Welke risico’s loop ik?

Verzekeringen whitepaper ondernemer

Ontdek het in de whitepaper over risico's en verzekeringen, inclusief een handige risico-checklist

Werkgeversverklaring invullen
Werkgeversverklaring invullen

Werkgeversverklaring invullen, 5 aandachtspunten + model

Met een werkgeversverklaring kan je werknemer een aanvraag voor een hypotheek of lening doen. Wat staat er in een werkgeversverklaring? Moet je hem verplicht invullen? En wat is het verschil met een intentieverklaring? De aandachtspunten voor werkgevers op een rij, inclusief een gratis model.

Werkgeversverklaring voor hypotheek

In een werkgeversverklaring bevestig je het vaste dienstverband van je werknemer en licht je zijn inkomenssituatie toe. Voor je werknemer is dit een belangrijk document bij de aanvraag van een hypotheek, een lening, of bij het afsluiten van een huurcontract.

Een werkgeversverklaring geldt voor de bank, makelaar of hypotheekverstrekker als bewijs dat de aanvrager een structureel inkomen heeft en de periodieke lasten kan betalen.

Verschil intentieverklaring en werkgeversverklaring

Een intentieverklaring verstrek je aan werknemers met een contract voor bepaalde tijd of personeels­leden die nog in hun proeftijd zitten. De intentieverklaring is tegenwoordig vaak onderdeel van de werkgeversverklaring.

Hierin verklaar dat je de intentie hebt om - bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden - het huidige dienstverband na afloop te verlengen of om te zetten in een contract voor onbepaalde tijd.

Doel intentieverklaring

Met een intentieverklaring informeer je de hypotheekverstrekker of bank over je toekomstplannen met de werknemer.

Vast contract niet verplicht

Je hebt na het ondertekenen van het formulier niet de verplichting om de werknemer daadwerkelijk een vast contract aan te bieden.

De werknemer kan hier dus verder geen rechten aan ontlenen. Het is een intentieverklaring en daarmee géén juridisch bindend contract. Het verlengen of beëindigen van het dienstverband bespreek je met je werknemer tijdens het beoordelingsgesprek.

Werkgeversverklaring verplicht invullen?

Ben je verplicht een werkgeversverklaring te ondertekenen? Nee, er is geen wettelijke verplichting om een werkgeversverklaring af te geven. Werkgevers vullen de werkgevers- of intentieverklaring doorgaans altijd in, maar als je een goede reden hebt om te weigeren, sta je in je recht.

Je kunt er bijvoorbeeld bedenkingen bij hebben wanneer een medewerker een lening wil afsluiten. Als je weet dat deze persoon al eerder in de schulden heeft gezeten, kun je hierin je eigen afweging maken.

Bedenk wel dat als je de werkgeversverklaring weigert in te vullen, de arbeidsrelatie waarschijnlijk flink verstoord wordt. Zonder werkgeversverklaring zal de werknemer in de meeste gevallen geen hypotheek, huurwoning of lening kunnen krijgen. 

personeelsnieuws voor ondernemers

Gratis nieuws voor ondernemers

Bomvol tips over wat jij moet weten over personeel. Al meer dan 19.000 ondernemers gingen je voor.

Wat staat er in een werkgeversverklaring?

Een werkgeversverklaring kent een aantal vaste onderdelen:

1. Gegevens werkgever

  • Naam, adres­gegevens
  • KvK-nummer

2. Gegevens werknemer

  • Naam, adres, geslacht
  • Datum van de indiensttreding

3. Aard van het dienstverband

  • Onbepaalde tijd
  • Bepaalde tijd
  • Flexibele arbeidsrelatie
  • Proeftijd
  • Voornemens om het dienstverband te beëindigen
  • Directeur/aandeelhouder (dga)

4. Verklaring voortzetting dienstverband

  • Intentieverklaring (indien van toepassing)

5. Inkomen werknemer

6. Eventueel: Leningen en loonbeslag

Een werkgeversverklaring moet altijd een datum hebben, dat is belangrijk omdat de verklaring drie maanden geldig is. 

Werkgeversverklaring invullen, wat zijn de aandachtspunten?

Het invullen van de gegevens luistert nauw. De inkomens­gegevens moeten gelijk zijn aan het bruto jaarsalaris op de recente loonstrook van de werknemer.

Bij afwijkende bedragen zal de lening- of hypotheekverstrekker de werkgeversverklaring weigeren en kun je alles opnieuw invullen. Voor jou onhandig, maar voor je werknemer helemaal. Hij kan hierdoor vertraging in de aanvraag oplopen.

5 aandachtspunten werkgeversverklaring:

  1. Een ondertekend formulier is drie maanden geldig. Vergeet niet de datum in te vullen.
  2. Gebruik één kleur pen als je werkt met een papieren versie en één handschrift. 
  3. Vul alles in, ook als het niet van toepassing is, bijvoorbeeld € 0 bij dertiende maand als je die niet geeft.
  4. Het formulier moet ingevuld en ondertekend worden door één persoon. De werkgeversverklaring kan zowel online als offline ingevuld worden. 
  5. Nadat het formulier volledig is ingevuld, moet je op het document een handtekening plaatsen. De handtekening mag ook elektronisch zijn. Een firmastempel is niet meer nodig. 
     

Hoe stel ik een werkgeversverklaring op?

De werkgeversverklaring hoef je niet zelf op stellen. Banken of hypotheekverstrekkers hebben vaak hun eigen model, maar met welke financiële instelling je werknemer ook te maken heeft, je vult als werkgever altijd dezelfde gegevens in.

Gratis werkgeversverklaring voorbeeld

Via de website van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) kun je een neutraal voorbeeld van een werkgeversverklaring downloaden. Dit is een model-werkgeversverklaring in drie varianten: een Word-document, een interactieve pdf en een Engelstalige versie.

In de praktijk kom je het model van de NHG vaak tegen. Niet alleen omdat veel mensen een huis willen kopen met NHG, maar ook omdat in dit model de intentieverklaring onderdeel is van de werkgeversverklaring.

personeel

Test: Klaar voor personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.

Whitepapers en online tests