte vakkracht vindt, die ervaren professional die je zo hard nodig hebt om je winkel beter te laten draaien? 9 tips om op een effectieve en voordelige manier in contact te komen met nieuw winkelpersoneel.
1. Gebruik je pand
Je winkel is je visitekaartje, ook bij je zoektocht naar personeel. Zet gewoon een bordje achter de winkelruit of plak een poster op met de tekst ‘personeel gezocht’. In een winkelstraat lopen altijd veel mensen, dus je hebt de perfecte advertentielocatie.
Heb je een bedrijfswagen, plak daar dan ook een wervingssticker op, bijvoorbeeld: ‘Wij zoeken collega’s’. Zo bereik je met een minimum aan middelen een maximum aan mensen.
2. Zet je personeel in
Vraag aan je huidige winkelmedewerkers – en eventueel aan oud-werknemers – of zij je willen helpen bij het zoeken naar personeel. Deze manier van werven, ook wel referral recruitment genoemd, is om meerdere redenen aantrekkelijk. Ten eerste bespaar je op wervingskosten.
Ten tweede is de kans op een match groot, omdat werknemers vaak goed kunnen inschatten of iemand bij de organisatie past. Met een wervingsbonus spoor je hen aan om actief in hun netwerk te zoeken naar kandidaten.
Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.Je winkel sluiten door schade?
3. Zoek in je netwerk
Ook het inzetten van je eigen netwerk is een vorm van referral recruitment. Als vrienden of zakenrelaties met je meewerven, sta je veel sterker dan in je eentje. Laat vrienden en kennissen bijvoorbeeld weten dat je een verkoopmedewerker zoekt.
Zeg dat ook tegen je vaste klanten en leveranciers. Zij kennen jou en je bedrijf voldoende om te kunnen inschatten of een kandidaat in grote lijnen geschikt is of niet. Dikke kans dat één van hen een nieuwe collega aanbrengt.
4. Werf via je website
Natuurlijk zet je een vacature ook op je bedrijfswebsite. Het liefst op de homepage, zodat bezoekers hem direct zien. Alles staat of valt bij een goede vacaturetekst. Kies daarom niet voor een standaard functieomschrijving, maar benadruk de unieke cultuur in jouw bedrijf. Schets ook de voordelen van het werken in een klein bedrijf.
Laat zien waar je bedrijf voor staat, eventueel door een korte videopresentatie toe te voegen. Bied naast concrete vacatures ook de mogelijkheid om open sollicitaties te sturen.
Daarmee boor je een bron van onverwacht talent aan, waaruit je kunt putten als je een keer snel personeel nodig hebt.
5. Schakel online vacaturebanken in
Mensen die een baan zoeken, kijken eerst op internet. Zorg dus dat je vacature ook online gevonden wordt. Er zijn heel veel online vacaturebanken en jobboards actief. De grootste is Indeed, waar je gratis je vacature kunt aanmelden.
Ook zijn er veel vakgerichte jobboards actief, zoals Detailhandelbanen.nl en Winkelvacature Online.nl. Denk goed na hoe je kunt opvallen in het grote aanbod van vacatures.
6. Gebruik social media
Een goede aanvulling is het werven van nieuw personeel via social media. Laat op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, WhatsApp, Instagram en/of YouTube zien hoe leuk het is om in jouw winkel te werken en wat een fijne medewerkers je hebt.
Reken maar dat je berichten veel gedeeld worden door je personeel, je klanten en hun vrienden. Zo sla je twee vliegen in één klap, want het is ook nog eens een mooie manier om je bedrijf commercieel onder de aandacht te brengen.
7. Richt je op de regio
Vergroot je naamsbekendheid in de regio door regionale kranten en huis-aan-huisbladen geregeld persberichten te sturen. Werkzoekenden zullen je bedrijf dan sneller vinden. Zet ook je personeelsadvertenties in deze bladen. Vaak is dat heel betaalbaar en het kan bruikbare sollicitanten opleveren.
Houd ook regionale concurrenten in de gaten. Als een bedrijf de deuren sluit of onderdelen afstoot – denk aan V&D in 2015 of Blokker in 2017 – en werknemers hun baan verliezen, liggen daar kansen voor jouw bedrijf. Wie weet kun je werknemers overnemen.
8. Werk samen met opleidingen in detailhandel
Of het nu gaat om bijbaantjes, stages, werkervaringsplekken of startersfuncties, het is altijd goed om als ondernemer een goede relatie op te bouwen met relevante scholen en opleidingsinstituten. Detailhandelsopleidingen zijn de kweekvijvers voor jong talent. Zij kunnen je helpen aan vakkrachten voor je vacatures.
Andersom kun jij hen helpen door het aanbieden van stageplaatsen of een serie gastlessen. Zo creëer je goodwill en bouw je ook voor de lange termijn aan een goede relatie en een netwerk voor nieuw talent.
9. Zoek online of besteed uit
Een zelfstandig werkende filiaalmanager? Een klantvriendelijke servicebaliemedewerker? Of een verkoopadviseur met kennis van zaken?
Soms voelt het of je op zoek bent naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg en merk je dat bovenstaande tips niet toereikend zijn. Ga dan actief op zoek, bijvoorbeeld via je eigen netwerk of door het internet af te zoeken met behulp van speciale Google-zoektechnieken of LinkedIn.
Is dat je te ingewikkeld? Doe dan een beroep op de expertise van arbeidsbemiddelaars, zoals uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus of detacheringsbureaus.
Maak het verschil
Wil je geschikt personeel vinden, dan moet je zorgen dat je je bedrijf aantrekkelijk presenteert. Potentiële sollicitanten moeten weten wat het bedrijf uniek maakt, wat de bedrijfscultuur is en of deze aansluit bij wat zij van een werkgever verwachten.
Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door een korte video over je bedrijf te maken. Zet deze op je website of koppel hem rechtstreeks aan je online vacatures.
Verder kun je je onderscheiden door een salaris te bieden dat hoger is dan het minimumloon in de cao's in de detailhandel en door sollicitanten aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden in het vooruitzicht te stellen.
Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Iedere retailer loopt risico's