1. Draag je missie vaker uit
Waarvoor doen we het eigenlijk? Het antwoord op die vraag zal voor jou als ondernemer wel duidelijk zijn. Als oprichter weet je immers waar het allemaal om begonnen is en heb je een duidelijke missie voor ogen. Voor je werknemers is deze missie wellicht minder vanzelfsprekend, waardoor het zinvol kan zijn om hen hier af en toe aan te herinneren.
Een duidelijke missie kan je personeel namelijk flink motiveren en trekt ook de juiste werknemers aan. Genoeg redenen dus om deze vaker uit te dragen. In een interview legt Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely uit hoe hij dit doet.
2. Blijf beter op de hoogte
De gemiddelde ondernemer wordt niet warm of koud van de regels rondom personeel. De aandacht gaat immers vooral naar het runnen van het bedrijf. Toch kan het een goed voornemen zijn om hiervan nog beter op de hoogte te blijven. Het arbeidsrecht is namelijk voortdurend in beweging.
Het bijhouden van al die wijzigingen hoeft zeker geen dagtaak te zijn. Daarbij kun je een HR-adviseur inschakelen, officiële websites als Ondernemersplein in de gaten houden en je aanmelden voor een handige nieuwsbrief.
3. Werk aan een fitter team
Net als bij een voetbalteam kun je alleen topprestaties (blijven) leveren als iedereen in vorm is. Als goed voornemen kun je daar in het komende jaar extra aan werken. Dan kun je denken aan allerlei manieren om bij te dragen aan gezonder personeel. Bijvoorbeeld door bedrijfsfitness mogelijk te maken of lunchwandelingen te stimuleren. Maar ook kan het gaan om het voorkomen van werkstress.
In het kader hiervan kun je onder meer afspraken maken over de bereikbaarheid na werktijd. Hiermee kunnen je werknemers hun werk op vrije dagen beter loslaten, zodat zij hun batterij helemaal opladen. [beicht]
4. Begeef je vaker op de werkvloer
Werknemers waarderen het wanneer je je als directeur vaker op de werkvloer begeeft. Uit onderzoek blijkt dat dit zelfs de bevlogenheid van je personeel vergroot. Helemaal als je daarbij interesse toont en zelf de handen uit de mouwen steekt. Je laat op deze manier zien dat je weet wat er speelt op de werkvloer. Dit zet je werknemers niet alleen aan om een stapje extra te zetten, maar verhoogt ook de tevredenheid en de beoordeling van de organisatie als geheel.
Het goede nieuws is dat je hiervoor weinig meer nodig hebt dan wat extra tijd en je onverdeelde aandacht.
5. Geef meer werk uit handen
Bij delegeren snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds maak je tijd vrij om te werken aan de groei van je bedrijf en anderzijds maak je de functie van je werknemers interessanter. Maar met name startende ondernemers met personeel vinden het moeilijk om werk uit handen te geven. Sommige dingen blijven zij liever zelf doen, terwijl het intussen steeds moeilijker wordt om alle ballen in de lucht te houden.
Een goed voornemen kan daarom zijn om steeds kritisch te kijken naar je takenpakket en je af te vragen welke taken je kunt delegeren. Vervolgens bedenk je wie deze zou kunnen overnemen.
6. Breid je netwerk uit
Het is makkelijker dan ooit om je netwerk te vergroten. Zo kun je via sociale netwerken als Facebook en LinkedIn op een laagdrempelige manier in contact komen met potentiële werknemers. Daarbij kun je nu alvast het eerste contact leggen en de tijd nemen om te investeren in een relatie. Mocht je op een later moment een baan in de aanbieding hebben, dan is het contact alvast gelegd.
Ook kunnen deze nieuwe contacten jou wellicht helpen bij het vinden van de juiste persoon. Dat is een fijne gedachte als je bedenkt dat het op de arbeidsmarkt weer kan gaan knellen bij bepaalde beroepen.
7. Vergroot je vijver van talent
Veel talentvolle werknemers staan nu nog aan de kant. Dan kun je onder meer denken aan de vele mensen met een beperking die nu nog vaak buiten de boot vallen. Als je ook binnen deze groep op zoek gaat naar personeel, vis je in een grotere vijver van talent. Veel arbeidsbeperkten zijn namelijk heel gemotiveerd en beschikken over bijzondere talenten.
Als goed voornemen kun je dus ervoor kiezen om eens binnen hele andere groepen personeel te werven. Daarmee zorg je bovendien voor meer diversiteit in je bedrijf, wat voor ondernemers allerlei voordelen met zich meebrengt.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?