Wat kost horeca­personeel?

horecapersoneel

Krijg direct inzicht in kosten van horeca­personeel.

Bespaar horecepersoneelskosten
Bespaar horecepersoneelskosten

Bespaar op je horeca­personeels­kosten, niet snijden in je rooster

Petra Venekamp
26 juni 2024

Horecaondernemers zijn vaak bezig met hun inkoop: toch even kijken bij een andere leverancier of het goedkoper kan. Op het gebied van personeels­kosten wordt dit weinig gedaan, meestal alleen bij het inhuren van uitzendkrachten. Dat kan beter, weet horeca-expert Petra Venekamp. Hoe kun jij slim besparen?

Je hebt natuurlijk te maken met de horeca-cao en het minimumloon, dat zijn vaste gegevens en daar kun je niet veel aan doen. Personeels­kosten bestaan niet alleen uit salaris. 

Het verminderen van ziektekosten kan al helpen en het verlagen van het personeels­verloop kan je nog meer geld opleveren. Weet je hoeveel het kost om een medewerker te vervangen of een nieuwe medewerker te vinden voor je bedrijf?

Verminder ziekte­verzuim

Een zieke medewerker in de horeca kost gemiddeld 260 euro per dag, afhankelijk van de afdeling en het salaris.

  • Je moet de zieke werknemer vervangen en dit alleen kost al tijd en geld.
  • Je moet de zieke medewerker betalen.
  • De arbo inschakelen.
  • Bij hoog verzuim stijgen je verzekeringspremies.

Kosten waar je zo niet direct aan denkt. Naast het geld is verzuim, zeker op drukke dagen ook niet goed voor het moraal in de rest van het bedrijf en kunnen gasten het zelfs merken. Dan kost het zelfs omzet.

Zorg dat je verzuim­beleid op papier staat met alle maatregelen om verzuim te voorkomen en beperken.

Personeels­verloop meten = weten

Uit een onderzoek van een Nederlands Bank in 2019 bleek dat een jaarlijks personeels­verloop van circa 40 procent van het personeel in de gehele horeca, een kostenpost oplevert van 1,4 miljard euro per jaar, of zo’n 6 procent van de totale omzet van de horeca.

Het verminderen van verloop levert je dus direct onder aan de streep geld op.

Door inzicht in je personeels­verloop te hebben kun je er aan werken om deze te verlagen. Dit doe je door doelstellingen aan het verloop te hangen. Als je weet dat je altijd een hoog verloop hebt in de maand mei dan kun je daar in je werving rekening mee houden en word je er niet door overvallen.

Personeels­verloop berekenen

Het personeels­verloop kun je berekenen naar afdeling, bedrijf, maand of zoals hieronder per jaar:

 Aantal medewerkers dat dit jaar het bedrijf heeft verlaten 
Totaal personeelverloop: _______________________________________    x100%
 Gemiddeld aantal medewerkers van dit jaar 

Rekenvoorbeeld

  • In 2023 zijn 15 medewerkers weggegaan.
  • Op 1 januari 2023 waren er 80 medewerkers in dienst en 100 op 31 december 2023.
  • Dan is het gemiddelde 80+100 = 180/2 = 90.
  • Voor het personeels­verloop deel je deze getallen 15/90 = 0,166 x 100% = 16%

Leuk om deze percentages eens te vergelijken met andere horecaondernemers, dan zie je direct hoe je het doet op gebied van je personeels­beleid.

Een hoog percentage kost je veel geld omdat je steeds moet werven, het geeft verder aan dat je een probleem hebt in je bedrijf die je misschien eerst op moet lossen voordat nieuwe medewerkers inhuurt.

Minder wervingskosten

Voorkomen dat horeca­personeel vertrekt, zorgt voor lagere wervingskosten. Soms moet je wel nieuwe medewerkers werven. Weet jij hoeveel dat kost per medewerker in je afdeling? Denk dan aan alle uren die je kwijt bent om een nieuwe medewerker te vinden. 

Een vacature staat gemiddeld 1 tot 10 weken open. Tel daarbij de advertentiekosten, aanloopkosten, uniformkosten en de kosten van het inwerken van een nieuwe medewerker. 

Wat is de som van deze kosten? Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kosten om een nieuwe medewerker te werven 4.494 euro zijn en dat het proces gemiddeld 4 maanden duurt. Ken je getallen dan heb je er invloed op en kun je de kosten verlagen. 

Voorkom verzuim en verloop van je medewerkers, dan zijn je horeca­personeels­kosten lager zonder dat je dit merkt op je rooster.

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers bij hun bedrijfsvoering, in de breedste zin van het woord, met als specialisatie wet- en regelgeving. Petra werkt sinds jaar en dag in de gastvrijheidsector. 

Whitepapers en online tests