In dit artikel 5 tips om generaties op de werkvloer te verbinden:
Tips om generaties te verbinden
Ieder mens is natuurlijk uniek. Maar ook zijn er overeenkomsten tussen mensen van dezelfde generatie. Zo zijn mensen die geboren zijn na 1995 bijvoorbeeld van jongs af aan al in aanraking gekomen met computers, internet en social media.
Het is de kunst voldoende rekening te houden met verschillen tussen werknemers. Daarbij zoek je aansluiting met ieders talenten en voorkeuren.
Op die manier blijft iedereen verbonden met het bedrijf en met de collega’s. Ook voorkom je hiermee ongewenst verloop en hoogoplopende arbeidsconflicten.
1. Begin bij jezelf
Tot welke generatie behoor jij als ondernemer? En met welke bril kijk jij naar werknemers van andere generaties? Door te beginnen bij jezelf, krijg je een beter beeld van je eigen talenten en voorkeuren. En kun je ontdekken waar een eventuele compagnon of werknemer jou kan aanvullen.
- Misschien dat iemand van een andere generatie (onvermoede) talenten heeft die jij niet bezit?
- En je bedrijf vooruit kan brengen?
Zo neemt ondernemer Pieter Zwart van webwinkelbedrijf Coolblue bewust mensen aan die meer talent hebben dan hijzelf.
2. Laat werknemers van elkaar leren
Werknemers leren op het werk vooral als zij samenwerken met ervaren collega’s. Van dit informele leren (buiten een formele opleiding of training om) steken zij evenveel op als van een cursus. Dat blijkt onder meer uit onderzoek aan de Universiteit Maastricht.
Met duo’s kun je dit handen en voeten geven. Denk aan een jongere en een oudere werknemer die samen de handen uit de mouwen steken in een project.
Daarbij is het mogelijk dat in beide richtingen veel te leren valt. Een soortgelijke werkwijze vind je bij het lerende bedrijf Dedact.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.Klaar voor (meer) personeel?
3. Ontwikkel empathie op de werkvloer
Verbinding op de werkvloer is alleen mogelijk als er voldoende begrip is voor elkaar. Daarom is het zinvol om empathie te ontwikkelen bij jezelf en je personeel. Het doel hiervan is dat jij en je collega’s vaker door de ogen van de ander kijken. Dit voorkomt onbegrip, waardoor werknemers elkaar minder snel in de haren vliegen.
Empathie ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zo kun je ontmoetingen organiseren waarin je meer uitwisselt dan alleen feiten en meningen.
Je kunt werknemers bijvoorbeeld de ruimte geven om te vertellen over wat hen thuis en op het werk bezighoudt. Zo leer je elkaar op een andere manier kennen.
4. Sta stil bij successen en fouten
‘In het bedrijfsleven worden geweldige dingen nooit gedaan door één persoon. Ze worden gedaan door een team van mensen.’ Dit citaat van Steve Jobs laat zien dat succes bereikt wordt door samen te werken, vaak met werknemers van verschillende generaties.
Door stil te staan bij successen benadruk je dat jullie er samen de schouders onder hebben gezet.
Vergeet daarbij niet om ook aandacht te besteden aan fouten. Die worden door iedereen gemaakt en bieden de mogelijkheid om ervan te leren. Helemaal als je hier constructief mee omgaat, zodat werknemers open kunnen zijn over hun fouten. Dit zorgt ervoor dat jij, je werknemer en anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
5. Zorg voor diverse teams
Natuurlijk wil je het beste uit je werknemers halen. En dus ook uit de talenten en voorkeuren van de verschillende generaties bij jou op de werkvloer.
Dat doe je door te zorgen voor diverse teams waarin je generaties mixt. Doe dat niet alleen bij het aannemen van personeel, maar ook bij het samenstellen van projectgroepen.
Als je op deze manier zorgt voor diversiteit, heeft dit allerlei voordelen voor je bedrijf. Zo geef je het innovatieve vermogen van je bedrijf een flinke impuls, omdat uiteenlopende manieren van denken zijn vertegenwoordigd. Van de spontane ideeën van een jonge hond tot de doortimmerde plannen van een oude rot.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?