Diefstal door personeel heeft vele gezichten. Bijvoorbeeld het stelen van bouwmaterialen, gratis drankjes voor bekenden of een greep uit de kassa. In alle gevallen neemt dit het vertrouwen weg dat zo belangrijk is op de werkvloer. Want welke medewerkers kun je daarna nog vertrouwen?
De cijfers laten zien dat dit een serieus probleem is. Zo heeft 40 procent van de bedrijven te maken met stelende personeelsleden, aldus het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie. Hoe voorkom je dat jouw bedrijf het slachtoffer wordt?
Voorkomen diefstal personeel
7 tips om diefstal door personeel te voorkomen:
1. Screen je personeel
Als je personeel screent, krijg je een beter beeld van de medewerkers die je in huis haalt. De screening van personeel geeft namelijk informatie over iemands integriteit.
Daarbij heb je als ondernemer allerlei instrumenten tot je beschikking, zoals het controleren van de identiteit van een nieuwe medewerker, het natrekken van referenties en het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
2. Gebruik een waarschuwingsregister
Een sollicitant met een frauduleus verleden? In een aantal branches kom je erachter met een waarschuwingsregister. Je kunt hierin niet alleen sollicitanten opzoeken, maar onder voorwaarden ook fraudeurs aanmelden.
Dit heeft een preventieve werking, want een stelende werknemer verkleint hiermee zijn kans op toekomstig werk. Een dergelijk register bestaat momenteel voor de detailhandel en logistiek.
3. Stel regels en procedures op
Werknemers moeten weten wat wel en niet toelaatbaar is. Stel daarom regels en procedures op en leg deze vast in een huishoudelijk reglement dat je laat ondertekenen.
Besteed hierin aandacht aan onderwerpen als kasverschillen, personeelsaankopen en het weggeven van consumpties. Communiceer de inhoud ervan regelmatig naar je personeel, zodat dit op het netvlies blijft staan.
Een adviseur kan je helpen. Hij brengt de risico’s in je bedrijf in kaart en geeft advies om deze te beperken of af te dekken.Welke risico's loop ik?
4. Geef zelf het goede voorbeeld
Regels en procedures hebben weinig zin als het management zelf niet het goede voorbeeld geeft. Werknemers kijken namelijk naar elkaar om te bepalen wat wel of niet door de beugel kan.
Daarbij hebben vooral leidinggevenden een voorbeeldfunctie. Een leidinggevende moet dan ook drie keer nadenken als hij bijvoorbeeld een pak printerpapier meeneemt voor thuis. Daarmee zet hij de deur op een kier voor anderen.
5. Neem preventieve maatregelen
De gelegenheid maakt de dief. Als je diefstal wilt voorkomen, moet je hiervoor zo min mogelijk de gelegenheid bieden.
Met preventieve maatregelen werp je de nodige drempels op. Denk aan slimme software voor voorraadbeheer, willekeurige tassencontroles bij je personeel en het opstellen van camera’s.
Houd daarbij wel rekening met de (privacy)regels voor de controle van personeel.
6. Creëer een goede werksfeer
Een goede werksfeer is misschien nog wel de meest effectieve maatregel. Als je werknemer met plezier zijn werk doet, voelt hij zich betrokken bij het belang van het bedrijf. Hierdoor zal hij minder snel iets stelen.
Daarnaast is de kans groter dat hij andere collega's aanspreekt als die over de schreef gaan.
7. Wees alert op financiële problemen
De persoonlijke situatie van je werknemer kan ook aanleiding geven voor diefstal. Daarbij moet je vooral alert zijn op financiële problemen. Een werknemer met hoge schulden kan bijvoorbeeld in de verleiding raken om deze op te lossen met diefstal.
Een signaal voor financiële problemen is loonbeslag. In dat geval kun je met de werknemer om de tafel gaan en mogelijke oplossingen bespreken.
Meer tips
Wil je meer weten over het voorkomen van diefstal door personeel? Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) biedt ondernemers een handige online training Interne criminaliteit de baas. Ten slotte is er de brochure Boeven op de loonlijst (pdf) van MKB-Nederland.
Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Iedere retailer loopt risico's
Bron: CCV, MKB-Nederland, Stichting Fraude Aanpak Detailhandel