In dit artikel 5 tips in welke gevallen geef je wel of niet een loonsverhoging?
Als een werknemer vraagt om opslag, zit je als ondernemer in een dubio. Aan de ene kant wil je een goede werknemer belonen conform zijn prestaties en ervaring, maar aan de andere kant wil je de personeelskosten beperken om je bedrijf financieel gezond te houden.
Hoe kun je de balans vinden? In welke gevallen kun je een loonsverhoging geven en wanneer niet? 5 tips:
1. Wees redelijk, eerlijk en transparant naar werknemers
Een goede werknemer staat altijd open voor een redelijk en eerlijk antwoord. Zorg dus dat je nooit boos wordt of aan een onredelijk laag salaris blijft vasthouden. Anders zal je werknemer gedemotiveerd raken.
Kun je op dit moment echt niet overgaan tot loonsverhoging, vertel het hem dan. Spreek daarbij je waardering uit voor zijn harde werk en eventuele goede prestaties. Een schouderklopje is vaak meer waard dan een hoger loon.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Transparant
Wees ook altijd transparant. Deel regelmatig de financiële status van je bedrijf met je werknemers, zodat ze meer betrokken raken bij de prestaties van het bedrijf. Dan zullen ze ook niet op het verkeerde moment aankloppen voor loonsverhoging.
2. Werk met een salarishuis
Voor jezelf en je werknemers is het fijn om een duidelijke structuur te hebben als het aankomt op salarissen en loonsverhoging.
Dan word je er niet door verrast en hoef je niet iedere keer opnieuw te berekenen wat verstandig is. Je kunt bijvoorbeeld werken met een salarishuis. Dat is een structuur met verschillende schalen (niveaus) van beloning.
Indelen salarishuis
Je kunt zelf het salarishuis indelen, bijvoorbeeld met schalen op basis van opleidingsniveau of functieniveau. Binnen die schalen kun je treden toevoegen gebasseerd op het aantal jaren ervaring binnen het bedrijf en/of de prestaties van een werknemer. A
ls iemand een jaar bij je werkt (en goed presteert), gaat hij automatisch een trede omhoog en krijgt hij dus een kleine salarisverhoging. Zo kun je een indeling maken die bij je bedrijf past.
- Meer over het maken van een salarishuis lees je in het artikel Salarisschalen invoeren in 5 stappen.
Soms is het vanuit een cao verplicht om periodiek een loonsverhoging te geven op basis van vooraf bepaalde loonschalen. Controleer dus je cao, voor je een eigen salarishuis gaat inrichten.
3. Kijk wat marktconform is
Als graadmeter voor een loonsverhoging kun je kijken naar de lonen bij andere bedrijven in dezelfde branche. Je kunt ook de gemiddelde lonen van een specifieke functie checken. Hoe? Bijvoorbeeld via loononderzoeken zoals het:
- Nationaal Beloningsonderzoek van Human Capital Group of
- Beloningsonderzoek van De Breed & Partners.
Je kunt ook kijken op vergelijkwebsites zoals het:
- Salariskompas van Intermediair of
- Loonwijzer.nl.
Door te kijken wat marktconforme lonen zijn, weet je wat redelijk is. Hier kun je dan ook naar verwijzen in het gesprek met je werknemer.
Het voorkomt dat je niet onredelijk weinig betaalt en je werknemer snel wil verkassen. En je zult op basis hiervan ook niet snel veel meer betalen dan je concurrenten doen.
4. Kies voor een prestatiebeloning
Koppel het loon van je werknemer aan zijn prestaties. Naast een loonsverhoging kun je ook kiezen voor een bonus, provisie, winstdeling of een cadeau als prestatiebeloning.
Gebruik bijvoorbeeld het jaarlijkse beoordelingsgesprek als moment om te kijken of iemand in aanmerking komt voor een prestatiebeloning.
Probeer de prestaties van je werknemers nauwkeurig te meten, bijvoorbeeld met KPI’s, dan weet je zeker wanneer iemand een extra beloning verdient.
Door te werken met een prestatiebeloning, blijft je werknemer gemotiveerd om te presteren en loop jij als ondernemer minder risico. De goede prestaties van je werknemer, zullen logischerwijs een positief effect hebben op de bedrijfsresultaten.
Probeer dit door te rekenen en aan elkaar te koppelen, zodat het loon van je werknemer nooit onevenredig wordt ten opzichte van het bedrijfsresultaat.
5. Blijf je werknemer motiveren
Hoe je het ook aanpakt, blijf je werknemers motiveren om hun best te doen voor je bedrijf. Geld is niet het enige dat telt. Er zijn gelukkig meer manieren om je werknemers te motiveren.
Zoals eerder genoemd kan een schouderklopje al veel doen. Maak ook slim gebruik van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een leaseauto, telefoon van de zaak, cadeaus, opleidingen en sport en ontspanning.
Je kunt ook iemand een aansprekende functietitel geven, aandelen in je bedrijf of erkenning als werknemer van de maand.
Wees zo creatief en stimuleer je werknemers om hun best te doen, zonder dat je portemonnee leeg raakt. Maar wees ook niet te krenterig, want je werknemers zijn tenslotte je meest kostbare bezit.