Leidinggevende
Leidinggevende

Leidinggevenden komen anders over dan zij denken

Leidinggevenden komen op de werkvloer vaak anders over dan zij denken. Zo hebben veel werknemers een heel ander beeld van hun manier van leidinggeven. Dat blijkt uit het Nationaal Leiderschapsonderzoek.

Veel leidinggevenden schrijven zichzelf bepaalde eigenschappen toe. Uit het Nationaal Leiderschapsonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het leeuwendeel (86 procent) zichzelf ziet als inspirator. Maar als medewerkers om hun mening wordt gevraagd, geeft slechts een op de drie aan dat hun leidinggevende inspirerend is.

Mensgerichtheid is een andere eigenschap die leidinggevenden in zichzelf herkennen. Zo beoordeelt 84 procent zichzelf als mensgericht. Maar bij de werknemers beaamt slechts 56 procent dit. Andere verschillen zijn zichtbaar als het gaat om directief leidinggeven, benaderbaar zijn en durven loslaten.

Verschillen verkleinen

Bij het onderzoek worden geen tips gegeven om de verschillen te verkleinen. Het kan echter helpen om vaker in gesprek te gaan met je werknemers, bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken. Hierdoor weet je hoe je manier van leidinggeven overkomt en kun je de samenwerking verbeteren.

Het Nationaal Leiderschapsonderzoek werd uitgevoerd door de redactie van Management Team, communicatieadviesbureau Winkelman & Van Hessen en leiderschapsinstituut De Baak. Dit jaar deden aan het onderzoek bijna 550 leidinggevenden en ruim honderd medewerkers mee.

Bron: Management Team

Meest gelezen

8 tips voor een goede taakverdeling

Een goede taakverdeling houdt rekening met de kwaliteiten en wensen van je medewerkers. Daarmee kunnen zij niet alleen efficiënter werken, maar ook het werkplezier vergroten. Acht manieren om het werk beter te verdelen.

10 schouderklopjes voor medewerkers

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Zo geef je constructieve feedback

Als leidinggevende geef je vaak feedback, zowel bewust als onbewust. Het is niet eenvoudig om dit op een goede manier te doen, maar wel essentieel voor een goede relatie met jouw personeel. Iedere medewerker wil graag terugkoppeling, maar tegelijkertijd niet in de hoek worden gezet.

7 tips voor effectief delegeren en loslaten

Het delegeren en loslaten van taken is niet altijd even makkelijk. Je verliest invloed en controle, terwijl je erop moet vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Zeven tips om op een effectieve manier werk uit handen te geven.

Whitepapers en online tests