1. Ga open in gesprek
Merk je dat de motivatie bij een medewerker is verdwenen? Ga dan eerst eens goed met hem in gesprek. Zoek uit waar de angel steekt en maak daarna een plan om dat aan te pakken. Luister zorgvuldig en sta open voor kritiek. Misschien denk je als werkgever dat alles goed loopt, maar ervaart de werknemer dit anders.
Ziekteverzuim, brand, aansprakelijkheid en een storing op je website. Dit zijn tegenvallers die grote impact hebben op je bedrijf. Welke verzekeringen heb jij nodig?Echte tegenvallers...
2. Probleemschoppers snel aanpakken
Personeel dat de waarheid verdraait, collega’s manipuleert, klanten schoffeert of met geen mogelijkheid ontslagen kan worden. Een ontslagdossier opbouwen vreet tijd en energie, en zelfs met een vuistdik dossier ben je vaak nog jaren bezig om een probleemschopper te ontslaan. Bovendien moet al die tijd het salaris doorbetaald worden.
Zoek de oorzaak van het probleem
Het kan zijn dat een medewerker ergens door wordt geblokkeerd. Probeer uit te vinden wat de reden is van zijn gedrag. Heeft het te maken met de werkdruk? Wordt er gepest op het werk? Speelt er iets in de privésituatie? Bekijk wat jij kunt veranderen of welke hulp je kunt bieden om de blokkade weg te nemen. Misschien kun je duidelijke gedragsregels opstellen, bijvoorbeeld in een salonreglement. Dan is voor iedereen helder wat de verwachtingen zijn.
Verandert de probleemschopper ondanks jouw inzet zijn gedrag niet? Maak dan als het kan in een vroeg stadium een eind aan jullie samenwerking door een ontslagregeling te treffen. Dat kost je misschien een paar maanden salaris, maar niets doen kost op termijn nog veel meer.
3. Investeer in je medewerkers
Veel medewerkers bloeien op als je ze de mogelijkheid geeft om te groeien. Geef medewerkers verantwoordelijkheden door te delegeren, laat ze hun eigen invulling geven aan een project of bied de optie om een extra opleiding of coachingstraject te volgen. Als ze merken dat jij investeert in ze, geef je aan dat ze waardevol zijn, en kunnen ze een (nieuwe) uitdaging vinden om hun werk met plezier te doen.
4. Vier successen samen
Als ondernemer ben je erg trots op je bedrijf. Dat geeft personeel soms het gevoel dat hun baas uitstraalt naar anderen dat hij alles zélf voor elkaar heeft gekregen. Dat is funest voor de trots van je medewerkers, want wie wil er werken voor een baas die zich alle successen toe-eigent?
Geef je personeel complimenten en schouderklopjes voor hun werk, zodat ze zich trots en medeverantwoordelijk voelen voor het succes. Hamer niet alleen op dingen die beter kunnen, maar vier ook de successen samen. Hebben jullie een nieuwe klant binnengehaald? Is er een nieuwe mijlpaal qua omzet of winst? Vergeet dan nooit de bijdrage van je personeel te benadrukken.