Horecapersoneel zoeken, 5 tips
In Amsterdam is het voor veel horecaondernemers heel lastig om aan personeel te komen. Uit een rondvraag en rondetafeldiscussie van Ondernemen Met Personeel (zie foto's) blijkt dat veel restaurants en cafés op zoek zijn naar versterking, maar dat het steeds moeilijker wordt om nog mensen te vinden die in de horeca willen werken. Toch zijn er wel slimme manieren om je kans op goed personeel te vergroten.
1. Gebruik je netwerk
De meeste ondernemers komen ‘via-via’ aan hun personeel. Een sterk netwerk is heel belangrijk. Durf dit netwerk dan ook in te zetten bij de werving. Zodra je op zoek bent naar nieuwe werknemers, vertel dit dan aan je huidige werknemers, klanten, leveranciers en andere relaties. Mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het beste, zo merken veel ondernemers.
‘Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar goed horecapersoneel’, vertelt Mieke Jaring, eigenaar van restaurant/bar Nessst. ‘Je zou maar net die ene goede mislopen. Als je netwerk met je meewerft, sta je veel sterker dan in je eentje.’
Tessa van Keulen, mede-eigenaar van restaurant Schnitzel & Weizen: ‘Wij zijn vier maanden geleden gestart, maar via onze vriendenkring vonden we vrij snel de mensen die we nodig hadden.’
2. Gebruik je horecapand
Veel ondernemers plaatsen gewoon een bordje voor hun ruit of plakken een papiertje op met de tekst ‘personeel gezocht’. Ook in Amsterdam blijkt dat nog altijd een heel populaire manier van werving.
Jogesh Kumar, eigenaar van eetcafé Roem: ‘Als we op zoek zijn naar nieuwe werknemers plak ik altijd een briefje op de ruit. Voorheen kwamen er dan genoeg sollicitanten op af. Het laatste jaar wordt het steeds minder.’
Dat merkt ook Alen Silahli van Café de Oude Wester: ‘Het is voor ons de belangrijkste manier om personeel te zoeken. Hoewel de toeloop nu minder is, hebben we er toch altijd veel succes mee gehad.’
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) horecapersoneel. Klaar voor nieuw horecapersoneel?
3. Gebruik social media
Een goede aanvulling is werven via social media. Tessa van Keulen: ‘Wij werven via Facebook. We hebben al een enthousiaste groep volgers. Via Facebook is een vacature zo gedeeld onder een grote groep mensen. Dat werkt voor ons heel goed.’
Ook Nilofar Feizi van restaurant Mantoe gebruikt Facebook om personeel te zoeken: ‘Naast acties, foto’s en leuke ervaringen, roepen we ook op: ‘kom bij ons werken’. We hebben 1500 vrienden op Facebook, dus wie weet zit er wel iemand tussen die bij ons restaurant past.’
4. Denk ook aan freelancers
Een opkomende vorm van flexibele arbeid in de horeca, is het inhuren van freelancers. Via online marktplaatsen en uitzendbureaus voor freelancers kun je snel flexibele krachten inschakelen.
Reinout Ezinga, eigenaar van o.a. Bar Baarsch: ‘Ik heb goede en slechte ervaringen met uitzendbureaus en freelancers. Sinds kort werken we met flexibele krachten via een online marktplaats, die ‘runners’ bevallen wel goed. We kunnen daardoor een tekort aan personeel snel oplossen.’
5. Benader scholen en hulporganisaties
Soms moet je als ondernemer creatief zijn en verder graven om de juiste werknemers te vinden. Je kunt bijvoorbeeld bij scholen met een horeca-opleiding informeren naar stagekrachten of afgestudeerde koks. Ook kun je organisaties benaderen die opkomen voor minderheden, zoals jongeren, ouderen, vluchtelingen of personeel met een arbeidsbeperking.
Nilofar Feizi: ‘Voor onze Afghaanse keuken is het moeilijk om personeel te vinden. We werven daarom ook via scholen en vluchtelingenorganisaties, overal zoeken we ingangen.’
Bas de Ruiter van Ctaste en CtheCity: ‘Wij kiezen ervoor veel blinde mensen aan het werkt te helpen. Sociaal ondernemerschap zit in iedere ondernemer. Zeker in de horeca kan het heel goed werken.’
Horecapersoneel behouden, 2 tips
1. Zorg voor de juiste arbeidsvoorwaarden
Zodra je goede werknemers beloont en motiveert met passende arbeidsvoorwaarden, dan zullen ze je langer trouw blijven. Veel horecaondernemers in Amsterdam zijn daar al bewust mee bezig. Ze zorgen voor doorgroeimogelijkheden en goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een pensioenregeling, reiskostenvergoedingen en gratis eten en drinken. Toch is een passend salaris nog weleens een uitdaging.
Bas de Ruiter: ‘Wij betalen niet slecht, maar ook niet de hoofdprijs. Studenten shoppen nu echt voor hun uurloon. We moeten dus iets anders verzinnen om de concurrentie te verslaan. Maak het leuk, zorg voor flexibiliteit en een persoonlijke band met je team.’
Tessa van Keulen: ‘Het is niet zo gebruikelijk in de horeca, maar wij experimenteren ook met KPI’s, gekoppeld aan een bonusregeling. Zo proberen we werknemers te motiveren.’
Houd je werknemers langer aan boord. Bekijk het stappenplan personeelsbehoud.
2. Maak het verschil met goed werkgeverschap
Door goed te zorgen voor je personeel, zul je goede koks en bedienend personeel langer tevreden houden. Op die manier kun je smeden aan een hecht team, waarbij ook nieuwe talenten zich sneller zullen aansluiten.
Paul Eggink, mede-eigenaar van online marktplaats Temper heeft er een interessante visie op: ‘Men zegt dat er een tekort is aan personeel in de horeca, maar ik geloof dat niet. Er zijn genoeg mensen die in de horeca kunnen werken, maar niet genoeg mensen die in de horeca willen werken. Het gaat vooral om goed werkgeverschap. Je moet het zo organiseren dat werknemers het fijn vinden om bij jou te werken.’
Lees meer hierover in het artikel: Wat houdt goed werkgeverschap in?
Lees het gratis whitepaper met daarin de personeelskosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.Wat kost horecapersoneel?