Nadat je voor het eerst personeel hebt aangenomen, ben je plots de baas die zijn personeel gaat vertellen hoe het moet.
Ondanks dat je waarschijnlijk een cursus management hebt gevolgd, is het toch een sprong in het diepe. Daarom enkele tips om de veelvoorkomende valkuilen te ontwijken.
1. Complimenten geven aan personeel
Het zit in de aard van de mens om vooral negatieve zaken te benoemen. Positieve prestaties worden al snel normaal gevonden. Als een personeelslid zijn werk op tijd af heeft is dat gewoon. Is hij te laat, dan spreek je hem daar op aan.
Waardering geven
Geef medewerkers daarom op z’n tijd een compliment. Iedereen vindt het fijn om waardering te krijgen. Het geeft mensen meer eigenwaarde en uiteindelijk zul je deze positieve manier van leiding geven terug zien in de resultaten van het bedrijf.
Een medewerker die regelmatig een compliment krijgt, voelt zich gewaardeerd en zal steeds gemotiveerder raken om zijn werk nog beter te doen.
Dat geldt niet alleen voor medewerkers die van nature onzeker zijn, ook zelfverzekerde werknemers vinden het fijn om bevestiging te krijgen.
2. Luister naar je personeel
Managers en leidinggevenden hebben de neiging om vooral veel te praten tegen hun medewerkers.
Probeer dit eenrichtingsverkeer om te leiden naar een actief samenspel. Dat betekent dat je ook naar je medewerkers moet luisteren. En dan niet passief, maar juist actief.
Passief luisteren
Passief luisteren is niet alleen een valkuil voor leidinggevenden, maar overkomt bijna iedereen ook in het dagelijks leven. Je hoort wat de ander zegt, maar je luistert niet naar de echte boodschap.
Je bent in je hoofd vooral bezig met je eigen verhaal en wacht op een gat in het betoog van de ander om je eigen mening er tussendoor te gooien.
Actief luisteren
Actief luisteren vergt inlevingsvermogen om te begrijpen wat de ander zegt en ook bedoelt. Zet je eigen mening opzij en interrumpeer vooral de ander niet. Medewerkers voelen zich op deze manier serieus genomen en kunnen hun verhaal kwijt.
3. Feedback geven
Dit ligt in het verlengde van het geven van complimenten. In een bedrijf ontkom je er niet aan om feedback aan je personeel te geven. Dat doe je op officiële momenten als de functionerings- en beoordelingsgesprekken maar het is ook belangrijk om dit tussentijds te doen.
Als je feedback geeft, kun je het ook terug verwachten dus je moet er ook zelf mee om kunnen gaan. Feedback bestaat uit zowel positief als negatief commentaar. Zoals hierboven al genoemd werkt het geven van complimenten motiverend voor de werknemer.
Constructief
Het geven van negatieve feedback kun je ook op een constructieve manier doen. Allereerst door niet ieder foutje te benoemen waardoor de werknemer het gevoel krijgt dat je het op hem gemunt hebt.
Voorkom daarnaast algemeenheden en het zogenaamde jij-bakken. ‘Jij typt altijd zo hard’, of: ‘jij komt altijd te laat’. Verpak de kritiek in concrete voorbeelden en naar de ik-vorm: ‘ik vind dat je nu wel erg hard typt, zou je dit iets zachter kunnen doen’ of: ‘we hadden gisteren een afspraak en ik moest een half uur op je wachten’.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.Klaar voor (meer) personeel?
4. Delegeer zaken
Als eigenaar van een klein bedrijf is het moeilijk om zaken te delegeren. Je hebt altijd volgens een bepaalde manier gewerkt en nu is er plots iemand anders in het bedrijf die een deel van je werk overneemt. Die ook nog eens eigen ideeën heeft.
Durf los te laten
Op het moment dat je personeel aanneemt, moet je leren te accepteren dat ieder persoon anders is en ook een andere manier van werken heeft. Je neemt niet voor niets een werknemer aan, die heeft bepaalde kwaliteiten en je wilt dat die kwaliteiten zo goed mogelijk tot zijn recht komen.
Er is niets vervelender voor een werknemer dan dat jij constant over zijn schouder meekijkt. Durf daarom los te laten en geef je werknemer verantwoordelijkheid. De werknemer zal er alles aan doen om zijn verantwoordelijkheid waar te maken.
Natuurlijk kun je hem tussentijds bijsturen door middel van feedback, maar laat hem zelfstandig zijn takenpakket uitvoeren.
Geef uitdagingen
Als werkgever moet je het beste uit je werknemers halen en dit doe je mede door het werk uitdagend te houden. Als je merkt dat een medewerker te lang hetzelfde werk doet, geef je hem een nieuwe prikkel.
Dit kan meer verantwoordelijkheid zijn, maar ook een extra takenpakket. Het geeft je werknemer meer zelfvertrouwen en hij zal zich meer gewaardeerd voelen.
5. Zorg voor een goede werk-privébalans
Een goede leidinggevende beschermt zijn werknemers tegen te lange werkweken en zorgt voor een goede balans tussen werk en privé.
Een werknemer die altijd overwerkt, lijkt op de korte termijn het ideale personeelslid, maar op de lange termijn leidt dit tot ontevredenheid, vermoeidheid en onzorgvuldig werk.
Geef zelf het goede voorbeeld door bijvoorbeeld ’s avonds geen e-mails te versturen. Laat werknemers verder flexibel werken, indien de werkzaamheden het toelaten. Stel bijvoorbeeld voor om een dag per week thuis te werken.
6. Sta flexibele werktijden toe
Het is een onderwerp om tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek al te noemen. Werknemers hechten hier vaak net zo veel belang aan als aan hun salaris. Flexibele werktijden kunnen net dat extra zetje zijn om in dienst te komen.
Houd ook niet strikt vast aan de standaard kantoortijden van negen tot zes. Als een medewerker ’s ochtends eerst zijn kind naar school wil brengen, laat dit hem dan vooral doen. Het verloren uurtje zal hij later zonder problemen inhalen.
7. Geef verantwoordelijkheid
Door werknemers veel verantwoordelijkheid te geven zorg je ervoor dat ze zich bij het bedrijf betrokken voelen. Hierdoor zetten ze soms net een stapje extra en werken ze zonder te klagen een keertje over als het nodig is.
Beloon ze bij goede prestaties een keer met een vrije ochtend. Iemand die privé lekker in zijn vel zit, neemt dit positieve gevoel mee naar zijn werk.
Maakt iemand misbruik van de gegeven verantwoordelijkheden en loopt hij de kantjes eraf? Spreek hem hier dan op aan, je bent uiteindelijk wel de baas. Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.
Heb je personeel in dienst?