Als je een bedrijf start en werknemers aanneemt, kom je als ondernemer vaak automatisch terecht in de positie van bedrijfsleider, manager, HR-directeur. Maar ben je dat wel? De meeste ondernemers zijn vakmannen, pioniers, verkenners of goede verkopers. Ze krijgen er energie van om een gat in de markt te vinden en een nieuw bedrijf op te zetten.
Constructief omgaan met personeel is een totaal andere expertise. Zeker op de lange termijn. Dan moet je de eigenschappen aankweken van een peoplemanager. Hoe doe je dat? Gebruik de volgende 5 richtlijnen – gekoppeld aan de capaciteiten van een goede leider:
1. Motiveer je team
Je vermogen om mensen te motiveren is heel belangrijk. Als je werknemers met de neus dezelfde kant op staan en zin hebben om hard te werken voor je bedrijf, kan dat jou veel opleveren. Wat heb je nodig? Het liefst: enthousiasme, charisma, overtuigingskracht en een uitdagende visie. Dan zullen mensen je graag volgen.
Zorg ook voor een duidelijke bedrijfscultuur met kernwaarden. Dan weten je werknemers waarvoor ze het werk doen. Werknemers zijn namelijk niet loyaal aan een kille strategie en data (cijfers en prestatiedoelen) maar wel aan een cultuur (gezamenlijke waarden). Als manager moet je daarom een ambassadeur zijn van die bedrijfscultuur. Dat werkt.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. Test: Klaar voor (meer) personeel?
2. Leef je in
Je inlevingsvermogen of empathische vermogen is een onmisbare kwaliteit. Bouw dus aan een vertrouwensrelatie met je werknemers. Zorg dat je weet wat er in hen leeft. Zeg niet direct dat ze dingen fout aanpakken, maar vraag waarom ze dingen op een bepaalde manier doen of waarom ze bepaalde vragen stellen.
Door de vraag achter de vraag te weten, kun je beter de helpende en adviserende rol op je nemen. Zo ontdek je ook nieuwe zienswijzen en komen capaciteiten van werknemers naar boven waarvan je nog geen weet had. Alleen door je open te stellen voor andere meningen kun je een succesvolle manager worden. Zorg dus dat je goed luistert en tactisch reageert, dan houd je de communicatie met je team sterk.
3. Zorg voor ritme, regels en doelen
Ritme, structuur en orde zijn belangrijk voor jouw organisatie. Je werknemers hebben hier van nature behoefte aan en jij als ondernemer ook. Het lijkt misschien saai om voor veel dingen een vaste tijd te hebben, maar een succesvol bedrijf kan niet zonder een heldere structuur, met heldere regels. Als leider moet je hierin ook het goede voorbeeld geven. Jij staat niet boven de wet. Anders werkt het niet.
Zorg dus voor een personeelshandboek met duidelijke bedrijfsregels. Kies ook een vergaderstructuur die werkt. Zorg daarnaast voor duidelijke bedrijfsdoelen, die eenvoudig te vertalen zijn naar teams en ieder individu binnen je bedrijf. Werknemers die het einddoel goed voor ogen hebben zijn meer betrokken en werken beter samen.
4. Wees geduldig en zet door
Geduld is een schone zaak, en doorzettingsvermogen minstens zo belangrijk. Als manager moet je iemand worden van de lange adem. Niet alles zal de eerste keer goed gaan. Je krijgt te maken met kritiek van werknemers.
Ook je werknemers doen niet alles goed en misschien niet precies op de manier die jij voor ogen hebt. Daar moet je je voor een groot deel bij neerleggen. Speel geen politieagent. Want als je dat doet, voelen jouw werknemers zich misschien ondergewaardeerd. Dat kan een negatieve invloed hebben op hun gedrag en motivatie.
Jij en je organisatie groeien alleen als iedereen fouten kan maken en kan groeien in haar of zijn rol. Vertrouw je werknemers dus en behandel ze als professionals, want daar krijg je veel voor terug.
5. Beloon en vier succes
Geef je werknemers regelmatig oprechte complimenten en schouderklopjes. Een goede peoplemanager ziet wat er goed gaat en beloont dat. Om je personeel extra te motiveren, kun je ook met prestatiebeloningen werken. Vooral bij werknemers die repeterend werk doen en heldere targets hebben, kan een bonus goed werken.
Vergeet het vooral niet om successen te vieren. Een borrel, een feestje, een teamuitje. Dat versterkt het teamgevoel en brengt jou als manager dichter bij je team.
Bron: Management Team