Wil je als ondernemer starten in de horeca? Dan kan het interessant zijn om een bestaand horecabedrijf over te nemen. Bijvoorbeeld omdat de zaak die je wilt overnemen al veel trouwe gasten heeft en de nodige naamsbekendheid. Op die manier maak je met je bedrijf een vliegende start.
Volgens een video van de Kamer van Koophandel heb je bij een overname een grotere kans op succes. Ondernemers die een bestaand horecabedrijf overnemen, zijn namelijk succesvoller dan degenen die een nieuw bedrijf starten. In dit artikel lees je waar je onder meer op kunt letten als horecawerkgever in de dop.
Tips voor toekomstige horecawerkgevers
1. Neem de tijd voor een goede voorbereiding
Bij het overnemen van een horecazaak ga je niet over één nacht ijs. Je moet eerst een groot aantal stappen zetten voordat de handtekeningen onder het koopcontract kunnen. Zo zul je bijvoorbeeld uitgebreide gesprekken voeren om de huidige eigenaar en zijn zaak beter te leren kennen.
Met een boekenonderzoek oftewel due diligence kom je meer te weten over de harde cijfers. Op Ondernemersplein vind je meer informatie over starten door overname.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) horecapersoneel. Klaar voor nieuw horecapersoneel?
2. Houd je aan de regels rondom overnames
Bij een overname heb je te maken met allerlei regels, onder meer op het gebied van personeel. Deze regels bieden bescherming aan de werknemers van het overgenomen bedrijf. Zo mag je hun arbeidscontracten niet zomaar aanpassen of beëindigen.
Je neemt bij een overname namelijk het volledige personeel over. Bedenk daarbij dat werknemers met een oproepcontract recht kunnen hebben op een vast aantal uren. Soms moet je oproepkrachten dus blijven oproepen.
3. Verdiep je in personeelszaken
Als je straks eigenaar bent van een horecabedrijf met personeel, krijg je ook te maken met personeelszaken. Dit betekent dat je onder meer op de hoogte moet zijn van de wet- en regelgeving op dit gebied.
Daarnaast zul je het personeel in je zaak moeten aansturen en motiveren. Ervaring als leidinggevende is dus geen overbodige luxe!
Tip
Bekijk de video hieronder over slimme arbeidsvoorwaarden in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam delen hun ervaring.
4. Denk aan vergunningen en verzekeringen
Bij de overname van een horecabedrijf blijven vergunningen en verzekeringen niet automatisch doorlopen. Zo zijn vergunningen vaak persoonlijk en moet je deze opnieuw aanvragen bij de gemeente.
Hetzelfde geldt voor verzekeringspolissen die op naam van de ondernemer staan. Samen met een verzekeringsadviseur kun je kijken naar de verzekeringsportefeuille en de risico's die je wilt verzekeren. Daarbij heb je de keuze uit verschillende horecaverzekeringen.
5. Denk na over de toekomst
Ondernemen is vooruitzien. Je moet je dus, net als bij een nieuw bedrijf, een beeld vormen van de toekomst en het soort bedrijf dat je wilt runnen. Deze toekomstplannen maak je concreet in een ondernemingsplan. Daarin kun je ook ingaan op de verwachte inzet van personeel. Wellicht kun je dan uit de voeten met het huidige personeelsbestand of moet je extra horecapersoneel werven.
Als je nu al nadenkt over de beleving die je gasten wilt bieden, kun je straks zorgen voor de juiste mensen.
Brand in de keuken of een lekkage van drankinstallaties kun je verzekeren in één pakket, speciaal voor horecaondernemers. Stel je eigen pakket samen.Voorkom risico's in de horeca