Ben jij op tijd bij de boekhouder?
De tijd dat we aan de stand van de bankrekening konden aflezen hoe de 'zaken' ervoor staan is allang voorbij. Alleen met actuele cijfers kun je op koers blijven. Hoe stuur je op tijd bij in de horeca?
Mede omdat de marges in de horeca dun zijn, en zakken, is het zaak tijdig en constant te beschikken over actuele cijfers van je bedrijf. Als ik daarbij optel dat de boekhouding bij veel ondernemers geen favoriet onderwerp is, baart mij dat zorgen.
Boekjaar afsluiten
Het jaar is om, tijd om de boeken af te sluiten! Voorraden zijn geteld, er is een lijst gemaakt van openstaande posten (crediteuren en debiteuren) en alles gaat naar de boekhouder die er een keurig jaarverslag van gaat maken. Tenzij je beschikt over een (online) boekhouding en zelf als eerste resultatenoverzichten kunt uitdraaien.
Wacht niet te lang met je jaaroverzicht en neem ook geen genoegen met een wachttijd waarvan je de lengte niet kent. Ik spreek ondernemers die in april of later nog niks op de plank hebben, géén concept jaarverslag. Zoek dan een andere boekhouder en stap over, of ga online boekhouden en ontdek de vele voordelen.
Bijsturen in 2020
'Omzet maak je in de zaak, maar geld verdienen doe je achter je bureau', is mijn gezegde in deze. Wil of moet je in 2020 bijsturen? Dan moet je snel weten hoe je ervoor staat.
Ook voor je nieuwe plannen en investeringen is het belangrijk te weten hoe je ervoor staat. Wil je in de drukte niet verrast worden, dan moet je weten welke apparatuur aan vervanging toe is. Of heb je een personeelstekort waardoor je omzet laat liggen? Heb je op de Horecava nieuwe ideeën opgedaan? Kies je voor de maximale beurskorting of is het verstandiger voor gespreide betalingsafspraken te gaan?
Wat ga je doen met de arbeidsovereenkomsten van tijdelijke arbeidskrachten? En heb je er rekening mee gehouden dat je personeelskosten stijgen door de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)?
Allemaal vragen waar je als ondernemer iets mee moet, pfff...
Vergelijk je cijfers
Hoe presteer jij ten opzichte van de markt? Benchmark je cijfers volledig en objectief met vergelijkbare bedrijven. Er zijn handige tools beschikbaar die je snel inzicht geven, en soms ook confronteren.
Personeelskosten
Niet alleen op het gebied van inkoop of huur kun je dit inzicht krijgen, maar ook als het gaat om de personeelskosten in de horeca en de productiviteit van je medewerkers.
Hoeveel mensen heb je bijvoorbeeld nodig? Kijk daarvoor niet alleen naar je personeelsrooster maar vooral naar de verwachte omzet, zodat je slim(mer) plant. Als je je productiviteit goed bewaakt dan zijn hoge personeelskosten een feest!
'Ja maar…hoe dan?' Een goed advies van een branchespecialist helpt. Het doet wellicht even pijn in de portemonnee, maar het geeft je ook inzicht en zeker meer nachtrust als je de resultaten ziet komen.
Laat je marktaandeel groeien
De omzet in de horecabranche is gestegen afgelopen jaar. En dan gaat het niet om meer bier, meer biefstukken of meer ontbijtjes, blijkt uit branchecijfers. De reden is vooral een verhoging van de prijzen en niet volumegroei.
Onderscheid je als horecondernemer
Dat baart zorgen in de horeca en levert ook extra risico voor jou op. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw marktaandeel (wel) groeit? Daar is helaas geen branchebreed antwoord op.
- Meer gasten?
- Hogere besteding?
- Nieuwe doelgroepen?
- Je concept aanpassen?
Dit zijn zo maar een paar voorbeelden. Een belangrijke tip is: onderscheid je.
Doe goed wat je doet en verras je gasten. Klinkt simpel, is het niet, maar het is mooi om te zien dat het bij veel horecabedrijven lukt.
Zorg dus eerst dat je weet waar je staat, ga ervoor zitten, ga rekenen, en als je plan klaar is: voer het uit en blijf monitoren. Ik wens je een goed en succesvol 2020!