Ondernemer | Henk Jan Beltman |
---|---|
Bedrijf | Tony's Chocolonely |
Actief in | Slaafvrije chocolade |
Overgenomen in | 2011 |
Aantal medewerkers | 24 |
Eerste werknemers | 2011 |
Tony’s Chocolonely ontstond op de redactie van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde. Daar ontdekte journalist Teun van de Keuken dat slavernij nog steeds bestaat bij de productie van cacao. Hij besloot om het goede voorbeeld te geven en bracht de eerste slaafvrije chocoladereep op de markt.
Henk Jan Beltman werkte toen als country manager Benelux bij innocent drinks. Hier was hij verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van deze vruchtensmoothies. Hij raakte geïnspireerd door Tony’s Chocolonely en zag kansen om het merk verder uit te bouwen. Een paar jaar later nam hij een meerderheidsaandeel in het bedrijf.
Reden voor de overname?
'Ik vond Tony’s een waanzinnig mooi merk. Daar kwam bij dat het bedrijf zich echt inspande om de wereld een klein beetje mooier te maken. Ik dacht: als ik dit kan combineren met het bouwen aan een merk waar nog meer mensen zich thuis bij voelen, heb ik de mooiste baan van de wereld.'
Hoe gevonden?
'Ik kende Tony’s van de supermarkt en de wereldwinkels. De initiatiefnemers had ik op televisie gezien en daar hield het verder bij op. In 2007 heb ik hen voor het eerst benaderd met mijn ambitie voor het merk. Maar pas jaren later kon ik het bedrijf overnemen.
Een bedrijf verkopen voelt namelijk alsof je je kindje voor het eerst naar school brengt. Dat is iets wat je niet zomaar uit handen geeft.'
Wat was je ambitie?
'Mijn ambitie was dat ik met Tony’s impact wilde maken. Ik ben ervan overtuigd dat je dat kunt doen als je bedrijf groeit en concurrenten je voorbeeld volgen. Daarvoor moet je je inspirerend gedragen en het beter doen dan de markt.
Zo geven wij invulling aan onze visie: op weg naar honderd procent slaafvrije chocolade. Dan gaat het niet alleen om onze eigen chocolade, maar om alle chocolade wereldwijd.
Onze missie is: crazy about chocolate & serious about people. Crazy about chocolate geeft aan dat we chocoladerepen maken in lekkere smaken, waar je echt het water van in de mond krijgt.
Aan de andere kant bedoelen we met serious about people in de eerste plaats ons eigen team. Want als je je team op nummer 1 zet, win je de wedstrijd. Dat blijkt ook uit het feit dat we in 2014 zijn verkozen tot beste kleine werkgever.
Op de tweede plaats staan de cacaoboeren. Die worden in mijn optiek uitgeknepen, zodat slavernij ontstaat. Als je hen een faire prijs betaalt, is dat niet meer nodig.
Op de derde plaats staat de consument, want het wordt nooit wat als niemand onze chocolade eet. Op de vierde plaats staat de winkel, zoals de supermarkt en de wereldwinkels. Ten slotte staat op de vijfde plaats de leverancier, aangezien we de chocolade niet zelf maken.'
Wat gebeurde na de overname?
'Na de overname nam ik het roer over bij Tony’s. Het team bestond toen uit vier medewerkers. Het was voor hen best wel een cultuurschok, omdat ik een ander soort leidinggevende was dan mijn voorganger.
Zo ben ik als leidinggevende heel veeleisend naar mijn team, want we gaan wel de doelen halen. En je mag fouten maken, maar niet twee keer dezelfde fout. Want op het moment dat het bedrijf tot tachtig procent in omzet groeit en de ambitie hoog blijft, wordt in principe ook je functie zwaarder. Als teamlid moet je dan wel met de groei mee.'
Nog nieuwe mensen aangenomen?
'We zijn in een paar jaar tijd gegroeid naar 24 medewerkers. Dat ging zo snel dat er een running gag ontstond binnen Tony’s. Er werd gezegd dat als Henk Jan weer eens een kopje koffie ging doen, er binnenkort weer een nieuw teamlid bij kwam.
Nieuwe mensen vonden we vooral via ons eigen netwerk en via-via, maar daarnaast zijn ook mensen binnengekomen via open sollicitaties en vacatures.
Daarbij zijn we vooral op zoek naar mensen met de juiste drijfveer. Mijn eigen drijfveer is bijvoorbeeld trots. Ik kan niet trots zijn op een portemonnee met geld, maar ik ben trots op de mensen in mijn team. Dat is wat mij plezier bezorgt. Iedere seconde die ik erin kan steken, stop ik erin. Samen moeten wij een verschil kunnen maken.
Als iemand naast de juiste drijfveer ook de ervaring heeft die we zoeken en slim is, dan past hij bij ons. Dat kan op basis van een functie zijn, maar soms creëren we ook een functie op basis van een kandidaat.'
Administratieve kant van personeel?
'We hebben de payrolling helemaal uitbesteed. Onze People Champion houdt zich daarnaast bezig met het team. Zij organiseert onze jaarlijkse reis, leidt de kwartaalmeetings in goede banen, is verantwoordelijk voor de Chocademy, organiseert de Tony’s van het kwartaal en reikt de babybonus van duizend euro uit als een collega een kind krijgt. En de andere grappen en grollen die we hebben om goed voor het team te kunnen zorgen.'
Wat heb je geleerd als ondernemer met personeel?
'Ik heb aan de ene kant geleerd dat je eerlijk en duidelijk moet zijn naar je team. Op het moment dat je te sociaal wenselijk met elkaar omgaat, spreek je namelijk niet helemaal uit wat je vindt.
Je geeft dus feedback, zodat iemand ervan kan leren. En als dat niet gebeurt, spreek je hem daar gewoon op aan. Deze duidelijkheid is belangrijk, omdat ik een prestatiegerichte club wil hebben.
Aan de andere kant heb ik geleerd dat het belangrijk is om ook heel veel lol met elkaar te hebben. We organiseren bijvoorbeeld een filmavond of gaan samen naar de Toppers.
Dat gaat overigens prima samen met duidelijk zijn naar je team. Want pas op het moment dat je heel eerlijk tegen elkaar bent, kun je vrienden van elkaar worden. En dan hoef je natuurlijk niet allemaal beste vrienden van elkaar te zijn, maar die eerlijkheid is wel de basis waarop je een team kunt bouwen.'
Nog een tip voor collega’s?
'Wat wij enorm belangrijk vinden, is om te weten waarom je het doet. Bij Tony’s hebben we echt een helder doel: samen maken wij alle chocolade slaafvrij.
Dat motiveert enorm en trekt de juiste mensen aan. Het is mooi om te zien hoeveel energie uit onze teamleden komt om uiteindelijk dat doel realiteit te laten worden. Zoals een van mijn collega’s het zei: deze tent gaat onder je huid zitten. En op het moment dat de tent onder je huid zit, haal je het niet in je hoofd om je taken niet af te hebben.
Je bereikt dit door duidelijk te zijn. Tijdens onze kwartaalmeetings communiceren we bijvoorbeeld een paar dingen en doen dit ook heel consistent.
Als je weet wat je gaat doen, hoe belangrijk je taken zijn en het grote plaatje snapt, gebeuren gewoon hele gave dingen. Dan werk je niet zozeer voor je salaris als wel voor de impact die je met elkaar gaat maken. Met dat enthousiasme kun je meer dan een bedrijf dat dit enthousiasme niet heeft.'