Een tevreden klant, dat is natuurlijk je ultieme doel als zakelijke dienstverlener. Maar als je deze ambitie wilt realiseren, heb je wel tevreden werknemers nodig. Dat betekent dat je alles rondom personeel goed moet regelen. En dat jij je, zoals de wet voorschrijft, gedraagt als een goed werkgever.
Wat is de winst van goed werkgeverschap?
Goed werkgeverschap gaat verder dan wat de wet of je cao voorschrijft. Je zet een stapje extra en zorgt gewoon goed voor je mensen. Hieronder lees je wat dat kan opleveren en hoe je daar als zakelijk dienstverlener mee begint.
1. Duurzaam ondernemen
Goed werkgeverschap hoort bij duurzaam ondernemen. Daarbij worden vaak de drie P’s genoemd: People, Planet en Profit. In een duurzaam bedrijf bestaat er een gezonde balans tussen deze drie. Het rijtje begint niet voor niets met het belangrijkste: mensen. Dus ook je personeel.
Met name in de zakelijke dienstverlening ligt een beroepsfout op de loer. Gelukkig is er een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV).Iedereen maakt fouten
2. Sterk werkgeversmerk
Bij een sterk werkgeversmerk gaat het om hoe (potentiële) werknemers jouw bedrijf beleven: als goed werkgever of niet? Deze beleving bepaalt mede hoe graag talentvolle werknemers bij jou solliciteren of willen blijven werken. Dat is geen overbodige luxe in een krappe arbeidsmarkt.
3. Tevreden werknemers én klanten
Goed werkgeverschap draagt bij aan tevreden werknemers. Uit onderzoek blijkt dat zij hierdoor ook beter werk afleveren. Uiteindelijk maak je hiermee dus ook je klanten blij. Daarbij geldt dat klanten het al snel doorhebben als je mensen ontevreden zijn en er met de pet naar gooien.
Tips voor goed werkgeverschap
1. Werk aan een visie op goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap komt voort uit een visie. Die bepaalt hoe jij in jouw bedrijf omgaat met je personeel.
Het maakt nogal een verschil of jij je mensen vooral ziet als een kostenpost waar je voortdurend op bespaart of als een kapitaal waarin je ook investeert. Werk dus aan een visie hierop en laat je er elke dag door leiden.
2. Bied meer zekerheid
De zakelijke dienstverlening is een branche met veel flexwerkers. Met fulltime en vaste contracten kun je meer zekerheid bieden. Heb je die mogelijkheid niet? Dan kun je bij een tijdelijk contract een ruimere aanzegtermijn hanteren dan de wettelijke termijn van een maand. Hierdoor geef je een werknemer eerder duidelijkheid.
3. Meld je aan voor een keurmerk
Hoe val je in een krappe arbeidsmarkt op als goed werkgever? Met een keurmerk! Op het gebied van goed werkgeverschap bestaan verschillende keurmerken, bijvoorbeeld het Beste Werkgevers Keurmerk (World-class Workplace).
Houd er wel rekening mee dat deze keurmerken goed werkgeverschap op verschillende manieren uitleggen.
Ideeën voor goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap kun je op allerlei manieren handen en voeten geven. Als voorbeeld enkele ideeën voor goed werkgeverschap:
1. Marktconform salaris
Een marktconform salaris is in lijn met wat andere zakelijke dienstverleners betalen. Betaal je minder dan de markt? Dan bestaat het risico dat je goede werknemers moeilijk kunt vinden en binden.
2. Inclusief werkgeverschap
Goede werkgevers denken verder dan de bekende hokjes. Vanuit het principe van inclusief werkgeverschap weten ze dat talent niet gebonden is aan iemands gender, sekse, etniciteit, kleur, afkomst, geaardheid en of je wel of geen beperking hebt. Daarnaast zijn ze zich bewust van onbewuste vooroordelen.
3. Recht op medezeggenschap
Het recht op de medezeggenschap is vastgelegd in de wet. Maar dat is niet de enige reden om hier serieus werk van te maken. De voordelen van medezeggenschap zijn namelijk legio, zoals een grotere betrokkenheid van het personeel en een breder draagvlak voor bedrijfsbesluiten.
4. Voldoende scholing
De zakelijke dienstverlening is een kennisintensieve branche. Om je werknemers bij de les te houden, zul je als goed werkgever dus voldoende scholing moeten bieden. Bij sommige zakelijke dienstverleners gelden hiervoor zelfs strenge eisen, zoals bij accountantskantoren.
5. Extra vrije tijd en flexibiliteit
Het is soms alsof werknemers in de zakelijke dienstverlening altijd 'aan' staan. Daarbij bestaat de kans dat zij nooit echt ontspannen en burn-out raken.
Door te zorgen voor extra vrije tijd en flexibiliteit, maak je het makkelijker om alle ballen in de lucht te houden.
Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Zakelijke dienstverlener