De concurrentie in de horeca is hoog. Iedere dag openen nieuwe horecazaken hun deuren, van koffietentjes tot pannenkoekenrestaurants. Het valt niet mee om op te (blijven) vallen in een markt die zo in beweging is. Gelukkig kun je een behoorlijk eind komen met een unieke bedrijfsformule en een flinke portie creativiteit.
Je bedrijfsformule maakt duidelijk wat jouw horecazaak onderscheidt van de concurrentie. Dat is wel zo handig, bijvoorbeeld als je aan medewerkers wilt uitleggen wat jullie gasten mogen verwachten. Of als je belangrijke beslissingen moet nemen, zowel bij het starten van je horecazaak als daarna bij het runnen ervan.
Zes P’s horeca
Een bedrijfsformule in de horeca gaat meestal uit van de zogenaamde zes P’s: vier P’s uit de marketing (Product, Prijs, Plaats en Promotie), aangevuld met twee P’s voor de horeca (Personeel en Presentatie). Samen vormen deze zes P’s de marketingmix van een horecazaak:
Lees wat elk onderdeel inhoudt:
1. Product
Een goed glas wijn, een malse steak of een heerlijke hotelovernachting. Het Product is van de zes P’s misschien wel het meest tastbaar. Daarbij is kwaliteit een belangrijk aspect dat van invloed is op de tevredenheid van je gasten.
2. Prijs
De Prijs kan laag, gemiddeld of hoog zijn. De hoogte hangt af van het marktsegment dat je bedient. Een vijfsterrenhotel zal bijvoorbeeld hoge prijzen hanteren, maar gasten zullen hiervoor een dito kwaliteit terugverwachten.
3. Plaats
In welke stad of steden ben je gevestigd? Om wat voor buurt gaat het? Zijn er parkeermogelijkheden? De Plaats kan op allerlei manieren invloed uitoefenen op je succes. De gemeente heeft een stem in waar je een horecazaak mag vestigen.
4. Promotie
Promotie helpt om je naamsbekendheid te vergroten. Ook kun je hiermee bereiken dat nieuwe bezoekers vaste gasten worden. Je kunt je horecazaak onder meer promoten met kortingsacties, social media en aantrekkelijk geprijsde menu’s.
5. Personeel
Het succes van een horecazaak wordt voor een groot deel bepaald door de teamleider, gastheren en gastvrouwen en de keukenbrigade. Afhankelijk van het soort horecazaak en de functie kan het werk vragen om Personeel dat meer of minder ervaring heeft.
6. Presentatie
Bij de Presentatie gaat het om de aankleding van een horecazaak. Dan kun je onder meer denken aan het meubilair, placemats en wanddecoratie. Maar ook aan eventuele muziek die al dan niet op de achtergrond te horen is.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) horecapersoneel. Klaar voor nieuw horecapersoneel?
Marketingmix horecazaak maken
Wil je een marketingmix maken voor je horecazaak? Dan moet je de onderdelen ervan goed op elkaar afstemmen. Gasten hebben het namelijk al snel door als het totaalplaatje niet klopt.
Voor het maken van een perfecte marketingmix kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Wat voor horecazaak heb ik?
Horecazaken bestaan in allerlei soorten en maten. Daarbij ziet een bedrijfsformule van een foodtruck er heel anders uit dan die van een sterrenrestaurant. In het eerste geval zul je bijvoorbeeld minder ervaren Personeel inzetten, terwijl je in het laatste geval mensen nodig zult hebben met uitgebreide productkennis en kookkennis.
Wie zijn mijn gasten?
Je moet altijd weten wie je gasten zijn. Zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van zaken als leeftijd, woonplaats en wat ze te besteden hebben. Dit bepaalt onder meer welk Product je aanbiedt tegen welke Prijs. Bereid je bijvoorbeeld alles vers of maak je gebruik van kant-en-klare componenten? En richt je je op het hogere of lagere prijssegment?
Wat willen mijn gasten?
Misschien heb je een geweldige bedrijfsformule bedacht. Maar als je gasten hier niet op zitten te wachten, bereik je nog niets. Het is daarom slim om er met een marktonderzoek achter te komen wat je gasten willen. Ook kun je op een kleine schaal experimenteren met iets nieuws, bijvoorbeeld door een pop-uprestaurant te openen.
Wie zijn mijn concurrenten?
Met je concurrenten vis je in dezelfde vijver. Daarbij moet je jezelf afvragen of er ruimte is voor jouw horecaconcept. Als in dezelfde straat al meerdere Franse bistro’s zitten, kan het verstandig zijn om uit te kijken naar een andere Plaats. Aan de andere kant kun je jezelf ook afvragen hoe je deze concurrenten kunt overtreffen.
Zes tips voor je bedrijfsformule
1. Ga er op tijd mee aan de slag
Je bedrijfsformule staat aan de basis van je horecabedrijf. Je gebruikt hem op allerlei belangrijke momenten, zoals bij het inrichten van je horecazaak of het vinden van goed horecapersoneel. Ga er daarom op tijd mee aan de slag, liefst tegelijkertijd met het schrijven of updaten van je ondernemingsplan.
2. Laat je creativiteit de vrije loop
Een verfrissend horecaconcept zorgt voor een verrassingseffect bij je gasten, met als gevolg gratis mond-tot-mondreclame. Je moet hiervoor wel je creativiteit de vrije loop laten en buiten het kader denken. Zo is het de laatste tijd een trend om mengformules te bedenken, waarbij horeca wordt gecombineerd met bijvoorbeeld cultuur.
3. Doe elders inspiratie op
Gouden ideeën liggen soms voor het oprapen. Onder meer op reis kun je inspiratie opdoen voor je bedrijfsformule. Zo bezocht sociaal ondernemer Sandra Ballij in Parijs een restaurant waar je kunt dineren in het donker. Met het succesvolle Ctaste haalde zij dit horecaconcept naar Nederland en creëerde zij werk voor blinden.
4. Leg je oor te luister
Dichter in de buurt vind je ook de nodige inspiratie. Je kunt bijvoorbeeld je oor te luister leggen bij je eigen personeel of bij vaste gasten. Wat hebben zij te zeggen over jouw bedrijfsformule? De kans is groot dat je op ideeën komt waar je zelf niet op was gekomen. Ook vinden veel mensen het een eer als je ze vraagt om mee te denken.
5. Zet je horecabedrijfsformule op papier
Het is verleidelijk om uit je blote hoofd een horecabedrijfsformule te bedenken. Maar pas als je deze uitwerkt op papier, krijg je goed zicht op alle onderdelen. Je kunt er dan aan blijven sleutelen tot je het perfecte horecaconcept in handen hebt. Ook kun je de bedrijfsformule in deze vorm makkelijk delen met je medewerkers.
6. Houd je horecabedrijfsformule tegen het licht
Een horecabedrijfsformule is niet in steen gebeiteld. Van tijd tot tijd zul je hem dan ook tegen het licht moeten houden. Als de markt zo snel verandert, kan je horecazaak namelijk niet stil blijven staan. Vraag jezelf daarbij af of er nog steeds behoefte bestaat aan jouw horecaconcept en of grote of kleine aanpassingen nodig zijn.
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca