Het maken van fouten is menselijk. Dat betekent dat jij als leidinggevende er soms ook naast kunt zitten. Bijvoorbeeld als een opmerking verkeerd valt bij een collega. Of als je bent vergeten om de juiste credits te geven voor een succesvol project waarin een werknemer vele uren heeft gestoken.
Excuses kunnen dan op hun plaats zijn. Maar uit onderzoek van de Rotterdam School of Management blijkt nu dat deze verontschuldigingen vaak hun doel missen. Werknemers blijken namelijk minder geneigd te zijn om iemand te vergeven als de excuses komen van iemand in een hogere positie.
Goede intenties
Volgens een van de onderzoekers heeft dit te maken met het beeld dat werknemers hebben van een leidinggevende. Doordat die vanuit zijn positie invloed heeft over zaken als beloningen en uit te voeren taken, zullen werknemers eerder vraagtekens zetten bij zijn goede intenties. Daardoor zijn excuses niet altijd effectief.
Maar wat kun je dan wel doen? Onopgeloste kwesties blijken namelijk ook te kunnen leiden tot stress. Volgens het onderzoek ligt de sleutel in een ondersteunende werkomgeving waarin je open met elkaar communiceert. Dit leidt tot een andere houding bij je personeel, waardoor excuses wel effect hebben.
Bron: Rotterdam School of Management