Zzp'er vinden
Nederland telt 1 miljoen zelfstandigen. Met name in de zakelijke dienstverlening zijn er veel zzp'ers actief. Het valt niet mee om in dit enorme aanbod een goede kandidaat te vinden. Vaak heeft het iets weg van het zoeken naar een speld in een hooiberg. Gelukkig sta je niet met lege handen, want je hebt meerdere mogelijkheden om flexibel talent te werven en te selecteren. We noemen er 4:
1. Raadpleeg je netwerk
De kans is groot dat de zelfstandige die je zoekt, zich al in je netwerk bevindt. Informeer daarom bij je contacten of zij iemand kennen die past bij de opdracht. Je kunt bijvoorbeeld een oproep plaatsen op LinkedIn. Beschrijf daarin nauwkeurig naar wie je precies op zoek bent. Dit leidt vaak tot goede suggesties, omdat maar weinig relaties iemand zullen aanbevelen die niet gekwalificeerd is.
2. Leg contact via social media
Zelfstandige professionals maken veel gebruik van social media. Daar profileren velen zich als deskundige in hun vakgebied. Social media zijn dan ook de uitgelezen plek om direct contact te leggen met deze groep. Zoek op Twitter bijvoorbeeld naar gebruikers die de term 'tekstschrijver' in hun bio hebben. Aan de hand van de tweets kun je alvast aflezen of iemand goed op de hoogte is in zijn vakgebied.
Als zakelijk dienstverlener kun je tegen allerlei problemen aanlopen. Sommige tegenslagen kunnen een grote impact hebben op je bedrijf.Oplossingen voor jou
3. Schakel een bemiddelaar in
Bemiddelingsbureaus zoeken voor jou naar een gekwalificeerde kandidaat. Dat is gemakkelijk, maar er hangt ook een prijskaartje aan. Meestal gaat het om een eenmalige vergoeding of een percentage van het uurtarief. Daarnaast kan er sprake zijn van een concurrentiebeding. Daardoor mag je de zelfstandige voor een langere tijd alleen via het bemiddelingsbureau inhuren.
4. Plaats een opdracht op een online marktplaats
Freelancemarktplaatsen brengen vraag en aanbod op het gebied van flexibel werk bij elkaar. Je kunt er opdrachten plaatsen en profielen van freelancers bekijken. Je hebt de keuze uit een groot aantal marktplaatsen.
Op de website ZiPconomy vind je een overzicht van de verschillende marktplaatsen voor freelancers en interim-professionals. Je kunt er ook per sector of discipline zoeken.
Houd er wel rekening mee dat je op een geplaatste opdracht soms tientallen reacties krijgt. Je krijgt een aardige indruk van de kwaliteit door meerdere kandidaten een proefopdracht te geven.
Zzp'er binden
Als je eenmaal de juiste mensen hebt gevonden, wil je ze natuurlijk graag voor een bepaalde tijd binden aan je bedrijf. Omdat zelfstandigen veel waarde hechten aan vrijheid en flexibiliteit, is dat meestal een uitdaging. Door rekening te houden met enkele randvoorwaarden, zorg je ervoor dat zij graag voor jou willen (blijven) werken:
1. Wees een goede opdrachtgever
Zelfstandigen werken het liefst voor goede opdrachtgevers. Volgens de ZZP Barometer is de manier waarop je communiceert over een opdracht heel belangrijk, maar ook de hoogte van het tarief en de overeenkomst die je de zelfstandige te bieden hebt. Als je zorgt dat deze zaken in orde zijn, bestaat een kans dat ze misschien zelfs uitgroeien tot ambassadeurs van je bedrijf.
2. Leg de nadruk op het tijdelijke karakter
De meeste zelfstandigen zitten helemaal niet te wachten op vast werk. Leg in de omschrijving van de opdracht dan ook de nadruk op het tijdelijke karakter. Vermeld bijvoorbeeld een einddatum of geef aan dat het gaat om een interimopdracht. Het woord ‘vacature’ kun je het beste vermijden, omdat je hiermee de indruk wekt dat het gaat om een baan in loondienst.
3. Bied voldoende ontwikkelingsmogelijkheden
Voor een zelfstandige professional is het van levensbelang om zichzelf te blijven ontwikkelen. Dit bepaalt of toekomstige opdrachten wel of niet binnen bereik liggen. Daarom is je bedrijf opeens een stuk interessanter als je ook ontwikkelingsmogelijkheden te bieden hebt. Leg in je communicatie naar zelfstandige professionals dan ook de nadruk op wat er te leren valt.