Steeds meer bedrijven stellen gezondheidsprogramma's op om hun werknemers fit te houden. Ze belonen bijvoorbeeld werknemers die meer dan 5.000 stappen per dag zetten of een goede nachtrust hebben. Dat doen ze met behulp van apps en fitnesstrackers op smartphones, smartwatches of 'slimme armbanden'.
Fitheid personeel meten
De fitheid van werknemers is daardoor meetbaar geworden. Je kunt veel nuttige gegevens halen uit stappentellers, bloeddrukmeters en weegschalen.
Maar hoever kun je gaan? Wat mag je als werkgever nu wel en niet doen om je werknemers fit te houden? 3 stappen en 3 tips.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?
1. Vraag werknemers om hun mening
Een gezondheidsprogramma opleggen aan je personeel is geen goed idee. Er zijn namelijk heel wat argumenten om het niet te doen. Het doel is om personeel te motiveren, niet te demotiveren.
Voordat je eraan begint is het daarom slim om je personeel te vragen om hun mening. Dat kun je bijvoorbeeld doen via een interne enquête.
De resultaten uit een dergelijke enquête zijn vaak positief. Dat geeft je een basis om een gezondheidsprogramma op te stellen. Vraag in de enquête bijvoorbeeld op welke terreinen (eten / sporten / slapen / pauzes) ze graag geholpen willen worden en welke manieren ze wel of niet passend vinden.
Benadruk dat deelname aan het gezondheidsprogramma niet verplicht is en dat het geen effect heeft op de beoordeling van werknemers, maar dat het puur bedoeld is als een extra secundaire arbeidsvoorwaarde - een cadeautje aan werknemers die hun gezondheid willen verbeteren.
2. Let op met privacy
Privacy is een belangrijk aandachtspunt bij het starten van een gezondheidsprogramma. Als ondernemer en leidinggevende mag je niet zomaar persoonlijke gegevens van je werknemers inzien.
Gegevens over de hoeveelheid beweging en de nachtrust zijn 'gevoelige persoonsgegevens' en die mogen niet met een leidinggevende worden gedeeld, aldus de Autoriteit Persoonsgevens:
'Gegevens over iemands gezondheid zijn gevoelig. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bepaalt dan ook dat dit bijzondere persoonsgegevens zijn en dat organisaties deze gegevens alleen mogen gebruiken als aan bijzondere voorwaarden wordt voldaan.'
Je mag dus niet zomaar de persoonlijke fitheid van een individuele werknemer inzien. Je mag wel de gezamenlijke resultaten van je personeel of van bepaalde teams bekijken, als zij hier toestemming voor geven.
Veel fitness- en gezondheidsapps houden rekening met de privacyregels door werkgevers alleen inzage te geven in de teamresultaten. Werknemers kunnen natuurlijk zelf wel hun eigen resultaten inzien.
Als werkgever kun je bepaalde doelen stellen voor je werknemers en daar een beloning aan koppelen.
Als een werknemer dat doel haalt, krijgt hij punten of 'coins' waarmee hij uiteindelijk iets kan kopen binnen de app, zoals nieuwe hardloopschoenen of gezond voedsel. Maak dus slim gebruik van dit soort apps om de gezondheid van personeel te verbeteren.
3. Zorg voor een medische check
Fitheid kun je grotendeels meten via apps en de bijbehorende technologie. Het geeft je ook een indicatie van de gezondheid van je personeel. Maar om de gezondheid echt goed en periodiek te meten is de hulp van een bedrijfsarts en/of arbodienst onmisbaar. Met een goed arbobeleid kun je werknemers langer fit en gezond houden, waardoor je bedrijf ook financieel gezond blijft.
Je kunt de gezondheid van je personeel laten meten via een Periodiek Algemeen Geneeskundig Onderzoek (PAGO) of een Preventief medisch onderzoek (PMO). Als werkgever ben je verplicht om deze medische checks aan te bieden aan je personeel. Maak hier dus een goed gebruik van en houd je werknemers gezond en vitaal.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.Test: Klaar voor personeel?