Langdurig verzuim beperken
Danielle Epker is HR Adviseur bij Van der Ven autorecycling B.V. Ze werkt er nu twee jaar. Het bedrijf uit Roosendaal koopt gebruikte auto's in van bedrijven en particulieren.
"We recyclen zo’n 35 tot 40 duizend auto’s per jaar. Gemiddeld wordt 98,3 procent van een auto intern gerecycled en de onderdelen worden doorverkocht", weet Danielle. Ze is één van de 160 werknemers en zet zich in om langdurig verzuim binnen het bedrijf te verlagen.
Voorbeeld vervangend werk
Één van de chauffeurs van het bedrijf kreeg last van zijn arm. "Bepaalde werkzaamheden kon hij niet meer doen, met name het aantrekken van spanbanden om de auto’s vast te zetten. Hij meldde zich dan ook ziek", vertelt Danielle.
"In plaats van hem thuis te laten zitten gingen we met hem in gesprek. Of hij op de afdeling planning wilde werken? Nou was er altijd een spanningsveld tussen de chauffeurs en de planners. Er waren klachten over en weer."
"Chauffeurs vinden bijvoorbeeld dat de route niet altijd even logisch is. De planners hebben nu eenmaal niet de kennis uit de praktijk, die de chauffeurs wel hebben. Dus de informatie in het hoofd van de chauffeur is van onschatbare waarde voor de afdeling planning. We hebben hem dus gevraagd die kennis over te dragen. En dat wilde hij wel."
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Wet verbetering poortwachter (WVP) toepassen
Verzuimcoach Kiona Dolmans: "Vanuit de Wet verbetering poortwachter (WVP) en de Arbowet is dit een interessante casus die verschillende wettelijke verplichtingen en principes weerspiegelt.
De Wet verbetering poortwachter stelt dat werkgevers en werknemers gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de re-integratie van een zieke werknemer. Het voorstel om de chauffeur op de afdeling planning te laten werken, past binnen de verplichtingen van deze wet.
Hier is het volgende van toepassing:
- Passend werk
De werkgever heeft de verplichting om te onderzoeken of er passend werk binnen het bedrijf is dat de werknemer wél kan uitvoeren ondanks zijn beperkingen. Het werk op de planningafdeling kan als passend werk worden beschouwd omdat het aansluit bij zijn kennis en ervaring, maar niet belastend is. - Re-integratie inspanningen
In plaats van de werknemer thuis te laten zitten, is er proactief gezocht naar een oplossing binnen het bedrijf. Dit toont aan dat de werkgever serieus werk maakt van de re-integratieverplichting, zoals voorgeschreven door de Wet verbetering poortwachter. - Duurzame re-integratie
De aanpak van de werkgever bevordert ook duurzame re-integratie, omdat de chauffeur niet alleen actief blijft, maar ook een waardevolle bijdrage kan leveren aan de bedrijfsprocessen, wat zijn eigenwaarde en betrokkenheid vergroot."
Prestaties boven verwachting
Inmiddels ziet de chauffeur ook de andere kant van de medaille. Danielle: "Hij ervaarde wat er allemaal nog meer gebeurt op de afdeling planning en wat de uitdagingen zijn."
Het is een win-winsituatie voor twee afdelingen en het hele bedrijf. Hij zit niet ziek thuis, maar is aan het werk en hij leert nieuwe vaardigheden.
"Hij is ook chauffeurs gaan inwerken. Hij reed mee met de nieuwe werknemers en legt dan uit hoe het werkt. We hebben echt geprobeerd te voorkomen dat hij thuis zou zitten en steeds minder gemotiveerd zou worden."
"Hij zei zelf ook: ik kan toch wel meer dan ik dacht. Binnen zes maanden werkte hij alweer fulltime. Eerst zei hij dat hij niet achter een computer wilde zitten, maar ook dat deed hij later gewoon. Inmiddels rijdt hij weer fulltime als chauffeur."
Lessen voor het bedrijf
Danielle verwacht dat dit een mooi voorbeeld is voor toekomstige verzuimgevallen binnen het bedrijf. "Dat is het nu al. Een andere chauffeur werkt ook tijdelijk mee op de afdeling planning. Zij praten weer met de chauffeurs, waardoor er meer begrip is onderling."
"De afstand tussen de twee afdelingen speelde al jaren binnen dit bedrijf. Ik dacht: wat kan ik doen om te zorgen voor wederzijds begrip? Het is vooral belangrijk om in gesprek te blijven en te vragen wat je van elkaar kunt verwachten."
Arbowet toepassen
Verzuimcoach Kiona Dolmans: "De Arbowet heeft als doel om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te waarborgen. Onder deze wet moet de werkgever zorg dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving. De volgende aspecten van de situatie kunnen worden gekoppeld aan de Arbowet:
- Aanpassing van het werk
Volgens de Arbowet moet de werkgever aanpassingen doen aan het werk wanneer een werknemer door een fysieke beperking zijn normale werkzaamheden niet kan verrichten. De overplaatsing naar de planningafdeling kan worden gezien als een maatregel om de arbeidsomstandigheden voor de chauffeur te verbeteren. - Preventie en verzuimbeleid
De werkgever had in dit geval ook de verantwoordelijkheid om de oorzaak van de beperkingen te onderzoeken en eventuele preventieve maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van ergonomische hulpmiddelen of door werkprocedures aan te passen. - Bevordering van de gezondheid op de werkvloer
Het voorstel om de chauffeur in een andere rol in te zetten draagt bij aan zijn psychische en fysieke gezondheid. De chauffeur blijft actief betrokken, wat gunstig is voor zijn mentale welzijn, terwijl hij fysiek minder belast wordt."
Hulp bij verzuim
Bij de begeleiding van zieke werknemers heeft Danielle ook contact met hun verzuimverzekeraar. "Zodra wij een langdurig zieke werknemer hebben, melden we dat bij onze verzuimverzekeraar, De Goudse. Ik bel regelmatig met onze contactpersoon, Kiona.
We nemen in ieder geval één keer per maand de dossiers door van zieke werknemers. We delen informatie over het gekozen traject en de verwachtingen voor herstel. De samenwerking is heel prettig."
Meer middelen om verzuim te verlagen
Danielle: "Een jaar geleden zaten we op 12 procent verzuim, een bizar hoog verzuimpercentage. Nu is dat 6,8 procent. Het loont echt er bovenop te zitten: zieke werknemers bellen en persoonlijke interesse tonen. Juist die aandacht helpt. Werknemers voelen zich begrepen en melden zich minder snel ziek."
Verzuimgesprek en verzuimbonus
Danielle: "We voeren ook verzuimgesprekken als werknemers zich binnen een jaar drie keer ziekmelden. Dat helpt bij de bewustwording. Veel werknemers hebben niet door dat het al de derde keer is. We vragen vriendelijk:
- Hoe komt dat?
- Kunnen we je ergens bij helpen?
Soms meldt iemand zich ziek met een griepje, maar blijkt er iets heel anders aan de hand te zijn. Zo vertelde een werknemer dat hij vaak ongezond at. Zelfs daar hebben we hem bij geholpen door recepten uit te printen voor eenvoudige maar gezonde maaltijden.
Daarnaast hebben we nu ook een pilot binnen het bedrijf: wie zich niet ziekmeldt in 2024, krijgt een mooi bedrag uitgekeerd in 2025. We hebben veel enthousiaste reacties gehad. Sommige werknemers nemen nu liever een vrije dag in plaats van zich ziek te melden, omdat ze die verzuimbonus willen ontvangen in januari. Zo hopen we het verzuim verder te verlagen."