Advies nodig over zakelijke ongevallenrisico’s?

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten? Vraag advies.

BHV-misverstanden en wetgeving
BHV-misverstanden en wetgeving

De 3 grootste BHV-misverstanden ontrafeld

Arjaen Smits
11 maart 2025

bhv-wetgeving + bhv-misverstanden

BHV-verplichtingen voor ondernemers

Voldoen aan de BHV-verplichtingen en wetgeving is verplicht. Dat is maar goed ook want het is belangrijk dat je werknemers een goede, veilige werkplek hebben. Tegelijk is het logisch dat veel ondernemers de BHV-verplichtingen ook als last ervaren. 

De werkgever wordt namelijk opgezadeld met veel werk en vragen zoals: 

  • Hoeveel mensen moet je laten certificeren?
  • Wie van je medewerkers laat je certificeren?
  • Wat voor trainingen moeten ze dan precies volgen? 

Vervolgens moet je: 

  1. Een BHV-plan maken en up-to-date houden.
  2. Zorgen dat je medewerkers het plan kennen en dat je dat aan kan tonen bij arbo-controles.
  3. Bijhouden tot wanneer je medewerkers gecertificeerd zijn en herhaling aanbieden.
  4. Elke dag je personeel zo inroosteren dat er altijd minimaal één BHV’er op de zaak is of in de winkel staat. 

En dan hebben we het nog niets eens gehad over de kosten van BHV-trainingen en de vrije dagen die je je werknemers moet geven om die trainingen te volgen. 

3 misverstanden over BHV-trainingen

Om te zorgen dat je op een goede manier aan je BHV-verplichting kunt voldoen hebben we daarom de 3 grootste misverstanden over BHV-trainingen op een rij gezet: 

1. Wat je moet doen voor BHV staat duidelijk in de Arbowet 

Nee, de Arbowet is helaas juist heel vaag over wat je precies moet doen om aan je verplichtingen te voldoen. De wet laat veel beslissingen aan de ondernemer over, maar de arbodienst kan vervolgens wel boetes uitdelen als het niet “voldoende” is. Door deze onzekerheid laten ondernemers zich overhalen om veel intensiever te trainen dan nodig. 

2. Een externe training is verplicht 

Nee, dat is niet verplicht. Veel BHV trainers bieden 1 of 2-daagse externe fysieke trainingen aan maar dat is voor veel ondernemers die werken op een relatief veilige werkomgeving zoals een kantoor of een winkel vaak veel meer dan nodig. 

Natuurlijk is het wel belangrijk medewerkers een opleiding te laten volgen die hen in staat stelt om basis EHBO te verlenen, goed te reageren bij brand en om de andere collega’s goed te alarmeren en te evacueren. Gelukkig is dat kennis die ook uitstekend bijgebracht kan worden via een korte en goede online training. 

3. Alleen de BHV’ers inlichten over het calamiteitenplan is genoeg 

Het laatste grote misverstand is dat alléén BHV gecertificeerde medewerkers in staat moeten zijn om in te grijpen bij calamiteiten en ongevallen. De wet is hier gelukkig wel helder over. 

In artikel 3.1 van de Arbowet staat namelijk: Elke werknemer moet bij ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen, ..., de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen. 

Voldoe aan je BHV-verplichtingen, zonder te veel gedoe

  • Breng je risico’s in kaart met een RI&E : Zo weet je waar de risico’s echt liggen
  • Stel een BHV plan op: En deel dit met álle medewerkers, niet alleen de BHV’ers
  • Biedt jaarlijks BHV opleiding aan je werknemers: Die past bij de risico’s uit je RI&E. 

Uitgebreider trainen mag altijd maar is niet vereist.

Arjaen Smits

Arjaen Smits is jurist van achtergrond en ondernemer in het dagelijks leven. Hij maakt zich hard voor optimale veiligheid op de werkvloer tegen minimale investering. 

Ondernemers met personeel zijn vrij om te bepalen hoe ze vorm geven aan hun BHV-verplichtingen uit de Arbowet want elk bedrijf is natuurlijk anders. Helaas leidt deze vrijheid in de praktijk tot veel onduidelijkheid en onzekerheid. Hoe doe ik het goed? Wanneer is het voldoende? 

Whitepapers en online tests