Ondernemer | Pieter Zwart |
---|---|
Bedrijf | Coolblue |
Actief in | consumentenelektronica |
Opgericht in | 1999 |
Aantal medewerkers | ongeveer 600 |
Eerste werknemer | 1999 |
Coolblue verkoopt consumentenelektronica via ruim 280 gespecialiseerde webshops. Jaarlijks worden daar zo’n honderd webshops aan toegevoegd. Om die groei mogelijk te maken, neemt het bedrijf maandelijks bijna dertig nieuwe werknemers aan. Dit komt bovenop de zeshonderd mensen die al op de loonlijst staan.
Het bedrijf begon eind jarig negentig op een Rotterdamse studentenkamer. Daar bouwde Pieter Zwart met twee medestudenten Mp3man.nl (nu Mp3shop.nl), een website waar mp3-spelers worden verkocht. Daarna volgde PDAshop.nl, wat een succesvolle uitbreiding bleek. Al snel kwam eerste werknemer in dienst.
Reden?
‘We hadden meer kansen dan tijd. In de eerste fase van onze onderneming deden we eigenlijk alles nog zelf, of het nu ging om het inpakken van pakketjes of het te woord staan van klanten. Maar we wilden het bedrijf laten groeien en daar hadden we mensen bij nodig. We zijn vanaf dag één dan ook van plan geweest om een groot bedrijf te bouwen.’
Hoe gevonden?
‘De eerste werknemer was een jongen van vijftien waar we veel contact mee hadden. Hij had een mooie website over mp3-spelers waarop we adverteerden. Zodoende hadden we veel met elkaar te maken en ontstond een amicale band. Op een bepaald moment vroegen we of hij ons op de zaterdag kon helpen met het inpakken van pakketjes. Toen hebben we die hulp in een arbeidscontract gegoten.’
Lang getwijfeld?
‘Nee, want hij werkte als zaterdaghulp. Daardoor was het een overzichtelijk risico. Hierna werd het vinden van medewerkers ingewikkelder, omdat we gespecialiseerdere mensen zochten. Tegelijk hadden we wel steeds meer te bieden aan potentiële medewerkers. Je kunt als je groeit namelijk inhoudelijk interessanter werk bieden en een professionelere werkomgeving. Daarnaast helpt je naamsbekendheid.’
Eerste salaris van de werknemer?
‘Het is te lang geleden om daar iets over te vertellen. Het bepalen van het salaris is wel altijd een uitdaging, omdat het een van de weinige momenten is waarop je niet in lijn bent met een medewerker. Je wilt de juiste mensen hebben en die wil je ook op de juiste manier belonen. Daarmee verleid je iemand om over te stappen naar je bedrijf of te starten bij jou. Tegelijk vind ik het als ondernemer ook belangrijk om de personeelskosten in de gaten te houden.’
Werkt hij nog steeds bij je?
‘Ja, onze eerste werknemer is inmiddels werkzaam als Directeur Tevreden Klanten. Hij is de baas van de klantenservice, winkels en marketingafdeling. Het gaat dus om alles wat klantcontact raakt. Hij begon ooit als vijftienjarige zaterdaghulp, maar heeft nu 300 man personeel onder zich. Dat doet hij dus goed.
Van de eerste tien mensen die we hebben aangenomen, werkt het leeuwendeel overigens nog steeds bij ons. We hebben in het begin dus kennelijk de juiste mensen aangenomen. Daarmee bedoel ik dat ze niet alleen goed waren in het werk dat toen gedaan moest worden. Ook zijn ze in staat gebleken om flexibel te zijn en mee te groeien met het bedrijf. En dat binnen een heel ander soort bedrijf dan waarin ze ooit begonnen zijn.’
Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?
‘Ik kan niet ingaan op individuele gevallen, maar kan wel zeggen: bij twijfel nooit doen. Als je niet superblij bent met een kandidaat die tegenover je zit, moet je hem nooit maar dan ook echt nooit aannemen. Er ligt altijd een hoop werk dat toch moet gebeuren. Je denkt dan misschien dat het met de juiste begeleiding wel gaat lukken, maar uiteindelijk loopt dat niet goed af.
Bij een sollicitatiegesprek krijgen wij een goed gevoel als iemand slim, intelligent en flexibel is. Ook stellen we de magische vraag: zou je zin hebben om vanavond met hem of haar een biertje te drinken? Dat wil zeggen dat je van plan bent om te investeren in een sociale relatie. Sommige mensen zijn overal voor in en anderen vinden iets al snel een beetje ingewikkeld. Die laatste groep moet je niet in huis halen als je een snelgroeiend bedrijf aan het bouwen bent.’
Nog een tip voor collega’s?
‘Ja, dat is selecteren, selecteren en nog eens selecteren. Daarbij moet je ervoor zorgen dat de persoon die je aanneemt per definitie meer getalenteerd is dan jezelf. Je moet dus niet iemand aannemen om klusjes te doen waar je zelf geen zin in hebt. Dit betekent ook dat je jezelf niet de beste moet vinden. Dan wordt het namelijk lastig om mensen te vinden die beter zijn dan jezelf.’