Mentor
Mentor

De voordelen van een mentor op het werk

Om nieuw personeel zo snel mogelijk optimaal te laten functioneren, is een goede inwerkperiode onmisbaar. Door een mentor aan te stellen, geef je nieuwe medewerkers de noodzakelijke, structurele begeleiding en ondersteuning binnen de organisatie.

Begeleiding is, zeker bij nieuwe medewerkers, noodzakelijk om iemand optimaal te laten functioneren. Als personeel goed wordt ingewerkt, zijn ze niet alleen zo snel mogelijk productief, maar voelen ze zich ook op hun gemak. Om iemand structureel te begeleiden tijdens zijn inwerkperiode, is het verstandig om een mentor aan te stellen. De nieuwe werknemer kan dan met al zijn vragen bij één persoon aankloppen. Het geeft de nieuwe medewerker houvast binnen de organisatie. Hij voelt zich niet aan zijn lot overgelaten en hoeft zich niet bezwaard te voelen om iemand lastig te vallen met ‘futiele’ vragen over bijvoorbeeld de bediening van de printer.

Eigenschappen mentor

Als je een mentor aanstelt, kies je een sociaal vaardige collega die geschikt is om jonge of nieuwe werknemers te helpen zich professioneel te ontwikkelen. Door de opgedane werkervaring is hij een klankbord waar deze medewerkers zich met problemen tijdens hun inwerkperiode tot kunnen richten. Het is niet de bedoeling dat een mentor alles tot in de puntjes regelt; hij stuurt en reikt de medewerker tools en suggesties aan. Hierdoor wordt de medewerker zelf gedwongen om na te denken en oplossingen aan te dragen.

Praktische zaken

De begeleiding van een mentor begint al op de eerste dag. Nadat je de nieuwe medewerker welkom hebt geheten, introduceer je de medewerker aan de mentor. Die neemt hem bij de hand en laat hem met iedereen kennismaken. Hij vertelt alle praktische zaken als de werking van de printer, koffieautomaat, de locaties van kantine en toilet, maar ook informele zaken als lunchtijden, bedrijfsgewoontes, pauzes, koffiemomenten en vrijdagmiddagborrels.

Inwerken werknemer

Naast deze algemene zaken werkt de mentor de nieuwe medewerker ook in. Een mentor is doorgaans een ervaren collega die bekend is met de taken die gevraagd worden van de nieuwe collega. Ook al is er een overdracht geschreven door de vertrokken werknemer, de nieuwe collega heeft vaak alsnog de nodige vragen en dan is het prettig als hij hiervoor bij dezelfde persoon terecht kan. De eerste paar weken kun je ook evaluatiemomenten inplannen. Niet alleen tussen de nieuwe collega en de mentor, maar ook met jou als leidinggevende erbij.

Goed personeel aannemen

Personeel aannemen

Met dit complete pakket aan personeels­verzekeringen dek je de risico’s van werkgeverschap af en zorg je goed voor je personeel.

Multi-inzetbaar

Als je eenmaal hebt gekozen om in het bedrijf gebruik te maken van een mentor, dan kun je deze senior ook op andere gebieden inzetten. Het hoeft niet altijd te gaan om het inwerken van een nieuwe collega. Dit kan ook in een afgeslankte vorm gegoten worden door de mentor bijvoorbeeld een re-integrerende collega te laten begeleiden, door een uitzendkracht kort in te laten werken of een stagiair op zijn gemak te laten voelen. Hoe beter de inwerkperiode verloopt, hoe eerder de medewerker zich aanpast en hoe eerder zijn kwaliteiten tot uiting komen.

Vraagbaak

Daarnaast kun je de mentor als algemene vraagbaak gebruiken. Deze collega heeft in de loop der jaren, naast algemene levens- en werkervaring, veel bedrijfskennis opgedaan. Het is zonde om al deze kennis niet over te dragen en daarmee verloren te laten gaan. Zeker in de huidige tijdsgeest waarin veel jongere medewerkers regelmatig van baan wisselen, is het belangrijk om de bedrijfscultuur te bewaken en iemand in dienst te hebben waar anderen op terug kunnen vallen.

Sollicitaties

Benoem het inzetten van mentoren ook tijdens sollicitatiegesprekken. Deze ondersteuning levert, net als bijvoorbeeld het aanbieden van thuiswerken of flexwerken, extra goodwill op. Je biedt de sollicitant een uitgebreide begeleidingsperiode, wat hem net dat extra zetje kan geven om bij jou te komen werken. De sollicitant weet nu dat hij de tijd krijgt om aan het bedrijf te wennen en niet direct volledig onder hoge (werk)druk staat.

Eigen verantwoordelijkheid

Het aanstellen van een mentor ontslaat jou als leidinggevende overigens niet van het geven van begeleiding. Een mentor is een toevoeging in het begeleidingsproces, geen vervanging. Als leidinggevende blijf je verantwoordelijk voor de nieuwe collega en je rekent hem uiteindelijk ook af op de behaalde resultaten. Vraag daarom regelmatig hoe het gaat, of de begeleiding naar wens is, houd tussentijdse evaluaties en ga tijdens de lunch ook eens naast de nieuwe collega zitten om hem beter te leren kennen.

Meest gelezen

Personeels­handboek maken, zo doe je dat

In een personeels­handboek kun je bedrijfsregels en algemene afspraken met je personeel vastleggen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en voorkom je lastige discussies. Lees hoe je zelf een goed personeels­handboek maakt.

Checklist inwerkprogramma opstellen

In een inwerkprogramma staan de stappen die je zet rondom de start van een nieuwe medewerker. Bijvoorbeeld het regelen van een werkplek of een rondleiding door het pand. Gebruik deze checklist bij het opstellen van een inwerkprogramma.

Organogram maken, stappenplan en hulpmiddelen

Met een organogram kun je duidelijk maken wat de organisatiestructuur is binnen je bedrijf. Ook voor je personeel is een dergelijk schema heel handig. Hoe maak je een organogram? Gebruik dit stappenplan.

6 tips voor een goede inwerkperiode
Als ondernemer wil je dat nieuw personeel zich snel thuis voelt en gauw aan de slag kan. Goed inwerken is dus belangrijk en daarin speel jij een belangrijke rol. Met deze tips bereid je de komst van een nieuwe collega op de juiste manier voor.

Whitepapers en online tests