Wat kost horeca­personeel?

horecapersoneel

Krijg direct inzicht in kosten van horeca­personeel.

Medewerkers horeca betrekken bedrijf
Medewerkers horeca betrekken bedrijf

Betrokken personeel in de horeca, 7 tips

Petra Venekamp
24 oktober 2024

Het behouden van medewerkers in de horeca heeft voor een groot gedeelte te maken met de betrokkenheid van de medewerkers. Als een medewerker betrokken is bij de organisatie dan vertrekt hij niet zo snel voor 2 euro extra per uur.

7 tips voor leidinggevenden in de horeca om personeel betrokken te houden

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt horeca­personeel behouden steeds lastiger. Volgens een onderzoek van Gallup Research, zijn maar 30 procent van bijvoorbeeld de Amerikaanse medewerkers echt betrokken bij hun werk. De betrokkenheid ligt volgens dit onderzoek voor 70 procent aan de managementstijl van de directe leidinggevende.
 

1. Zeg dank je wel!

Bedank je medewerkers elke dag. Zo simpel kan het zijn. Mensen worden nooit moe van het zinnetje: 'dank je wel'. We nemen de inzet en de ideeën van medewerkers veel te vaak aan als een vanzelfsprekendheid en geven wel altijd commentaar als het niet goed gaat. 

Medewerkers vinden het fijn als ze zien dat ze een verschil maken. Onderzoek toont aan dat als dit niet gebeurt, ze het ervaren als gebrek van waardering. 

Een van de belangrijkste redenen om weg te gaan. Dus zeg het gewoon elke dag. “Dank je wel.”

2. Vier wat er te vieren is

Is iemand 5 jaar in dienst? Vier het met een bos bloemen. Geef deze bloemen waar alle medewerkers bij zijn, dan ziet je hele team de waardering.

Heeft de medewerker een certificaat ontvangen na een training of een workshop? Feliciteer ze ermee en maak een foto. Hang deze foto met het certificaat in handen op in de lobby/entree van je zaak. Deel het ook via social media.

Zo zien toekomstige medewerkers dat er een opleidingsplan is en weten gasten dit ook. Vier het als je bedrijf een mijlpaal in omzet heeft behaald, trakteer op pizza of gebak.

3. Train je horecamedewerkers

Laat je horecamedewerkers nieuwe gerechten of dranken proeven en vertel er iets over. Laat ze meer kennis opdoen over wijnen, bieren of ingrediënten. Vraag een leverancier om een proeverij te doen of neem je medewerkers mee naar een beurs. Hierdoor weten ze meer aan tafel. Er is niets leuker dan het delen van kennis.

En stel een individueel ontwikkelplan op zodat je medewerker verder komt en de medewerker weet dat hij nog meer kan leren als hij blijft. 

4. Houd voortgangsgesprekken

Bespreek met elke medewerker de voortgang. Houd een gesprek een week voordat de proeftijd afloopt, voer een planningsgesprek na een paar maanden, na 6 maanden een functioneringsgesprek en aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek.

Zo weten jij en je horecawerknemers waar ze aan toe zijn en is er ook ruimte en tijd om eens even samen te zitten en te praten.

5. Luister naar je medewerker

Medewerkers horen vaak opmerkingen van gasten over producten die ze missen of lopen elke dag tegen iets aan, soms zelfs letterlijk. Luister dan naar ze als ze dit melden en los het op.

Als leidinggevenden lopen we vaak maar even mee in de operatie en zien we niet alles, terwijl medewerkers er blijvend voordeel van hebben. Als je luistert zullen medewerkers vaker laten weten wat er verbeterd kan worden en voelen ze je waardering.

6. Geef een bonus, of een promotie

Geld motiveert niet altijd heel erg lang, maar af en toe een bonus geven, een avondje uit of een cadeaubon, motiveert wel. Geef bijvoorbeeld een passend extraatje als ze met Kerst en Oud en Nieuw gewerkt hebben. Kijk dus welke aanvullende arbeidsvoorwaarden je kunt bieden om je personeel te belonen.

7. Communiceer met je medewerkers

Houd je medewerkers op de hoogte van alle ontwikkelingen in je bedrijf, vertel wanneer en waarom je nieuwe medewerkers zoekt, vertel het ze als er een grote klant vertrokken is. Men weet het toch wel via het roddelcircuit. Communiceer er open over en betrek je medewerkers hierbij, dan is het roddelcircuit ook zo weg.

Dit kan via de mail, de WhatsAppgroep, het werkoverleg of met een memo op het prikbord. Voorkom ruis en deel de relevante informatie zodat medewerkers weten wat er aan komt, ook qua werk.

Bonus-tip: Geef complimenten!

Geef je medewerkers een compliment als ze goed werk leveren. Dan zie je ze groeien.

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers bij hun bedrijfsvoering, in de breedste zin van het woord, met als specialisatie wet- en regelgeving. Petra werkt sinds jaar en dag in de gastvrijheidsector. 

Whitepapers en online tests